Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Start stop schakeling

Gestart door conducteur, 05 december 2010, 18:20:34 PM

conducteur

Ben een eenvoudige schakeling aan het maken die een onderdeel moet worden van een groter geheel: een start-stop-schakeling. Op school al 10tal keer probleemloos moeten maken, maar thuis werkt het niet. Alles is aangesloten zoals het hoort. Maar het overnamecontact van K1 doet zijn werk niet.  Ik heb maar ??n diode 1N4001 in serie met de spoel van K1 gezet zodat ie een pulserende gelijkspanning krijgt.. Is de pulserende gelijkspanning door K1 de boosdoener? K1 is een relais met 2 omschakelcontacten. Op het normaal gesloten contact van K1 hangt een rode led die moet oplichten als de spoel niet bekrachtigd is (om aan te tonen dat het vermogen, de achterliggende schakeling geen spanning heeft. Dit werkt perfect), op het NO contact van K1 hangt het overnamecontact en op de gezamelijke aansluiting van beide staat die pulserende gelijkspanning (+12V). Het andere omschakelcontact moet dan later het vermogen in of uitschakelen. Als je de NO drukknop indrukt slaat het relais om, blijft de led gedeeltelijk branden, laat je hem los dan valt het relais terug af....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eddy

#1
Hoi Ryan,
een schema graag,dan kunnen we eens meedenken.
groeten eddy

Klaas Zondervan

#2
Het probleem zit denkelijk in de pulserende gelijkspanning.
Daardoor is er steeds gedurende 10 ms geen spanning, en dat is genoeg om je relais te laten afvallen.

Geert

#3
Eerst toch enkele onduidelijkheden verklaren als dat kan,

-werkt deze schakeling op wisselspanning 50Hz?
-gebruik je soms een gelijkspanning relais K1? vandaar die diode?
-dat de LED gedeeltelijk blijft branden bij het omschakelen van de relais begrijp ik niet zo goed?

het kan, zoals Klaas al aangaf, komen doordat de relais 10 ms geen stroom krijgt en af valt. Probeer het eens met een condensator, wel een flinke!, parallel over K1.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

#4
Inderdaad ja, heb er nu een condensator overgezet die voldoende groot is om die 10 ms te overbruggen en nu werkt het zoals het zou moeten. Had op het einde van de rit maar gezien dat ik nog geen gelijkrichter had voor mijn relais, en maar 3 geschikte dioden meer over had. (mijn voorraden zal ik eens dringend moeten aanvullen). Tijdens het opruimen van mijn gerief zag ik nog een condensator liggen van 2200?F die eigenlijk bedoeld is/was voor een condensatorontladingcircuitje voor mijn peco wisselmotoren. Heb die er nu tijdelijk met twee draden aangesoldeerd.
EDIt: Geert was mij net voor
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum