Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Heris rijtuigen in de klimspiraal

Gestart door Michael, 05 januari 2011, 19:05:59 PM

Michael

Ik heb op mijn baan een klimspiraal stijgend R2 en dalend R1 bochten, ik weet het R1 is erg krap maar tot nu toe reed al mijn materiaal er goed doorheen. (IRM, Thalys, sleep met goederen wagons 12 stuks, etc.)
Stijgend komt alles er op kruipsnelheid doorheen dus het stijgings percentage is goed.Nu heb ik laatst Heris rijtuigen aangeschaft en zodra ik een sleep maak van 4 rijtuigen wordt steeds het tweede wielstel van de eerste wagon uit de rails gedrukt als de trein naar beneden rijd.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben van plan om de klimspiraal te vervangen door een nieuwe met R3 en R4 bochten. Maar daar wordt ik nu niet echt blij van. Ik maak gebruik van profi rails.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

Probeer inderdaad R1 bochten te mijden op je baan! Ik weet dat verkorte rijtuigen (lengteschaal 1:100) zeer eenvoudig door die bochten geraken maar langere niet. Daarom is het best om bochten te leggen met een minimum straal van ong 400 mm.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

Probeer eens een ander soort koppeling. Ik weet uit ervaring dat beugelkoppelingen het duwende effect erger maken.
De beweegbare arm waar de koppeling in zit word te veel naar buiten gedrukt met beugelkoppelingen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

krispy

Ik had dat hier vroeger ook[:(] , zelf op r6 ( daalend ) en inderdaad na vervanging van beugel naar roco kortkoppeling nooit meer voor gehad.

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ToThePoint

Tis te zien of de rijtuigen met beugelkoppelingen uitgerust zijn.
Anders gaat de vlieger niet op.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michael

De Heris rijtuigen zijn momenteel nog uitgerust met beugelkoppelingen, die wil ik wisselen met profi kortkoppelingen, maar de wielen die wil ik ook nog gaan omruilen de huidige hebben heel smalle flenzen, misschien met wielen die wat grotere flenzen hebben dat het probleem verholpen is.
Verholpen of niet maar ik ga de klimspiralen, ja twee, opnieuw opbouwen met R3 en R4 bochten. Nu vervelend maar later zal mij dat wel extra rijplezier opleveren.
Zaterdag in Houten op zoek naar de goede wielen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ToThePoint

Het is een goed idee om uw klimspiraal te verbouwen.
Ik heb ook heris rijtuigen en die doen het goed hier.
Probleem met beugelkoppeling als de zwaartekracht meewerkt is dat die ook zijdelinks beweging toelaten. Daardoor worden de beweegbare NEM schachten extra naar buiten geforceert door de duwende rijtuigen.
Die extra belasting (kracht naar buiten toe werkend) word vergroot door de grotere hefboomwerking waardoor de wielen uit het spoor gaan.
Grotere wielflenzen zou een oplossing kunnen zijn, maar verhelpt niets aan die extra duwende kracht.
Een kortkoppeling die geen zijdelinkse beweging toelaat is wat in eerste plaats dient te gebeuren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kees-Jan

Het probleem zit hem heel ergens anders.

Bij het dalen duwt het gewicht van de wagons tegen de lok. De lok is te zwaar om uit de rails geduwd te worden maar de wagens zijn lichter. Gevolg is dat door het gewicht van de trein(wagens) de eerste achter de lok er uit geduwd wordt.

Kees-Jan