Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sneeuw

Gestart door Dirky, 05 januari 2011, 21:42:09 PM

Dirky

ik zoek een goede tutorial om een scenery onder de (model-)sneeuw te steken... iemand ervaring daarmee?

alvast bedankt!

evan

citaat:
Geplaatst door Dirky

ik zoek een goede tutorial om een scenery onder de (model-)sneeuw te steken... iemand ervaring daarmee?

alvast bedankt!




Vind je deze sneeuw iets?

Zo ja leg ik je het met plezier uit [:D]


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cedric

Ik heb eens een diorama gemaakt op 1/35 van een winter sc?ne. Als sneeuw heb ik hiervoor natriumbicarbonaat gebruikt, dit is verkrijgbaar in de apotheek als maagzout.







Werkwijze: eerst houtlijm en dan het maagzout erover strooien, zoals bij gewone scenery. Voor de sneeuw aan het voertuig heb ik een papje gemaakt van maagzout en houtlijm.

Op sites van militaire modelbouw kan je hier nog meer informatie over vinden...


gjvdz

Ik vind ze allebei prachtig (niet dat dat ertoe doet voor de vraagsteller[:D])
Evan kan je het me eens uitleggen?
misschien een goed begin voor de geplande gletsjer(indien ik hiermee doorga) of skipiste.
Mvg Giel-Jan

Dirky

een woordje uitleg is zeker welkom Evan...

Cedric, verkleurt dat zout na verloop van tijd niet? (vergelen of zo?)

wat me het moeilijkst lijkt is sneeuw op daken. Het vlak zelf valt mee maar ik heb nog maar weinig mooie (realistisch ogende) dakranden gezien.

Cedric

@ Dirk: het diorama is ondertussen al zo'n 3 jaar oud en van verkleuring heb ik tot nog toe niet veel gemerkt. Het staat wel in een vitrinekast en weg van direct zonlicht[:D].

evan

@Cedric, ik vind die zand/modder kleur eronder leuk gelukt achter de rupsbanden.  Geslaagd!

@Dirky en Giel Jan,

Eerst een belangrijk aspect.  Het landschap/ scenery met huizen, groen ea is best volledig afgewerkt en aanwezig.  Ik bedoel hiermee dat als er nog geen sneeuw is dat het landschap er zo ook mag wezen.  Niet te fris groen natuurlijk[;)]

Ik heb op mn "Kerst" diorama sneeuw gebruikt van Woodland Scenics.  Dirk Ik weet dat je zoveel mogelijk huis tuin en keuken produkten tracht te gebruiken[:)], maar dit is echt wel de moeite qua structuur.
Het is ook mogelijk om het echt te laten neervallen dmv een zeefje, maar dan is het niet altijd te controleren...

Ik heb op mn afgewerkt landschap met een kleine theelepel fijne laagjes aangebracht.  Gewoon los zonder te fixeren.  Zo krijg je het luchtige effect.  Je kan het spul ook gewoon aanduwen en het kleeft dan in je scenery.  Fixeren kan dmv een lijmoplossing of met Haarlak van bv Kruidvat (zo zijn we weer bij de niet modelspoorproducten aanbeland)

Als het een vast stuk landschap is kan je het dus los laten liggen en geregeld bijwerken indien stof een boosdoener wordt.  Het is nu eenmaal wit die sneeuw;-)

Moet het transporteerbaar worden dien je het best te fixeren.

Nu moet ik wel zeggen dat het resultaat van Cedric er ook best uitziet en kende ik de techniek ook, maar het luchtige effect lukt er niet mee...

Misschien ben je hier iets mee[;)]

Vriendelijke groeten,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gjvdz

Ik heb die sneeuw al gezien (in de bus [:D])
en ik moet zeggen I'M IMPRESSED van de structuur,
precies echt en superrealistisch.
Mvg Giel-Jan

swarol

waspoeder, maar dan die zonder gekleurde bolletjes
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Dirky

alhoewel het niet zo gek lijkt Swa, die waspoeder, denk ik dat die mettertijd teveel vocht gaat opnemen en het uitzicht daardoor veranderen....
Heb jij het al toegepast?