Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

C-rail sein aansluiten

Gestart door bascas, 25 december 2010, 08:50:27 AM

bascas

Hallo, ik rij zelf M rail van marklin, maar mijn zoontje heeft C rails. Wellicht een domme vraag maar ik kom er maar niet uit. Ik heb het sein aangesloten volgens deze urlhttp://members.tele2.nl/famcas/Algemeen/Famcas_site.html/url tekening. Maar als ik de onderste transformator niet een klein beetje draai, rijd de trein niet verder als het sein op groen gaat. M.a.w. er komt geen spanning op het geisoleerde stuk rails.

Waarschijnlijk is het iets kleins, maar ik zie het even niet.

Groetjes Bas

Gerolf

Die onderste trafo is een gewone rijregelaar, geen digitale?
Dan lijkt het me logisch dat je trein op dat stuk rail alleen rijdt als je de knop een beetje opendraait.
Ik vind het overigens een erg vreemd schema. Ik heb geen idee wat je ermee wil doen, maar het lijkt me dat er betere oplossingen zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Ik heb al vele seinen aangesloten op c-rials maar ik vind dit toch wel een heel raar schema.
Kan je even wat meer uitleg geven?
Wanneer ik weet wat juist de bedoeling is zal ik eens kijken of ik het originele schema kan posten.
Ik heb het seinboek van Marklin. Hiermee heb ik tot hiertoe alles kunnen aansluiten.
Mvg Giel-Jan

bascas

Gerolf, de bedoeling lijkt me duidelijk, namelijk dat de trein stopt als het sein op rood staat[:D]. Wat is er raar aan het schema? Ik teken gewoon hoe het ligt. Het is zo dat de bovenste rijregelaar verder geen ingangen heeft voor de rest van de baan, dus heb ik een oude trafo van mij erbij gezet. Verder zijn die verdelers die ijzeren blokjes waar je ook nog de lampjes en zo op kan aansluiten. De draadjes heb ik getekend in de kleur die ze zijn. Uit het schakelkastje aan de zijkant komen nou eenmaal die 3 draden. Die bruine heb ik vanaf de oude trafo tussen de isolatie bijgeplaatst zodat er stroom op het stuk kwam te staan, want als ik dat alleen met die rode deed, reed de trein helmaal niet. Sorry voor het in kleuren praten, maar ik weet nooit wat nu massa, stroom of licht is of heet.

Hoop dat jullie e zo verder kunnen helpen..

anne w

Beste Bas,

Gerolf heeft gelijk, je zult je digitale regelaar toch op het stuk bij het sein moeten aansluiten, breng de rode draad naar een verdeler en vandaar twee draden, een naar de hoofdbaan en de andere naar het stuk bij het sein.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

gjvdz

Massa=bruin
Licht=geel
L1=rood (rijstroom)
welk catalogusnummer heeft dat stuurbordje?
Mvg Giel-Jan

gjvdz

Ok nummer gevonden excuses daarvoor[8D]
Mvg Giel-Jan

gjvdz

Ik heb het probleem gevonden.
Je moet de rode en bruine draad met de digitale rijregelaar verbinden.
Het is inderdaad zo dat deze nieuwe trafo's geen gewone aansluitdraden hebben. Ik heb dit opgelost door de verbindingsdraad die het aansluitbakje met de rail verbind door te knippen naar een verdeler te laten gaan. Van deze verdeler gaat er dan weer een gewone draad naar de rails en klaar is kees [:D]
Probeer maar, je zal zien dat het werkt. Wanneer het onduidelijk is, geef ik wel meer uitleg.
Mvg Giel-Jan

bascas

Gerolf, bedankt voor je uitleg. Opzich vindt ik het geen probleem om die draadjes door te knippen, maar weet je toevallig of de trafo daardoor niet veel spanning verliest. Het is maar een licht dingetje, zo lijkt het. En... ik heb nu de spanning van een andere trafo gehaald, en dan rijdt de trein ook door of stopt bij het sein, maar zodra hij het gedeelte op rijdt waar die digitale rijregelaar de spanning verzorgt stottert hij even, en hoor je een soort zingend geluid.

Groet Bas

gjvdz

Kortsluiting dus.
Dat is normaal wanneer je over de isolatie rijd verbind je beide trafo's aan mekaar. Dit is zeer slecht voor je matterieel. Ik zou 1 van de twee trafo's wegdoen of doe zoals ik, gebruik je analoge trafo als lichttrafo. ik stuur al mijn verlichting hiermee aan en de treinen rijden op mijn nieuwe trafo. Ik heb er eentje liggen van 60VA en die kan heel wat aan.
De draadjes doorknippen zorgt bij mijn weten niet voor problemen. Bij mij werkt het perfect.
Mvg Giel-Jan

TreinTeLaat

Ik gebruik ook deze seinen en toch is mijn rode draad aan de oude transfo gekoppeld terwijl mijn baan voeding krijgt van een nieuwe Märklin Transfo...;
Dus 2 Transfo's en ik heb nog geen kortsluiting gehad...

Mijn schema is hetzelfde op  2 dingen na, namelijk de bruine draad die van de verdeler naar het spoor gaat, EN de rode draad die van het schakelkastje naar de linkse Transfo gaat, die heb ik niet en dat zal waarschijnlijk de kortsluiting geven, omdat je op deze manier de baan met 2 Transfo's voedt...

>> Die rode draad van het schakelkastje moet je verbinden met de onderkant van een C-rail buiten het geïsoleerde stuk, dan gaat dat schakelkastje de voeding halen van de baantransfo en gaat hij de lichten voeden met de gewone transfo;
Dat zorgt er voor dat de locs én de transfo's geen schade bekomen , omdat je voedt met 1 transfo (zoals gjvdz zegt),
en toch ga je je baan niet overbelasten omdat je de lampen laat branden met de linkse transfo !

gjvdz

Zo heb ik het destijds (ik begin me oud te voelen [:o)]) ook gedaan om mijn trafo te ontlasten.
Ik vind het een goed systeem, omdat je hierdoor toch die analoge trafo's nog kan gebruiken en je er niet allemaal nieuwe voor moet kopen.
Mvg Giel-Jan

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Zo heb ik het destijds (ik begin me oud te voelen [:o)]) ook gedaan om mijn trafo te ontlasten.
Ik vind het een goed systeem, omdat je hierdoor toch die analoge trafo's nog kan gebruiken en je er niet allemaal nieuwe voor moet kopen.



Inderdaad, het is zeker een goed systeem.
Die oude Trafo kan ik toch voor niets anders gebruiken en dus gebruik ik hem om de baan te ontlasten door alle verlichting van seinen en alle wissels etc met die trafo te voeden...