Hoe zijn julie begonnen met jullie baan ?

Gestart door g4rc, 08 september 2005, 08:03:50 AM

g4rc

Hello iedereen

Ik ga nu beginnen met het ontwerp van mijn baan

Nu zou ik graag van jullie willen horen hoe jullie in den beginnen zijn begonnen met jullie baan

thx
 

svvander

Klein! [:D] Nee, ik ben heel klein begonnen (ovaaltje) en dan heb ik ze zo verder opgebouwd, tot ik geen ruimte meer had.
Als je goed wil beginnen, plan alles zorgvuldig, teken alles is uit en blijf proberen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Achteraf gezien ben ik toch wel wat te groot begonnen. Niet doen, dus.
Kijk goed naar plannen in boeken, op het internet en in tijdschriften (MSM, natuurlijk).
Als je tevreden bent over een plan, teken het dan eens zo groot mogelijk, liefst op ware grootte. Dan krijg je een beter overzicht of het allemaal realiseerbaar is.
Gebruik de ervaring van de collega's hier op het forum. Als je hier je plan plaatst ben ik er van overtuigd dat je vele construktieve opmerkingen zal krijgen.

Succes ermee !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

FREMO e.V. - afd België

Hoi,

Ik ben z 'on 25 jaar geleden begonnen met ??n FREMO modulle.

Deze grap is nu al uitgelopen tot 23 modulles.

Dus in werkelijkheid ben ik ook klein begonnen, maar na eerst een studie gemaakt te hebben van wat ik bezit, wat ik wenste uit te beelden, wat ik als "speel element" wenste en vooral wat ik reeks had verzameld.

Indien je zou overwegen een vaste baan uit te zetten, dan zou ik kiezen voor de "openstructuur" methode en het # L-grinder# profiel.

Mvg
Fremo e.V. - Div Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

g4rc

@ Fremo

wat bedoel je met

openstructuur" methode en het # L-grinder# profiel.


thx
 

FREMO e.V. - afd België

Wel,

Openstructuur is dat je steeds en altijd tussen al je gelegde sporen kan komen.

Het beste is dit te vergelijken met vierkanten die tegen elkaar aanleunen.
Je kan dan binnen het vierkant steeds terecht om eventueel in te grijpen.
Je contructie van je banen verloop bouw je steeds op de dwars verbindingen van de gebouwd vierkanten.

L- Grinder constructie = 2 planken van 2cm dikte en 7 ? 10 cm hoogte aan elkaar  vastzetten in de omgekeerde # L # -vorm.
Dit is voor mij de stevigste bouwwijze voor een modelbaan.

Ik gebruik deze methode steeds bij mensen waar ik een modelbaan op aanvraag bouw.

Het voordeel van deze contructie is dat je altijd bij de plaats van zorgen kan geraken. Je wordt niet belemmerd door volle platen.

Hopelijk was dit verklarend genoeg voor jou.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Rochevalien

Kevin,ik heb mijn eerste baanplan uit zo'n baanplannenboekje gehaald(van Faller)Dit is wel 25 jaar geleden hoor!Ik wist toen absoluut niets van modeltreinen af maar had al wel wat ervaring met plastic kits (al waren dat voornamenlijk vliegtuigen).Ik had toen Marklin M-rails en ik kon gemakkelijk zien  in dat plannenboekje welke rails en zo meer ik nodig had om mijn gekozen railplan te realiseren.Dit verhaal speelde zich af in de kelder van het ouderlijke huis ,waar het in de zomer lekker fris maar in de winter eerder t? fris was.Angezien dit maar een bescheiden baantje was (2m50x 1m20)en je er niet meer op kon doen dan rondjes rijden was de lol er ook na een paar jaar af.
Ik heb van meet af aan een grote belangstelling gehad voor de Belgische spoorwegen en omdat er toen meer gelijkstroommodellen waren dan drie-rail besloot ik om met Marklin te stoppen.
(ik hoop dat de drie-rail fans het hierbovenstaande zinnetje nog eens goed lezen alvorens van leer te trekken tegen mij.)
Je had toen ook nog messingrails (voor het 2 railsysteem) en nikkelziversporen ,maar die waren nog niet zo algemeen verpreid.
Ik heb toen ,na er diep over nagedacht te hebben, te opteren voor de nikkelzilver sporen.Maar dan niet meer  met" puzzelstukjes-sporen" te werken maar met flex rails van 1 meter. De rest van de kelder werd ondertussen ook "opgeeist" door de treintjes en er werd begonnen aan een nieuwe baan.Ik had ondertussen ook al leren autorijden en er stond dan ook  niets  in de weg om overal naar toe te rijden waar er iets te zien was van treinen,groot of klein.
Ik had toen ook enkele abbonementen lopen op de gangbare tijdschriften ?n de febelrail koerier dus er was niet veel dat aan mijn aandacht ontsnapte.Voor de duidelijkheid:dit speelt zich af toen de dieren nog spraken ,maw lang voor het internet ?n MSM op het toneel verschenen.Ik moet trouwens nog ergens foto's hebben van mijn eerste "grote baan" misschien nog leuk voor in 't boekske :"modelspoor retro" of zoiets.In die tijd verzamelde ik ook alle gratis folders die ik maar vond en kocht ook al eens een katalogus.Dit is nu natuurlijk achterhaald met het internet.
Ik zou dan ook een goede raad willen geven aan alle beginners ?n herstarters:informeer je eerst goed en probeer zelf eens iets te bouwen (een diorama bv)om wat technieken uit te proberen.
Vooral in de bibliotheek kan je nog al eens een boek vinden waar je wat aan hebt en het kost ook niet veel.
sukses !

Gerrit




janjozef

mijn vorige baan was ook nog het gekende ovaal nu tien jaar geleden. Maar de nieuwe nu in overweging zal een segmentbaan zijn te beginnen met 3 segmenten van 120 op 75 cm en verder zien we wel

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

guy holbrecht

Een segmentbaan is een modelspoorbaan die, zoals een modulebaan, bestaat uit verschillende afzonderlijke gedeelten. Bij een echte modulebaan zijn de delen van de baan onderling verwisselbaar en kan je verschillende lay-outs samenstellen. Denk maar aan wat bijvoorbeeld Fremo doet, waar iedereen zijn module(s) meebrengt en waar op de bijeenkomsten soms enorme modelbanen samengesteld worden. De enige voorwaarde is een een standaard koppelstuk voor en achteraan je module, zodat deze kunnen geintegreerd worden is een groter geheel. Een segmentbaan heeft daarentegen slechts ??n samenstelling. Je kan daar niet gaan wisselen van bakken. De segmentbaan wordt steeds op dezelfde manier opgesteld. De meeste zogenaamde modulebanen zijn dus in feite segmentbanen. Het zijn ook vaak deze banen die je aantreft op de verschillende tentoonstellingen.

Havoc

Voordeel van segmenten/modules: bij een verhuis heb je minder problemen als je er aan denkt dat ieder stuk door de deur kan en de trap langs kan geraken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

citaat:
Geplaatst door g4rc

Hello iedereen

Ik ga nu beginnen met het ontwerp van mijn baan

Nu zou ik graag van jullie willen horen hoe jullie in den beginnen zijn begonnen met jullie baan

thx



Eigen fantasie en baanplan boekjes. Al doende leert men.

Steven86

Ik ben begonnen in 1975 toen ik 7 was. Op een ovaaltje, M spoor, klein groen lokje van M?rklin, een tapijtbaan. Dat lokje reed toen snel warm en de koolborsteltjes leverden die typische geur, die nog altijd in mijn herinnering zit. Tunneltjes in lego, indianen uit Playmobil op de wagonnetjes, uren lezen in catalogi en dromen van treinen die je als kind toch niet kon betalen. Na 3 jaar sparen ??n elektrische loc en twee wisseltjes bijgekocht. Die heb ik nog steeds.

Mijn neef reed Lima, in de kelder. Wanneer ik daar op bezoek was, idem: uren pret met de modelbaan of plaatjes draaien als DJ. Computers voor thuis bestonden toen nog niet.

Jaren later alles opnieuw in een koffertje gevonden en aan de jongens getoond. Dat was voldoende om te herstarten.

Bij veel van wat ik vandaag doe, probeer ik bewust aan te sluiten bij de sfeer van de kinderjaren. Die sfeer is voor mij even belangrijk als andere criteria, zoals schaalechtheid bv. (ik vind dat daar veel te eenzijdig op gehamerd word, maar dat is dus erg persoonlijk). M?rklin vandaag, want dat was mijn merk in 75. Bewuste keuze. Ik rij ook met andere merken, maar enkel M?rklin heeft voor mij die nostalgie (voor anderen zal het anders zijn). Die geur van verbrande koolborsteltjes, dat wil ik nog steeds. Af en toe druppel ik zelfs extra olie erin om die geur te krijgen; ik beken [:)]

Ik rij bewust in een ovaal. Zoals vroeger. Alleen bouw ik een beter decor eromheen dan destijds. En mijn kinderen mogen met al mijn treinen rijden. Hun speelgoed mag dan mee op de platbodemwagens. Af en toe knalt dan een poppetje tegen de tunnelwand. Of, omspoort de trein in de tunnel omdat Barbie te dik is [:D]. Ik vind dat erg belangrijk; als kinderen met modelspoor niet mogen spelen, heeft de hobby geen toekomst vind ik.

Enfin, fijne hobby [:o)]

jean-luc

Het baantje "Drubeck" van de Dwarsliggers (www.dwarsliggers.be) is een segmentbaan. Het baantje verscheen eerder in MSM.
Daar zijn we nu weer een stukje aan het tussenbouwen voor de MSM expo van 2006. Wat het wordt verklap ik niet, maar de plannen zijn veelbelovend.

Groeten