Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Verfborstels uitspoelen en verf verdunnen

Gestart door conducteur, 03 januari 2011, 15:24:06 PM

conducteur

Het heeft niet echt iets met wheateren te maken, maar wel met schilderen. Ik gebruik voornamelijk humbrol Enamel en vallejo, die laatste is verf op waterbasis, dus geen probleem, maar voor die humbrol heb je een of ander chemisch middel nodig. Ik stond vrijdag in de hubo, want mijn fles white spirit die ik hier in de kast met verfgerief (voor het grote schilderwerk in huis) vond was op. Ik wist gelijk niet echt wat ik moest meenemen: white spirit, Cellulose of synthetische thinner... ?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

chef garde

Ik gebruik meestal cellulose thinner, om te reinigen en om te verdunnen.  

Als je kiest om terug te gaan naar de Hubo om (cellulose) thinners, zou ik je meteen aanraden om ook een maskertje te kopen.  Thinners zijn vluchtig en maken ongezonde dampen.

PeterC

Rian,

Voor enamel gebruik ik altijd als eerste white spirit.  Goed uitspoelen daarmee.  Nadien, nadat de white spirtit(waar zitten m'n gedachten [:)]) spirit op een vodje werd afgedroogd, gebruik ik keukenolie om de borstel mee uit te wassen en nadien Dreft en overvloedig warm water.  Borstels gaan op die manier jaren mee en blijven mals!
Groetjes, Peter


ERVIN

Goeie tip PeterC , dat van die keukenolie wist ik nog niet.[;)]

@Conducteur , ik meng mijn Humbroll altijd met terpentine , dat ( bijna) altijd white spirit wordt genoemd ( zelfs op Wikipedia) maar terpentine is eigenlijk een beetje anders dan white spirit, maar dat ga ik hier nu niet uitleggen , feit is dat terpentine , ook weer een beetje, " gezonder" is dan white spirit, maar ook een beetje duurder.[:I]

conducteur

Een domme vraag: (ik weet het domme vragen bestaan niet, hooguit een dom antwoord, maar toch) Wat moet ik me voorstellen bij keukenolie? Zonnebloemolie?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

just4fun

citaat:
Geplaatst door conducteur

Wat moet ik me voorstellen bij keukenolie? Zonnebloemolie?


Idd bv. zonnebloemolie, of ma?solie, of ...
Dat van die keukenolie had ik reeds gehoord, van tante Kaat. En het werkt.
Paul