Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vraagje ivm Revell aquacolor

Gestart door neos, 20 december 2010, 23:05:12 PM

neos

Heeft er iemand goede of slechte ervaringen met Revell aquacolor?

De gewone enamel is hier in de omgeving niet meer te verkrijgen. Ik zou het voornamelijk gebruiken om Preiser figuurtjes mee te verven.

Of ga ik beter wat verder op zoek naar de klassieke olieverf?

Groetjes

Marc

 

erik de noorman

Ik heb daar mee gewerkt maar was daar niet echt tevreden mee.
Ik gebruik deze enkel nog om iets in te wassen.

Erik.

neos

Oei, dat klinkt niet goed dus.

Heeft Revell die enamel nog in het assortiment of zijn die definitief overgestapt op die aquacolor? ?

Greetz,

Marc


 

erik de noorman

Ze zijn toch nog te koop. Kan wel einde voorraad zijn.
Ik gebruik vooral de groene verf glans (nr. eventjes vergeten)voor nmbs groen om stoomlok's mee te spuiten.Nabehandeling met matte vernis.

Erik.

gjvdz

Kijk op hun site maar ik geloof nooit dat ze hiermee zouden stoppen.
Mvg Giel-Jan

Dirky

ik gebruik aquacolor van Revell en ben er best tevreden mee. Het is natuurlijk AQUAcolor wat bijvoorbeeld betekent dat je de plastic parts die je wil schilderen zeeeer grondig moet wassen om goede hechting te krijgen. Bij bvb enamels bijten de solventen zich vaak een weg door het dunne vetlaagje heen en hechten ze toch...

we zullen er hoe dan ook moeten leren mee leven want die lakverven met agressieve solventen en aanverwanten zullen allemaal verdwijnen...

Peter

Voor het schilderen van mijn Preiser figuurtjes, en tevens alle andere fijne schilderwerkjes blijf ik bij mijn oude vertrouwde Humbrol enamel. Een goed alternatief zijn bv. de verven van Tamiya-Acryl. Met verf op waterbasis heb ik steeds het gevoel dat die er altijd dikker opligt en de (soms) zeer fijne details bedekt.

De andere merken, waaronder Model Color van Vallejo mijn favoriet is, vind zeer goed voor het verweren (washing bv.)
Met vriendelijke groeten
Peter

Stefan Appelmans

Ja, gelijk de Neanderthallers zijn onz "goede oude" enamels stillekes aan aan het verdwijnen. Spijtig...[xx(]
Wat de Preisertjes betreft, Vallejo werkt goed. Ricky gebruikt dat bijna uitsluitend voor alles.
De potjes zijn gemakkelijk te openen en te sluiten, dat is ook belangrijk.
Wat ik opgemerkt heb, is dat het drogende voorbereid stukje Vallejo niet te veel mag "her opgelost" worden, anders is de verf "dood" en houdt niet meer vast.
stefan.

janjozef

of beter lang genoeg laten drogen tussen 2 kleuren indien je vallejo gebruikt, Met revell aquacolor is zeker ook mooie resultaten te bereiken

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

neos

Heb voor alle zekerheid nog maar een voorraadje enamel besteld in Engeland.

Ben een beetje bang van het onbekende.

Greetz,

Marc
 

gjvdz

Van welk merk heb je ze gekocht???[:D]
Revell is nog heel vlot te verkrijgen via een Happyland of Dreamland[;)]
Mvg Giel-Jan

neos

citaat:
Van welk merk heb je ze gekocht???


Revell. Ben die verf al veel jaren gewoon.

Hier heb je Fun, maar dat rek staat voor meer dan de helft leeg en nog een lokale speelgoedwinkel, maar die is overgeschakeld op aquacolor.
Verder is het hier niet zo makkelijk om aan modelbouwgerief te raken. Zeker niet met dit weer. Voor je plezier kom je hier nu niet buiten Ze waren hier heel gierig met het strooizout.



 

gjvdz

Je kan altijd naar Happyland gaan in Leest.
Is misschien een beetje ver maar ik ben er vorige week geweest en hun rek stond bijna helemaal vol.
Mvg Giel-Jan

neos

Goed dat ik dat weet. Maar is nu niet dringend meer, aangezien ik ze nu besteld heb.

Trouwens kwam goedkoper uit dan bij Fun, verzending inbegrepen.

 

erwin9

De enamelverven zullen stelselmatig verdwijnen door de steeds strenger wordende veiligheidsnormen (VOS-concentraties). De alternatieven zijn de latex- en acrylaatverven. Vooral deze laatste is geschikt voor onze modelbouw. Een iey-ts andere aanpak isnodig om een goed resultaat te verkrijgen, en een van de zaken die in 90% van de gevallen over het hoofd wordt gezien is het gebruik van primer. Om een goede hechting van de verf te krijgen is het aanbrengen van primer op een 'propere' ondergrond een absolute must.
Als we Preiser-bevolking schilderen hebben we meestal het figuurtje al enkele malen tussen duim en wijsvinger genomen. U zal het ongetwijfeld met me eens zijn dat dat sporen nalaat! Vuile vingertjes, huidvet, stof, en dergelijke.
Dus eerst de Preiserianen in bad stoppen (lauw water en een beetje afwasprodukt), daarna laten drogen en niet meer met de blote handjes aankomen. Dan een primer aanbrengen, ik gebruik een gewone spuitbus primer (lichtgrijs om eventuele fouten goed te kunnen opmerken) uit de doe het zelf markt. Een fijn laagje aanbrengen, laten drogen, en U kan aan de slag met de watergedragen verf (Humbrol, vallejo, enzomeer). Sukses gegarandeerd !
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas