Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

vuur aan wielen???

Gestart door ERVIN, 12 september 2005, 17:45:59 PM

ERVIN

Maandagmorgen 04.45u.ik rij ,zoals altijd,met mijn fiets naar het werk.Even voorbij het station van MOL,komt hij rustig aangedendert,de loodzware erts-trein met op kop de reeks 77/78(vandaag was dat 7839&7869),hij was bezig met het afremmen om het station van MOL binnen te rijden.Ongeveer in het midden van deze goederentrein(26 wagons)zag ik allemaal vuur opspringen,terhoogte van de wielen??Kan mij iemand zeggen wat hier gaande was?Deze wagon maakte ook een hels piepend en knarsend geluid??Groetjes ERVIN.

mark7758

Ja. Simpel een remblok dat remt.
Hoe harder je remt hoe meer wrijving je heb en hoe meer kracht er op de as komt. En hoe meer kans je heb dat er vonken van metaal op metaal vrijkomen. Dit kan zomers gevolgen hebben voor de berm. Bermbrandjes en zo.
Dit is een normaal verschijnsel. Maar het hoort niet.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ERVIN

Merci MARK7758,het was de eerste keer dat ik zoiets zag.Allee dat weet ik dan ook weeral.Groetjes ERVIN.

D_Loc

Dit heb ik vroeger regelmatig gezien bij 55'ers (in Kautenbach (L)) als ze moesten stoppen in het station met een personentrein. Die treinen kwamen zo hard het station binnen vliegen dat ze vol in de hangijzers moesten. De vonken vlogen van de remblokken en je zag een oranje/rode gloed tussen remblok en het wiel.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Gerolf

Zo heb ik ooit een onderstationchef een premie laten verdienen: ik zag een goederentrein in Berchem langsrijden met zo'n 'brandend' wiel, en attendeerde de 'chef' hierop. Die belde onmiddellijk naar de dispatching, die de trein liet 'parkeren' op Schijnpoort.
Zo'n wiel wordt immers warm door de remwrijving, en kan gaan vervormen, met mogelijke ontsporing tot gevolg.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

matti


  Wat je hebt gezien is waarschijnlijk een vergeten vaste handrem, vermits het slechts op een wagen was . Dat zou willen zeggen dat die handrem reeds van in Antwerpen de wielen blokeerde . Dit is inderdaad een frequente oorzaak van ontsporingen (niet dat die echt frequent voorkomen) Het helse lawaai komt van de wielband die over de rails schuift . Soms hoor je ook een wagen in een trein hard bonken op de rails . Dit is een wagen waarvan de rem vast heeft gezeten waardoor er een vlakke kant aan de wielen is gekomen . Komen we in de Haven van antwerpen wel meer voor . Zolang dit niet te erg is niet echt een probleem om je druk over te maken . Waneer de wagen echter van Antwerpen naar Mol rijd met een vaste handrem zal hij waarschijnlijk wel nieuwe wielbanden nodig hebben .

        [8]

Hapag Lloyd

Het verkeerd gebruiken van de remkraan kan ook remklemmingen veroorzaken.

En op lijnen met een sterk profiel waarbij in een daling een goederentrein afremt , geeft 's nachts een mooi effect.  Dat is ??n regen van vonken.

Maar meer en meer komt de kunststofremblok op.  Wat ook veel minder decibels geeft bij een remming.  Alleen is het oppassen voor de treinbestuurder.  Bij hogere snelheden pakken die kunststofremblokken zeer goed aan.  Bij lage snelheden (onder 40 km/u) doen die dat niet.  Dus het naderen van een gesloten sein moet heel voorzichtig gebeuren.

tonycabus

En zij kunnen het weten, h? Tom en Matti?[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Fretbol

Het gaat hier inderdaad over een remklemming ( kan inderdaad door een vergeten handrem, maar ook een defect aan de rem zelf kan de oorzaak zijn ). Als machinist merken we hier vaak niks van, maar regelmatig worden zo'n vaste remmen opgemerkt tijdens de doortocht aan stations. Als de remproeven voor het vertrek goed uitgevoerd werden komt zoiets normaal gezien niet voor, maar nu en dan hapert er letterlijk wel iets ;)

Groeten,

Anthony ;)

TrainTechnology

Ooit een MS96 zo het station van Brugge zien binnendenderen (en horen en ruiken).
Kwam vanuit Antwerpen via Gent, geen idee wanneer de rem geblokkeerd raakte, ik weet alleen dat ik met die trein nog lustig een kwartiertje doorgereden ben naar Oostende.

De rookontwikkeling deed het meer op een stoomtrein lijken, maar 't was wel degelijk een geblokkeerde rem... Die hebben ze vast ook een tijdje mogen parkeren !

Mattias

ERVIN

Zaterdagmorgen 06.40u.,erts-trein uit Antwerpen komt het station van Mol traag doorgereden,in het midden van deze lange goederentrein is er een grote rookontwikkeling te zien,trein stopt ongeveer 200 meter voorbij het station van Mol,machinist spoed zich naar de wagon en begint direct te bellen,15 min. later komt de 7865 de trein binnentrekken naar het goederenspoor van Mol,de wagon word er tussen uit gehaald en de erts-trein zet zijn reis verder.
08.30u. is er al een man bezig met het repareren van de wagon,geblokkeerde rem,er komt zelfs een gasbrander aan de pas!!
10.45u.komt de erttrein leeg terug binnen,koppelt de volle wagon terug aan,en zet zijn reis verder richting Antwerpen.

Heeft dit mss met het vriesweer te maken dat zo'n rem blokkeert en is dit eigenlijk gevaarlijk?
Kan zo'n wagon in brand vliegen?

mark7758

In brand vliegen? Nee dat valt wel mee.
Maar wat erger kan zijn. Dat het hele wiel blokeert en dan kan het mogelijk ontsporen en dan is de schade vele malen erger.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

riksketrein

Het fenomeen van de blokkerende remmen kan ook voorkomen bij reizigerstreinen. De P-trein uit Hasselt die ik 's morgens neem (bestaande uit I6- en I10-rijtuigen) heeft zo al verscheidene keren "in brand" gestaan. Zo klonk althans het relaas van de vele pendelaars, die niet zo thuis zijn in spoorwegjargon. De stank die dit met zich brengt, is in ieder geval niet te harden !
Hoe dit kan gebeuren is waarschijnlijk een discussie voor de klantendienst of de ombudsman van de spoorwegen ! Gebrek aan onderhoud ? Te weinig personeel in de werkplaatsen ?

matti


Met een gebrek aan onderhoud heeft dit zeker niets te maken, eerder met personeel dat niet gewoon is met dit type materi?el om te gaan .
Er zijn nog wel enkele redenen die in aanmerking komen; Vergeten handrem, overvulling van de remcylinder, ...  
Dit laatste komt voor als de treinrem tijdens het rangeren boven de 5 Bar is gevuld, een baanlocomotief kan niet boven de 5 bar geven en dus blijven de remmen vast . Als dit bij slechts een of twee wagens het geval is voelt de machinist dat niet bij het vertrek .

 [8]

ERVIN

Hoi Matti,het is wel vreemd dat de trein al voorbij het station van Mol was gereden,hij kwam van Antwerpen,dus het was zeker niet de eerste keer dat hij op zijn reis moeten remmen had,toen de treinbestuurder uitstapte was hij met een gsm aan het bellen,zou het mss kunnen dat hij telefoon heeft gekregen van het personeel van Mol die het vuur of rook hadden gezien en zo de machinist hebben verwittigd,of staan zij niet in verbinding met mekaar(via gsm of iets dergelijks?)
Feit is dat hij zo'n 200 meter voorbij het station met veel geknars tot stilstand kwam.Als zulk een rem vastloopt,is dat dan enkel bij vertrek of kan dit ook gebeuren als hij al enkele malen heeft moeten stoppen of vertragen?