Oude loods Brussel-Noord anno 1920

Gestart door Michiel, 05 december 2010, 19:25:26 PM

Michiel

#15
Hoi Peter,

De verhoudingen zijn inderdaad een beetje vreemd, maar daar zit natuurlijk meer achter. Dit minibaantje met loods bouw ik in de eerste plaats als segment voor de uiteindelijke definitieve baan. Dit stukje loods zou dus zonder al te veel problemen integreerbaar moeten worden. Ik moest een beetje rekening houden met het convergerende wisselcomplex voor de loods, dat ik niet zomaar door midden kan snijden.

Tegelijkertijd wordt het gebouwd als minibaantje voor Mechelen 2012. Gezien er nog geen reglement is, heb ik een kleine oppervlaktemarge genomen (dit jaar was dat maximaal 0.6m2, ik bouw dit nu op 0.5m2. Je weet maar nooit.) [;)] En, ik neem deel vooral om een mikpunt te hebben, een stimulans en deadline. Winnen is niet belangrijk, wat niet wilt zeggen dat ik niet mijn best zou doen. Maar om te winnen is deze kleine replica van de echte loods van Brussel-Noord anno 1920 iets te eenzijdig en "saai" voor het brede publiek.

De loods wordt ook echt het centrale onderwerp. De "koer" voor de loods wordt beperkt tot de opstellengte van 1 loc. Maar met voldoende animatie zou het waaauw-effect toch voldoende hoog moeten liggen.

Ik zie wel waar de boot strand. Voorlopig gaat alles nog vrij goed. Maar ja, da's makkelijk want ik ben nog niet echt begonnen. [:D]

En dan toch nog een vraagje: boven op de schoorstenen zijn een soort raamconstructies. Wie weet wat dit is, en waarvoor het zou dienen?



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#16
Mij lijken het klapramen, met een steun om ze open te houden. De tweede foto een bende schouwen? Beide om de rook uit de loods weg te krijgen. Wat me trouwens ook verbaasd, is dat het zadeldak dwars op de ingangspoorten staat ipv naar achteren. Hoeveel zulke daken zullen elkaar opgevolgd hebben ?

Michiel

#17
Op de eerste en de 2de foto staan dezelfde "schouwen". Het raamwerk zou inderdaad kunnen dienen om een klep op de schoorsteen open te houden, maar het is wel een opzichtige constructie, dat voor het openhouden van een klep wel eenvoudiger kon. Maar dat is mijn persoonlijke reflectie. Ik vermoed dar er meer achter zit, maar ik kan me niet voorstellen wat!?

Naar ruwe schatting van helling van het dak, en hoogte van de nok, zouden er 3 of 4 degelijke zadeldaken na elkaar liggen. Maar dat is eigenlijk giswerk, want ik vind geen enkele foto van de zijgevel, en ook geen enkel plan van de loods zelf.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#18
3 of 4 zadeldaken zouden volstaan voor ??n grote stoomlok met tender, maar de meeste loodsen (zeker zo'n grote) zijn heel wat dieper (cfr museumloods Leuven ?), zeker als ze ook achteraan een ingang/uitgang hadden.

Michiel

#19
Het baanmeubel is weer een stukje verder afgewerkt: witte achtergrond en verlichting. Ook bruikbaar als lichtbak voor het nemen van foto's, zoveel licht! [:D] Ik heb onderstussen de eerste onderdeeltjes ontvangen (servo's en dergelijke) om de plannen van de loods concreet te gaan uittekenen. Wordt vervolgd...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#20
Voor een 18-sporige loods staan normaal een hele zwerm locomotieven te rusten. Aan de slag dus. Na het testrijden, snijden en schuren was het tijd voor afplakken en schilderen. Nu alles goed laten drogen en dan kan dit type 98 voorzien worden van biesjes en andere kleine details...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#21
Alle onderdelen weer even samengesteld om na te gaan of alles goed ziet. Zo met de macro-lens er dicht op ziet het er niet echt strak uit. Maar de algemene indruk van op een afstand is ok (en ga nu niet zeggen: "van heeeeel ver wel, ja!"  :lol: ). Maar ik blijf problemen hebben met verf op de wielbanden. Die schilfert er steeds weer vanaf, wat een slordig effect geeft. Iemand een idee? En het wegschuren van leidingen tussen alle fijne details, verloopt ook nog niet helemaal goed. Daarvoor zoek ik ook nog naar een beter techniek.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#22
afgeschilferde plekken op de wielbanden kan je misschien herstellen met permanent marker (alcoholstift)... echt schilderen gaat in principe toch niet op die gladde metaaloppervlakten. Mocht je ooit de wielen echt willen zwarten heb ik wel enkele recepten.

Michiel

#23
Met de paar foto's dat ik heb kunnen vinden, ben ik aan het schetsen geslagen... op zoek naar de verhoudingen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#24
Michiel,

dit ziet er interessant uit.  Ik ga het draadje zeker volgen !  Als mede N-schaler [;)]

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

#25
Mooie tekening. Maar echt wel groot. Zelfs in N. Wat is de eindoppervlakte ?

Er kunnen zeker dubbel zo veel verschillende locs in als er ooit in N geproduceerd werden..

Steam.N

#26
citaat:

Er kunnen zeker dubbel zo veel verschillende locs in als er ooit in N geproduceerd werden..

 [:D][:D][:D]

Maar alle gekheid op een stokje: het lijkt inderdaad enorm.  Heb je op je 0.5 m2 dan nog plaats over voor iets anders?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#27
De loods, met haar 18 sporen in ongeveer 50x50cm. Grooot dus. En er zal dus naast de loods weinig anders te zien zijn. Het doel is echt die loods zo goed mogelijk proberen na te bouwen. Het sporenplan is al even overvol. [:I]

En ik moet inderdaad nog een paar locomotiefjes sparen om de loods een beetje 'als normaal' te kunnen presenteren. Ik heb er nu een 20-tal, maar die moeten nog allemaal omgebouw worden. Dat hoort bij het project. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#28
Dit is dus het overvolle sporenplan [:I] Tja, alle deurtjes moeten bediend worden, niet? Moet er nog een spoortje zijn? [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#29
Mijn frankske valt.
Daarom de interesse voor JP's project [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }