Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Oude loods Brussel-Noord anno 1920

Gestart door Michiel, 05 december 2010, 19:25:26 PM

Michiel

Ik heb er amper documentatie over gevonden; vier wazige foto's uit het begin van vorig eeuw, en een slordige schets op een sporenplan. Maar desaltnietemin doe ik een poging tot reproductie, in het klein dan... schaal N. En omdat ik er ook al helemaal geen ervaring mee heb, bouw ik alvast het baanmeubel. De ruwbouw ervan is klaar. Nu nog plamuren, schuren en schilderen, want zo lijkt het meer op een poppenkast. :D
Het vervolg zal gedurende de volgende 2 jaar hier zo af en toe aanspoelen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

#1
We zijn benieuwd[:)]

Succes!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

#2
Ik miste de gordijntjes al. Misschien brengt de sint deze vannacht. [:D]

Grapje Michiel, ik hou dit kanaal in de gaten om te kijken hoe je kan toveren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

#3
Laat je de wazige foto's eens zien ? Dan weten we alvast waaraan we ons mogen verwachten.

Michiel

#4
Hoi Marc,

dit zijn de enige vier foto's dat ik gevonden heb met de loods van Brussel-Noord. Alle foto's zijn van rond de periode 1900-1910.

Wie nog foto's, schetsen op plannen heeft van het oude depot van Brussel-Noord, ik ben enthousiaste afnemer! [;)]


(bron: een eeuw stoom)


(bron: een eeuw stoom)


(bron: van internet geplukt)


(bron: Au fil du rail)

edit: bronvermelding toegevoegd
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#5
Da's inderdaad wazig. En een mooie, scherpe luchtfoto kan alleen van heel wat later dateren.

Michiel

#6
Hallo Marc,

Ik ben al wezen kijken bij het NGI naar luchtfoto's en kaarten op hoge resolutie, maar daar hebben ze niets dat ouder is dan pakweg jaren '50. En het recenter luchtfotomateriaal wat ze wel hebben, is zo ruw dat de (verlaten) loods kleiner is dan een mm. Zelfs met een loep is het amper waarneembaar, laat staan details.

Het leger heeft niets, en zeggen dat ze alles van toen hebben overgemaakt het het nationaal archief. Bij het nationaal archief hebben ze maar naar schatting 10% van alle documenten ge?ndexeerd, en 90% van ons onontgonnen gedocumenteerd verleden ligt te verrotten in de catacomben van het justitiepaleis. Juridische stukken krijgen voorrang, kunst en architectuur vinden ze eerder ballast. Geen hoop daar.

Bij de NMBS (tekenbureau) hebben ze enkel recente gegevens. Niets van het afgebroken depot van Brussel-Noord, zelfs niets van de afbraak. De NMBS bestaat maar vanaf 1926, en heeft geen archief van de oude administratie van de Belgische Staatsspoorwegen ontvangen. Alles v??r 1926 is een zwart gat bij de NMBS, en erna een puinhoop.

Kortom, het oude station en depot van Brussel-Noord is vergane en voltooide geschiedenis, dat langzaam aan het verzinken is in de vergankelijkheid van de moderne wegwerpmaatschappij. Kunst- en industrieel verleden is commercieel niet rendabel, en waar we dus vanaf moeten, als van gedateerd gadget... [V]

Sorry, maar dat moest ik even kwijt. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

#7
citaat:
Geplaatst door Michiel

... want zo lijkt het meer op een poppenkast ...


En wat heb jij tegen een poppenkast [;)]?
(ben al jaren poppenspelspeler [:p]).

Trouwens mooi (groots) project dat ik belangstellend volg.
Paul

Michiel

#8
Hoi Paul,

ik heb niets tegen poppenkast. [;)] Ik speel haast dagelijks een soort poppenkast met de 2 jongste meiden. Ze zijn er dol op. Maar het is niet meteen wat ik dacht te gaan bouwen. [:D]

En... zo groot(s) wordt het ook weer niet. De loods zelf is in schaal N amper 50cmx50cm. Het wordt dus een klein loodsje. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#9
Zelfs in H0 is dat al redelijk groot! We kijken, als sponsor van dit project[:D] uit naar het vervolg.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#10
Inderdaad Rian, met onder-andere jouw bescheiden bijdrage, heb ik een setje servo's en aanverwante besteld om te kunnen gaan puzzelen hoe ik alles onderdak kan geven... Ik hoop ze nog deze week te ontvangen. Ik ben benieuwd! [:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#11
citaat:
Geplaatst door Michiel

Hallo Marc,

Ik ben al wezen kijken bij het NGI naar luchtfoto's en kaarten op hoge resolutie, maar daar hebben ze niets dat ouder is dan pakweg jaren '50. En het recenter luchtfotomateriaal wat ze wel hebben, is zo ruw dat de (verlaten) loods kleiner is dan een mm. Zelfs met een loep is het amper waarneembaar, laat staan details.

Het leger heeft niets, en zeggen dat ze alles van toen hebben overgemaakt het het nationaal archief. Bij het nationaal archief hebben ze maar naar schatting 10% van alle documenten ge?ndexeerd, en 90% van ons onontgonnen gedocumenteerd verleden ligt te verrotten in de catacomben van het justitiepaleis. Juridische stukken krijgen voorrang, kunst en architectuur vinden ze eerder ballast. Geen hoop daar.

Bij de NMBS (tekenbureau) hebben ze enkel recente gegevens. Niets van het afgebroken depot van Brussel-Noord, zelfs niets van de afbraak. De NMBS bestaat maar vanaf 1926, en heeft geen archief van de oude administratie van de Belgische Staatsspoorwegen ontvangen. Alles v??r 1926 is een zwart gat bij de NMBS, en erna een puinhoop.

Kortom, het oude station en depot van Brussel-Noord is vergane en voltooide geschiedenis, dat langzaam aan het verzinken is in de vergankelijkheid van de moderne wegwerpmaatschappij. Kunst- en industrieel verleden is commercieel niet rendabel, en waar we dus vanaf moeten, als van gedateerd gadget... [V]

Sorry, maar dat moest ik even kwijt. [:D]



Kan dat heel goed begrijpen Michiel.
U heeft groot gelijk.
Ik hoop dat u mag slagen in uw queste.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#12
Michiel er schiet me net een idee tussen de 2 oren.

Heeft u al eens geprobeert bij het arcief van GVA ?
Op schoolreis (heel lang geleden) eens bezocht en een van de dingen die me bijgebleven is is dat men daat alles bijhoud.
Indien daar ooit nieuws te rapen viel staat dat in de gazet.
Geen weet van een gebeurtenis aldaar ?


Vorige week of 2 weken geleden bracht de nieuwe gazet (geloof ik)
een week lang boekjes uit "een eeuw in beeld".
Ik deze van A'pen, maar elke regio had zijn specifieke boekjes.
Ik zal morgen posten om welke krant het ging.
Je kan daar ook terecht vermoed ik, want als men foto's van 1880 boven water tovert stijgt de kans dat Brussel noord ook wel op een picture staat.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Tricolor

#13
bijlage in Het Nieuwsblad  ,klopt ieder "streek" had een ander , in totaal 15 verschillende
is nog na te bestellen indien er interesse is.
Ik weet wel niet niet welke foto's er waren in de Brussel regio bijlage.
Spoor-gebonden in de bijlage van Leuven regio :
- houten station in Diest 1910
- Tienen : station van Grimde 1920
- tramhalte St Joris Weert 1910
- trein halte Hever 1910
- Haacht oude tramstatie 1950
- Zichem station 1930
- Testelt station 1945
Best veel vind ik...

Metpetergaathetbeter

#14
Michiel,
In de titel spreek je van loodsje maar ik vind dat al een LOODS gezien zijn omvang!Is het de bedoeling dit in N te realiseren op de door U voorgestelde tafel ? Best groot zelfs in de N schaal!Misschien maar opteren voor Z als je er nog wat spoorweggebeuren rond uw "loodsje" wil realiseren op die tafel.Zoniet ben ik toch echt benieuwd wat je gaat maken op zo'n beperkte ruimte?
Groeten Peter[:p][;)]