Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ombouw V36 naar industrieloc

Gestart door Cedric, 18 december 2010, 19:09:34 PM

Cedric

De V36 van Lenz is een rangeerloc met fantastische rij-eigenschappen en waarmee je bij digitaal rijden automatisch kan aan- en afkoppelen, maar in de jas van een DB-loc niet inzetbaar op een Belgische baan. Wel heeft de NMBS er ??n exemplaar van gehad (type 231) en ook het Belgisch leger heeft er lange tijd een exemplaar van gehad. Hoe een V36 kan omgebouwd worden naar een van deze locomotieven kan je lezen in voorgaande edities van MSM...:)

Ik zal mijn Lenz ombouwen naar een fictieve industrieloc, zo kan ik deze gebruiken om te rangeren op mijn havenbaan. De inspiratie hiervoor heb ik opgedaan uit een oude editie van het Franse tijdschrift Loco-Revue, nl. N? 700 uit November 2005.

Hier zie je alvast de Lenz locomotief recht uit de verpakking:
IMGhttp://img255.imageshack.us/img255/3855/img1345b.jpg/IMG

IMGhttp://img714.imageshack.us/img714/1314/img1343b.jpg/IMG

IMGhttp://img413.imageshack.us/img413/517/img1347qx.jpg/IMG

Ondertussen ziet die er al heel wat anders uit:D}:)

Cedric

De locomotief ontmanteld:


De uitkijkkoepel boven het dak van de bestuurderscabine zal ik weglaten. Het gat dat hierdoor ontstaat vul ik op door aan de binnenkant van de cabine een stuk plasticard te kleven. Daar komen nog enkele kleinere stukken plasticard op. De kleine uitsparingen die nog over zijn werden opgevuld met putty.




De kentekens op de bestuurderscabine werden mbv een glasvezelpotlood verwijderd. Deze zijn namelijk in licht reli?f en indien ze niet zouden verwijderd worden is er een grote kans dat ze zouden doorschijnen na het airbrushen.

Binco

Dat wordt hier een mooi verslag[:D]
trouwens mooie baan heb jij ook[;)]

Michiel

Ik volg je ombouw met veel aandacht, want ook in schaal N bestaat deze V36. Ik ben benieuwd wat er nodig is om deze Belgisch te krijgen. (die "voorgaande edities" van MSM heb ik dus niet) [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marcgoovaerts

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik volg je ombouw met veel aandacht, want ook in schaal N bestaat deze V36. Ik ben benieuwd wat er nodig is om deze Belgisch te krijgen. (die "voorgaande edities" van MSM heb ik dus niet) [;)]


Maar net zoals MSM was dit locje er in 1920 toch nog niet bij...
 

Michiel

Dat klopt, Marc, maar desalniettemin ben ik toch nieuwsgierig. Tijdperk III blijft voor mij toch steeds een zeer aantrekkelijke periode, qua materieel ?n livrei. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Hoi Cedric Tof idee!

Ik heb persoonlijk ook altijd een voorkeur gehad voor dit soort locjes[:p] en heb er zo 2 in bestelling op 1/32 om op mn Belgisch industrie Spoor 1 projectje te gebruiken.
Ik ga dit draadje zeker volgen.

Ik merk ook dat je een fraai decor hebt gebouwd?

Succes met het verloop van je project...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Johnnytrein

Weet iemand of deze loc ook bestaat voor M?rklin 3 rail dus?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

citaat:
Weet iemand of deze loc ook bestaat voor M?rklin 3 rail dus?


Nee, helaas niet, en een ombouw naar 3-rail is niet te onderschatten. Er is bijna geen plaats voor een sleper onder de lok te plaatsen. Dit, althans volgens de Duitse forums.

M?rklin heeft ook een V36 (gehad??) in diverse uitvoeringen
Met vriendelijke groeten
Peter

gjvdz

Ik denk het wel, ben hier zelfs vrij zeker van.
Meer bepaald onder nummer  37355.[;)]
Mvg Giel-Jan

Peter

Volgens mij, en de website van Lenz hebben ze geen wisselstroomversie.
Enkel de versie met en de versie zonder verhoogde stuurstand.
Met vriendelijke groeten
Peter

Cedric

Even iets over de verlichting: deze loc heeft van fabriek uit een blauw-witte LED-verlichting (ook zichtbaar op de foto's in de eerste post). Nu vind ik dat persoonlijk nogal storend, daarom heb ik geprobeerd deze LED's een warmere kleur te geven.

De methode die ik hiervoor gebruikt heb is redelijk eenvoudig; ik heb gewoonweg 2 lagen Tamiya X-26 'Clear Orange' over de LED's geschilderd. Dit heb ik ook al eens toegepast om de lichten van de reeks 51 van Mehano een warmere kleur te geven.

Het verschil kan je op de twee volgende foto's zien.

1) De LED's van fabriek uit:


2) Na twee laagjes 'Clear Orange':


Cedric


evan

[:p]

Goe bezig!

Ik vind je kade ook wel de moeite!  Petje af!

Evan,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.