Modelspoor op schuurzolder?

Gestart door Aart, 29 december 2010, 20:51:55 PM

railman56

#15
vergeet ook niet dat je in een vochtige omgeving niets, maar dan ook niets, in karton kan bouwen. dat gaat echt niet lang meegaan
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Dirky

#16
sorry Marc, karton kan je behandelen... dus zeker geen probleem!

Aart

#17
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

De uitzetting van het spoor is iets minder dramatisch dan je hier schetst. Het hout zet nl. ook uit, maar wel minder dan metalen.
Je moet dan ook zorgen dat je per meter spoor ongeveer 1 mm uitzetruimte hebt.


Je tip om elke meter 1 mm uitzetruimte te hebben is in tegenspraak met je eerste regel dat het minder dramatisch is dan ik schets. En die 1 mm van jou komt aardig overeen met 0,6 mm van mij.

citaat:
In het grootbedrijf ligt het nog iets anders. Bij langgelast spoor wordt de uitzetting domweg belemmerd door het spoor vast te zetten. Er komen dan enorme drukspanningen in, bij warm weer, of trekspanningen bij koud weer.
In model gaat je dat niet lukken, de krachten worden te groot, dus je moet expansieruimte houden.



Inderdaad wordt uitzetting en krimp tegenwoordig opgevangen door gigantische druk- en trekkrachten in het spoor. Bij het voegenspoor van vroeger was er tussen elke spoorstaaf een voeg (Kedeng-kedeng-kedeng) om de uitzettingen op te vangen. Als men onvoldoende rekening met uitzetting gehouden had, kreeg je dit:

Bron: Wikipedia (over spoorspatting)

Aart

#18
citaat:
Geplaatst door railman56

vergeet ook niet dat je in een vochtige omgeving niets, maar dan ook niets, in karton kan bouwen. dat gaat echt niet lang meegaan
marc



De schuur is gelukkig kurkdroog (alleen koud)

erik de noorman

#19
Papier en karton zijn geen enkel probleem. Op mijn baan is heel wat papier en karton verwerkt. Karton wordt eerst afgetapt met schilderstape en krijgt daarna een grondlaag met latexverf waardoor het waterbestendig wordt.

Erik.

Aart

#20
Meer opmerkingen / praktijkervaringen over een modelbaan in een koude ruimte zijn welkom, maar ik heb ook nog andere vragen.

Allereerst, ik twijfel nog tussen twee thema's. Een bergbaan met station, dorpje, grondstoffenwinning in de omgeving, lijn naar een ander dorp enz. En daar tegenover een stationsomgeving met wat kleine industrie van een dorp hier in de buurt. Beide thema's hebben voor- en nadelen. Ik ga me nog wat verdiepen in beide thema's voordat ik een keuze ga maken.

De vragen betreffen de bergbaan. Het idee is een lijn die met s-bochten omhoogklimt in een vrij smal dal. Bijvoorbeeld ge?nspireerd op de omgeving Brusio in Zwitserland (niet bij de keerlus, maar aan de andere kant van het dorp). Vragen:
- Hoe steil kan ik een lok met een paar wagens omhoog laten gaan. Ik lees overal 3 %, maar volgens mij is dat om het een beetje soepel te laten rijden. Van mij mag de lok best moeten zwoegen om boven te komen. Is bijvoorbeeld 10 % haalbaar? En 15 % op kortere stukjes?
- Wat is de minimale straal van een bocht? Niet zozeer wat leverbaar is, maar wat haalbaar is voor de treintjes zonder elke keer ontsporen?
- Ik heb een video gezien waarop de rails van het meterspoor tussen de rails van het normale spoor lagen. De treinen van het smalspoor rijden daar dus op de zelfde lijn als de treinen met normaalspoor. Volgens mij was het bij Stans in de LSE-bahn. (zie http://www.youtube.com/watch?v=Dj2dA5rASGI op 5:56 minuten) Na het station buigt het normaalspoor af en gaat het smalspoor rechtdoor (alleen kan ik dat filmpje zo snel niet vinden). Is zoiets ook realiseerbaar in model?

gjvdz

#21
Wel ik heb een stuk waar er tegen 8 procent gestegen word.
Het ziet er niet realistisch uit maar het kon niet anders.
Later wordt het stuk overdekt dus geen probleem.
Voor normaalspoor zou ik niet stijler dan 5 a 6 procent gaan (ik weet dat velen me nu afschieten[8D])
Smalspoor, met name tandradbaan gaat makkelijk tot 15 procent.
Voor normaalspoor ga zeker niet onder 360mm.
Anders gaat de trein zeker ontsporen. Zeker wanneer er met personenrijtuigen met draaistellen gereden wordt.
Mvg Giel-Jan

conducteur

#22
Een gouden raad: neem bochten van min 420mm, daar gaat alles probleemloos door, ook de hele lange rijtuigen, en een stijging van max 5%, hoe minder je kan, hoe beter natuurlijk.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

#23
citaat:
Geplaatst door gjvdz

Wel ik heb een stuk waar er tegen 8 procent gestegen word.



veel sterkte (ook voor deloks)[:(][:D][:D]
wim

gjvdz

#24
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Wel ik heb een stuk waar er tegen 8 procent gestegen word.



veel sterkte (ook voor deloks)[:(][:D][:D]
wim


Ik rijd hier ook niet met lange treinstellen naar boven h?.
Enkel met korte bergtreintjes.
Mvg Giel-Jan