Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

mijn baanplan

Gestart door robin8008, 22 december 2010, 11:18:42 AM

robin8008

Ik zal me eerst even voorstellen ik ben Robin 15 jaar.
ik rij met m?rklin k en m rails (k is niet officieel k maar namaak met zo"n messing strip er onder.) mijn besturings systeem is m?rklin central station I.

ik ben op zoek naar een goed baanplan ik heb zelf al wat bedacht maar nog niet echt tevreden mee. ik had hiervoor ook al een modelspoorbaan maar aangezien de ruimte wat groter is geworden heb ik alles afgebroken en wil ik opnieuw beginnen.

dit is wat ik ong. in gedachten had, het is in paint even getekent want ik had alles in delen op papier staan.

het is niet echt helemaal in verhouding maar mischien dat jullie er een idee van kunnen krijgen hoe ik het ong. in gedachten had. idee?n altijd welkom.

URL=http://img202.imageshack.us/i/baanplan1.png/IMGhttp://img202.imageshack.us/img202/3081/baanplan1.png/IMG/URL

rood is 0
blauw   1
groen   2

het gedeelte meteen rechts van de muur in het midden is iets minder breed dan heb ik het over de sporen naar het kopstation die zijn iets uit verhouding en het zelfde met de sporen op het lange gedeelte naar het kopstation die zijn dan wat langer normaal.

het groene gedeelte rechts wordt een rangeergebied moet nog even kijken hoe dat moet dat is op nevea 2
links onder is een kolen overslag, op nivea 1

ik heb trouwens niet mijn baan op een tafel omdat ik een schuin dak heb vanaf de grond dus dan zou de ruimte nog maar half zo groot zijn.

gjvdz

#1
Lijkt me wel oke.
Heb je nog veel m-rails?
Mvg Giel-Jan

Nonkelronnie

#2
Robin,

Misschien kun je eens 3 afbeeldingen met de 3 aparte niveaus van je plan uploaden.
Voor iemand die het plan niet zelf getekend heeft is het bijna onmogelijk om te zien wat je precies bedoelt.

Ik zou ook aanraden om het plan eens in een spoorplan-tekenprogramma ? la WinTrack te tekenen. Zo zul je zelf kunnen zien wat er mogelijk is en hoe het er op schaal uitziet.

Het is onmogelijk om suggesties of commentaar te geven op een onrealistisch baanplan.
Zo zie ik je in het midden onderaan (in het blauw) van een dubbelsporige lijn naar 6 sporen + een draaischijf gaan in een goeie 1,5 meter, wat me onmogelijk lijkt)

robin8008

#3
bedankt voor de reacties,
gjvdz:
ik heb inderdaat nog veel m-rails denk ong. 45 meter recht en ong. 90 bochten gok ik

Nonkelronnie:

ik zal even kijken of ik het wat realistieser kan maken ik had hem getekend maar dat is helaas kwijt zal hem even overnieuw proberen kan ook wel paar foto's plaatsen voor het beeld van de ruimte.

doomslu

#4
Klopt het dat je twee aparte ruimtes hebt met een muur er tussen?

In het rechter gedeelte heb je alles vol sporen gelegd. Hoe kom je daar aan? Waar loop je, sta je???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

#5
Hallo Robin,

als ik je plan bekijk gaat mijn grootse zorg toch naar de bereikbaarheid. Je kan maar over een afstand van ongeveer 60cm comfortabel werken. Meer wordt moeilijk tot haast onmogelijk. Ik vrees dat je je baanplan wat zal moeten aanpassen in functie van die bereikbaarheid. Dus, stroken tegen de muur van max 60cm of als je er langs beide kanten aan kan tot max 120cm. Voorzie vooral gangpaden, en hou mangaten voor als het echt niet ander kan, want mangaten zijn vermoeiend (steeds onderdoor kruipen) en onpraktisch.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

robin8008

#6
bedankt voor de tip, ik ga nu even kijken hoe ik dat ertussen kan krijgen mischien moet ik het voor het idee is even helemal anders leggen en dan kijken wat het wordt anders blijf je ook zo in het zelfde hangen. ik heb het trouwens niet op een tafel de treinplaat zit op ong. 5 cm boven de grond ik kan namelijk niet 70 cm doen of iets anders omdat ik een schuin dak heb en die al op de vloer begint dus zou dan de ruimte 2x zo klein uitvallen.

er zit ook inderdaat een muur tussen met een raampje erin zonder glas zo heb ik nog aardig zicht van de 1e naar de andere kant.