Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

spoorenplan antwerpen en regio

Gestart door delano, 16 december 2010, 14:04:25 PM

vanmiegroet

#45
Proficiat met uw verjaardag en een heel leuke dag gewenst.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

gjvdz

#46
Gelukkige verjaardag[:D]
Mvg Giel-Jan

delano

#47
heeft er meschien iemand een voorstel hoe ik dit allemaal moet inkrimpen of delen weglaten de tafel is basis 6m en de lengte 8 m want ik ben er hier over aan het denken maar er komt me niets tebinnen
 

Sicco

#48
Ideetje: schrijf op wat je als thema wil en ga dan schrappen tot je overhoudt wat je het meest belangrijk vind. Je voorkomt dan dat je een 'kaartstaar' gaat leiden omdat je iets in je hoofd hebt (Antwerpen Centraal in dit geval) waar je niet vanaf kunt wijken. Er zijn nog 100000 andere thema's te bedenken en in mijn optiek is Antwerpen Centraal ?cht niet het meest leuke thema.

Metpetergaathetbeter

#49
Proficiat met de verjaardag ! [;)]
Ik las in je berichtjes dat jij groter wordt en je baan kleiner ![}:)] [:)]Dit is alvast een goed begin voor een meer budget-vriendelijke baan !
Groeten Peter[;)]

Metpetergaathetbeter

#50
Soms moet je maar eens elders gaan kijken. Hiervan zou je misschien een Belgische versie kunnen van maken. Een leuk baantje, maar met een heleboel speelmogelijkheden (sorry hoe leg je dat anders uit [:I])en je kan er eventueel nog iets aan toevoegen.
Kijk maar eens verder op dit forum en je zal zelfs baantjes tegen komen die in Mechelen ook aanwezig waren !http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=23881
Groeten Peter[;)]

Ps Laat eens wat weten wat je er van vond ?[?]

Aart

#51
citaat:
Geplaatst door delano

heeft er meschien iemand een voorstel hoe ik dit allemaal moet inkrimpen of delen weglaten de tafel is basis 6m en de lengte 8 m want ik ben er hier over aan het denken maar er komt me niets tebinnen



Hoi Delano,
Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Je hebt de fout gemaakt die veel ontwerpers (niet alleen modelspoor) maken, namelijk te snel in detail uitwerken. In jouw geval dus precies waar alle rails, wissels enz. moeten komen. Nu blijkt het niet te passen en weet je niet waar je moet gaan schrappen. Ik denk dus dat je opnieuw moet gaan beginnen in plaats van je bestaande plan aan te passen.

Misschien biedt onderstaande je een voorzetje om je opweg te helpen. Ik heb de volgende keuzes gemaakt:
1. Antwerpen centraal als blikvanger
2. Vereenvoudigde wisselstraat
3. Een industrie / rangeergebied
4. Paradespoor voor wat langere treinen.
5. Nadruk ligt op binnenkomende en vertrekkende treinen. (Treinen rijden dus geen rondje, maar verdwijnen op verschillende plekken naar onderliggend schaduwstation)

Met deze gegevens heb ik wat geschetst in powerpoint. Een korte toelichting:
- Het plan is een U-vorm (de dikke zwarte lijnen geven de tafel weer en vullen precies de ruimte van 6 x 8 meter). Hierdoor kun je overal goed bij, maar wat belangrijker is, de baan lijkt hierdoor veel langer omdat er een optische scheiding is tussen beide kanten van de U.
- Voor het station met wisselstraten heb je al gauw 1,5 x 6,5 meter nodig. Die vult dus ??n kant van de U volledig.
- De blauwe lijnen stellen globaal trac?s voor. Uiteraard kunnen die uitgevoerd worden met meerdere sporen.
- Het industriegebied vult de andere kant van de U.
- Het paradespoor loopt vanuit het station over de hele U en verdwijnt pas rechtsboven naar het schaduwstation
- In de korte zijde van de U heb ik nu alleen het paradespoor en een plek voor bediening gedacht. Eventueel zou je hier nog een zijlijntje en een klein station kwijt kunnen.
- Op de tekening ontbreekt nog een schaduwstation. Dat zou ik pas gaan ontwerpen als je het ontwerp van de bovenbouw in grote lijnen klaar hebt.



Als ik jou was, zou ik op deze manier met vlekken en dikke lijnen uittekenen hoe je je ruimte van 6 bij 8 meter ongeveer wilt gaan inrichten. Daarna pas invullen hoe de rails en de wissels moeten komen.

Veel succes,
Aart

gjvdz

#52
Dit kan een fantastische baan worden.[:0]
Mvg Giel-Jan

Johan Poelmans

#53
Ik zou rechts van antwerpen centraal wel een driehoek bouwen, omdat je anders geen doorgaand goederenverkeer kan hebben....
 

Aart

#54
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ik zou rechts van antwerpen centraal wel een driehoek bouwen, omdat je anders geen doorgaand goederenverkeer kan hebben....



Goede opmerking. Gelijk even verwerkt en hulplijnen om de 1,0 m toegevoegd.


delano

#55
citaat:
Geplaatst door Aart

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ik zou rechts van antwerpen centraal wel een driehoek bouwen, omdat je anders geen doorgaand goederenverkeer kan hebben....



Goede opmerking. Gelijk even verwerkt en hulplijnen om de 1,0 m toegevoegd.



dit ziet er zeer goed uit[:D] allen kan ik er niet zo goed aan uit[B)] zou je dit meschien wat willen uitwerken zodat ik dan via wintrack alles kan in geven dan is het wat duidelijker ? al die rails dat is dan toch dubbel spoor h?  ?
groetjes delano en bedankt voor gelukkige verjaardag te zeggen[8D]
 

delano

#56
wat zijn de exate afemetingen an de tafel ik was zojuist begonnen al met wintrack maar hij vraagt hier groot de bennen van de u zijn die drie delen rail gaan die dan onder de taffel naar het schaduw station want dan moet er nog gedacht worden aan een afdaling  ?
gelieve hier nog wat uitleg over te geven en het paradespoor is dat het lange spoor dat tot vanboven verdergaat gelieve gewoon verklaring van alle sporen[:I]want ik heb je al gezegd ik snap er niet veel van .
groetjes delano[8D]
 

Michiel

#57
Hoi Delano,

voordat je in en of ander ontwerpprogramma duikt zou je, naar mijn idee, beter eerst een meer concreet sporenplan uitwerken met potlood en papier. Dat schetst een hoop sneller; tekenen, gommen, verfrommelen en opnieuw. En zo doorgaan totdat je een sporenplan hebt dat naar je goesting is.

Daarna kan je met een ontwerpprogramma checken of alles past met boogstralen, doorrijhoogten en hellingspercentages.

't Is maar een voorstel natuurlijk. Want, doe vooral wat je tof vindt, daar gaat het om: genieten van een mooie hobby.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

delano

#58
citaat:
Geplaatst door Michiel

Hoi Delano,

voordat je in en of ander ontwerpprogramma duikt zou je, naar mijn idee, beter eerst een meer concreet sporenplan uitwerken met potlood en papier. Dat schetst een hoop sneller; tekenen, gommen, verfrommelen en opnieuw. En zo doorgaan totdat je een sporenplan hebt dat naar je goesting is.

Daarna kan je met een ontwerpprogramma checken of alles past met boogstralen, doorrijhoogten en hellingspercentages.

't Is maar een voorstel natuurlijk. Want, doe vooral wat je tof vindt, daar gaat het om: genieten van een mooie hobby.

dat heb ik een paar jaar geleden toen ik een jaar of 8 was had ik een mehano startset toen tekende ik ook alles in potlood maar ik word daar gefrustreerd door want die bochten en al tekenen op maat vind ik moeilijk of bedoel je gewoon met de vrije hand schetsen dat is wel leuk groetjes delano[:)]
 

Michiel

#59
Inderdaad, gewoon met de losse hand schetsen. Bogen schat je, dat is niet zo moeilijk. Het gaat snel en je kan zo veel vlotter idee?n uitproberen. Je kan zo ook de beste varianten opzij houden en later met een ontwerpprogramma checken op haalbaarheid.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)