Ombouw V36 naar industrieloc

Gestart door Cedric, 18 december 2010, 19:09:34 PM

ToThePoint

Heel goed gedaan Cedric.
Rare kronkel blijf ik het vinden, eerst helemaal strak in de verf. En dan gaat men het zaakje weatheren.
Maar het is in het echt ook zo he.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cedric

EDIT: beloofde foto's geplaatst

Ben er eindelijk in geslaagd voor mijn nieuwste foto's op mijn computer te krijgen...









Ik heb dus geprobeerd om enkele details nog wat te accentueren, oa ook met wat roestplekken aan te brengen. Ook heb ik het onderstel nog twee bruinzwarte washes gegeven om alles wat te verdonkeren.

Alleen ben ik er nog niet uit of ik zal proberen om een roetspoor aan de dieseluitlaat aan te brengen. Deze uitlaat kan je zien op de laatste foto. Ik vrees dat als ik dit met mijn huidige airbrush (Badger 150) zou willen doen het direct teveel zou zijn.

Ik weet ook niet hoe een dergelijk roetspoor er in de werkelijkheid precies uitziet. Het is een redelijk horizontaal vlak, wordt de roet van de uitlaat dan gemakkelijker weggespoeld met de regen?

Iemand van jullie die hierover meer weet of eventueel enkele foto's van het grootspoor hieromtrent heeft ?




Tschäggata

Ik zou de roetsporen aanbrengen met pigmenten omdat je dan de mogelijkheid hebt om die sporen verder te laten uitlopen en zo kan naarmate sterker en sterker gaan vervuilen natuurlijk volgens eigen inzicht (suggesties).
Naar hetgeen ik al gezien heb in't grootbedrijf bij rangeer-en/of industrieloks is er steeds sterke geconcentreerde vervuiling rond de uitlaat en verder lichtere roetsporen omdat deze toch met regelmaat van de klok stilstaan (zeker in Belgi?![}:)][:p])

Tschäggata

Ps; trouwens een zeer geslaagde creatie van je ![;)]

Steam.N

Cedric, prachtig gedaan.  Mooi machientje !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loco

Cedric
Ik volg nu pas je project en sta vertelt wat je gerealiseerd hebt. Knap werk. Ik denk dat ik op jouw leeftijd zeker nog niet zo ver stond.

De roetsporen aanbrengen kan je doen door eerst in een blad papier (A4) een gaatje te maken dat ongeveer dezelfde grootte heeft als de uitlaat. Liefst even groot, maar mag ook ietske groter zijn. Terwijl je spuit hou je het blad enkele cm (bvb 2 ? 3 cm) boven de uitlaat en de hoogte van de spuitmond kan je vari?ren. Je spuit dus alleen verf door het gaatje door de spuitmond zo'n 10 cm boven het blad te houden.  Omdat je het blad toch niet stil kunt houden ga je ook niet exact alleen de uitlaat spuiten, maar ook daarrond. Je kunt ook langzaam draaiende bewegingen maken. Het gemakkelijkst is dat je tegelijk met de twee handen een draaiende beweging maakt. Kwestie van je co?rdinatie niet in de war te sturen. Probeer het eerst uit op iets anders. Op deze wijze retoucheer ik ook plaatsen op een model die beschadigd zijn met verf die zo sterk mogelijk gelijkt op de verf van het model.

Hieronder ook twee foto's van de gerestaureerde V36 van het Belgisch leger die vorig jaar is overgedragen aan het TSP in Saint Ghislain. Deze loc is jammer genoeg niet vervuild en een foto van het dak met de uitlaat heb ik niet.
Wat me wel opvalt is dat het chassis van het model van Lenz afwijkt van het voorbeeld op de foto's. Ik denk dat afstand tussen de laatste as en de blinde wel groter is bij Lenz. Het model van M?rklin zou dan wel bruikbaar zijn om er een Belgisch model van te makn.


V36 ex ABL 42550 TSP St-Ghislain  27.06.10 (avD270610129r).jpg


V36 ex ABL 42550 TSP St-Ghislain  27.06.10 (avD270610130r).jpg

Cedric

Bedankt voor de feedback over het wel of niet van roet op het dak. Ik heb met de airbrush de uitlaat van de V36 geaccentueerd. Resultaat:



Cedric