Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

probs met keerlus en de 51

Gestart door argilla, 07 december 2010, 12:36:18 PM

argilla

Daar ik achter mijn schaduwstation een keerlus heb ( aangelegd zoals het moet) en DCC rij met Roco, heb ik het volgende probleem gekregen:

telkens de 51 ( drieasser) het "gap"stuk passeer krijg ik kortsluiting. De twee voorste assen gaan vlot over de gap, dan blijft hij plots staan, de 3 as staat nog op het stuk voor de gap.Gevolg kortsluiting. Heb de keerlus schakeling al vervangen door 1) een relais gestuurde
2) door een elektronisch gestuurde keerlusschakelin.
Beide geven een kortsluiting
Wat of hoe valt hieraan te verhelpen ? Tweeassers no probs!
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

Toch even wat vraagjes om meer klaarheid te scheppen.

Welke keerlusmodules heb je gebruikt? Heb je het probleem met sleep, of ook met losse loc? Is het kortsluitprobleem ook als de loc er "achteruit" over rijdt? Liggen de isolatiesleufjes in beide spoorstaven op dezelfde hoogte, of liggen ze iets verschoven ten opzicht van elkaar? Heb je het probleem met elke 6-asser, of enkel met de 51?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

citaat:
Geplaatst door Michiel

Toch even wat vraagjes om meer klaarheid te scheppen.

Welke keerlusmodules heb je gebruikt? Heb je het probleem met sleep, of ook met losse loc? Is het kortsluitprobleem ook als de loc er "achteruit" over rijdt? Liggen de isolatiesleufjes in beide spoorstaven op dezelfde hoogte, of liggen ze iets verschoven ten opzicht van elkaar? Heb je het probleem met elke 6-asser, of enkel met de 51?





1)keerlus module : roco en funkyrail
2)51 met en zonder sleep. kortsluiting. Vooruit en achteruit
3)zelfde hoogte. Is gedaan zoals voorgeschreven.
4)elke 6 asser. Eigenaardig genoeg "niet" met stoomers. Heb een reeks 27 condens en die heeft dat niet. trouwens geen enkele andere stoomer heeft er last van . Vandaar de rariteit van het probleem.
5) zowel de blauwe als de groene 51. De locs van Broodway limited, die toch gekend staan om hun (dure) hoogstaande kwaliteit ( 6 assers) hebben dit probleem.Ik veronderstel dat dit een elektronisch probleem is ( veel ken ik er niet van, ik kan alleen vertellen wat zich voordoet)

Misschien nog dit als bijkommende opmerking. De frontverlichting begint, zoals de duitsers dat noemen te "zittern" dwz stroboscoop achtig aan-uit, aan-uit maar dan heel snel. Dit was ik nog vergeten te vermelden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

Gezien ik nog steeds geen enkel idee heb van een mogelijk oorzaak, nog maar een vraagje:

Hoe lang is je detectiesectie (eerste sectie), en is dit korter dan de afstand tussen de uiterste assen van een draaistel van de 51?

Kan je niet eens testen met een class 66, een bolle neus of andere 6-asser?

Ligt er niets naast of tussen de rails met baanspanning (een draadadertje, metalen plaatjes of is je detectiestuk toevallig een wissel (vb Fleischmann met metalen puntstuk)? Mogelijk dat toevallig de 51 met de flens of zo tegen een dergelijk metalen onderdeel aanstrijkt.

Voorlopig is het voor mij nog steeds giswerk.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

citaat:
Geplaatst door Michiel

Gezien ik nog steeds geen enkel idee heb van een mogelijk oorzaak, nog maar een vraagje:

Hoe lang is je detectiesectie (eerste sectie), en is dit korter dan de afstand tussen de uiterste assen van een draaistel van de 51?

Kan je niet eens testen met een class 66, een bolle neus of andere 6-asser?

Ligt er niets naast of tussen de rails met baanspanning (een draadadertje, metalen plaatjes of is je detectiestuk toevallig een wissel (vb Fleischmann met metalen puntstuk)? Mogelijk dat toevallig de 51 met de flens of zo tegen een dergelijk metalen onderdeel aanstrijkt.

Voorlopig is het voor mij nog steeds giswerk.






1) sektie is 40 cm dus ruim genoeg. ( je moet minstens het dubbele nemen als de loc lang is)
2) de rail heb ik meerdere malen proper gemaakt. Dus geen stof ,vuil en/of andere ongerechtigheden
3) zoals reeds aangehaald ook bv SD45 ( 6asser) heeft dit prob.
4) de wissel ervoor ligt op 50 cm en is een Elktrofrog van Peco. De route bepaalt de polariteit van het hartstuk. Allemaal al uitgemeten en is niets aan de hand.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Michiel geen probleem met giswerk! het is zo dat de waarheid aan het licht komt[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ERVIN

Welke decoders heb je in je 51ers zitten??

Michiel

...en aanvullend op Erwin's vraag, in hoeverre is het mogelijk/gemakkelijk om de decoder van de 51 of de SD45 in een 4-asser te steken?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Argilla, ik vermoed toch sterk een aansluit foutje van de verschillende secties. De Funky keerlus zeker zet de polariteit bij het eerste contact (stroomverbruik) in de juiste stand.

Bij binnenkomst op A of E moet het relais klikken.

Zijn de keerlus secties wel aan de juiste zijde van het spoor aangelegd?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Wim, dat was ook mijn eerste idee, maar dan, waarom rijdt alles er zonder probleem over, behalve de 6-assers aangehaald hierboven?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

@ Ervin esu
@ Info .Ook dat heb ik nagekeken. Aangesloten zoals het moet.De rails klikt . Maar als de eerste 2 assen over de gap zijn en de laatste as dus voor de gap staat begint de relais te klapperen. Dit is een teken dat hij zijn werk weldegelijk doet. De ESU werken Michiel ook hier geen defect, verwisselen is dus geen oplossing.  Het is opvallend als ik met de hand een duwtje geef zodat alle assen over de gap zijn ik de kortsluiing kan opheven.  Dus redeneer ik ; of de locs ofwel de electronica . Of redeneer ik foutief ?
Trouwens zoals eerder aangehaald heeft de roco keerlus hetzelfde resultaat
Het is heel raar dat weet ik daarom dat ik hier om raad vraag.

Als proef op de som heb ik , vandaag een hele dag bezig geweest, op een aparte plaat een test keerlus nagemaakt, zoals die in het schaduwstation, met de bedoeling alles uiterst nauwkeurig volgens de regels de lus te bouwen.  Test:  met dezelfde keerlusmoduleschakelingen telkens met een andere 6 asser . Helaas de kortsluiting blijft. Heb een Roco booster losgekoppeld en gebruikt op de proef opstelling, zodat ik zeker wist totaal losgekoppelt te zijn van de baanbooster.
Dus ik weet nu zeker dat alles pikobello was en is aangesloten. Resultaat kortsluiting zodra de eerste 4 assen over de gap zijn.

Zucht...soms he........[:(]

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

Wat ik eigenaardig vind in het verhaal is dat de detectiesectie van polariteit zou wisselen. Dat is toch wat ik opmaak uit je verhaal. Normaal zou de detectiesectie op dezelfde manier aangesloten moeten zijn als de "vaste" rails ervoor; dus de 'plussen' langs de zelfde kant. De polariteit van dit detectiesegment schakelt niet. Het is enkel het middelste segment dat van polariteit mag omschakelen als de trein de andere detectiesectie bereikt.

Dus, als het relais begint te klapperen, in welke sectie is dan de polariteit aan het wisselen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Michiel, het hangt er maar vanaf over welke detectiesectie het gaat.
De secties A en E wisselen niet van polariteit.
Maar de secties B en D zijn ook detectiesecties, en die wisselen van polariteit als de trein erop komt, komende vanuit C.

Intussen twijfel ik ook wel aan het verhaal van Argilla dat alles pikobello zou zijn aangesloten.
Dus Argilla, kijk er nog eens goed naar.
En als je het hebt over een "gap", welke gap bedoel je dan?

INFO

citaat:
Geplaatst door argilla

@Info .Ook dat heb ik nagekeken. Aangesloten zoals het moet.De rails klikt . Maar als de eerste 2 assen over de gap zijn en de laatste as dus voor de gap staat begint de relais te klapperen.
Dit is een teken dat hij zijn werk weldegelijk doet.




Dat klapperen is een voorteken dat het niet op de juiste manier is aangesloten. klapperen wordt veroorzaakt door kortsluiting.

citaat:
Geplaatst door argilla
 Het is opvallend als ik met de hand een duwtje geef zodat alle assen over de gap zijn ik de kortsluiing kan opheven.  Dus redeneer ik ; of de locs ofwel de electronica . Of redeneer ik foutief ?


Ja, ik denk dat je redenatie fout is.
Wat je hier beschrijft is een verschil in polariteit tenopzichte van het deel waar de lok vandaan komt en de eerste sectie van de keerlus A of E, deze delen polen niet om, die meten alleen van welke kant de trein komt en schakelen dan als dat nodig is de delen BCD in de juiste polariteit. Je start dus met een kortsluiting, in mijn ogen met een verkeerde polariteit van de Keerlusmodule.

citaat:
Geplaatst door argilla

Trouwens zoals eerder aangehaald heeft de roco keerlus hetzelfde resultaat
Het is heel raar dat weet ik daarom dat ik hier om raad vraag.



Te meer omdat je met een andere keerlus schakeling hetzelfde hebt wijst erop dat het niet goed is aangesloten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

Met de ??n wel werkend en de andere lok niet blijft het vreemd.

Nu heb ik het gehad met een Traxx van Trix (hobyymodel met decoder ingebouwd af fabriek). Deze lok ging ook ieder keer in kortsluiting op de keerlus terwijl de rest er overheen reed.... Na uitbouw van de fabrieksdecoder en inbouw van een in dit geval Zimo was het probleem over. Raar maar vertel mij maar wat het was!

Toch eens proberen met decoder om te steken...

Succes met zoeken.

Kees-Jan