Mag het wat groter zijn?

Gestart door evan, 05 december 2010, 17:29:04 PM

Steam.N

#30
Super !  Fantastisch project.
Een lust voor het oog.
Laat nog maar een lading fotos afkomen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman

#31
Mooi.
Een kleine opmerking tunnelportalen zijn normaal gezien vrij van begroeing.

Erik.

Steam.N

#32
De Round-Up zal op geweest zijn.
Gelukkig, want het is een mooi zicht [:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#33
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
...tunnelportalen zijn normaal gezien vrij van begroeing.
Ah ? Vertel eens
Door de hete lucht van de stomers?
Omdat de wanden te steil zijn om de natuur een kans te geven?
... ?
-> en waar is er geen begroe?ng? bovenaan? onderaan? ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#34
Hello,

Bedankt voor de complimenten[;)]

Ik ben ook benieuwd naar de verklaring omtrent de begroeiing.
Ik heb er in alle geval niet bij stil gestaan en de begroeiing stoort ons niet, maar ben wel ge?nteresseerd naar de verklaring om er bij stil te staan volgende keer.

Thx
Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

erik de noorman

#35
Een kleine opmerking tunnelportalen zijn normaal gezien vrij van begroeing.

Ik heb dit gelezen in een modelbouwboek van Gernot Balcke.
Er staat: Een tunnelportaal zoals dat er in werkelijkheid ook uitziet (tekst bij foto). De schuin naar voren stekende muren ondersteunen de rotsen aan beide zijden. De heuvel boven de tunnelingang is gelukkig vrij van bebouwing en/of bos want dit is een fout die nogal eens gemaakt wordt.
Een uitleg waarom staat er niet bij.

Erik.

Dirky

#36
In "le piquer" (site Patrick Tassignon en Co) staat dat de sporen ook vrij moeten zijn van begroeiing, dat er geen bomen mogen staan die op de sporen kunnen vallen, enz...
Het kan dus wel zijn dat er geen begroeiing mag staan op tunnelportalen maar in de praktijk... hmmm, denk niet dat er ??n portaal zo proper opgekuist zal zijn dat er nooit begroeiing op staat!

en PS, de boekjes van Gernot Balcke vind ik nu niet bepaald "de" referenties als het gaat om realistische voorstellingen! Het beste volgens hem is dat waar hij persoonlijk voor gesponsord wordt (heb ik de indruk)!

De creaties die we hier zien zou ik eerder als referentie willen aanhalen!

Mooi werk Evan en Co!

evan

#37
Erik,

Bedankt voor de toelichting.[;)]  Het is idd. een vooropgesteld streefdoel, maar hier hebben we dit niet nageleefd en inderdaad in werkelijkheid is het ook niet overal dat de mens de Natuurlijke begroeiing kan opvolgen.

Het nadeel bij deze baan is namelijk dat de ruimte voor landschap krap is.  Ook al is het spoor 1[:D].  We plaatsen dus veel groen om toch de indruk van "meer" weer te geven.  De tunnelportalen staan ook te kort op elkaar en het landschap zou er bovenop hoger moeten zijn, maar de eigenaar van de baan wil ook de bovenkant nog kunnen zien[;)]

citaat:
Geplaatst door Dirky



De creaties die we hier zien zou ik eerder als referentie willen aanhalen!

Mooi werk Evan en Co!



Dirky bedankt voor het compliment![;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

#38
Het compliment van Dirky is helemaal terecht [:)]
De "fout" waar mr Balcke op doelt kan ik volgen, in die zin dat je op modelbanen soms een gebouwtje of groot bos vlak boven een tunnelingang ziet. Dat kan uiteraard niet juist zijn, en komt omdat we bij modelspoorbouw vaak teveel op te weinig plaats willen doen.
Een spoorwegbedrijf moet er ook voor zorgen dat er geen grote takken (of complete bomen) op de rails kunnen vallen. Periodiek snoeiwerk moet dit voorkomen. Daarom zijn grote bomen dicht bij een tunnelportaal onwaarschijnlijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#39
het eeuwige probleem bij modelbouw : plaats

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Paulogic

#40
En zelfs met genoeg ruimte kunnen we nog niet zonder
compromissen... een echt spoortraject op schaal... een pak
vierkante km's.

Ofwel moeten ze allen samenleggen en een oude boeinghangar opkopen...
dan kunnen we beginnen aan de grootste modelbaan ter wereld.
Evan werkt die wel af in een weekje of zo...
mvg,
Paul(ogic)

Peter

#41
Ook bij het grootbedrijf is er soms plaatsgebrek, dus zeg nooit "nooit".
Op verschillende foto's die ik bezit van de Schwarzwaldbahn en de H?llentalbahn kan je zien dat de bomen tot op de rand van de tunnelportalen groeien. Hierbij alvast een voorbeeldje. Meer in dien gewenst[:)]

Met vriendelijke groeten
Peter

evan

#42
[:p]  Leuke foto!

Ik ben ook gefascineerd door de kleuren van de natuur op deze foto!
Bedankt!

Yep, plaats...

Ik heb ook maar 3 op 3meter en dat is alleen maar om materiaal en gereedschap en mn atelier te huisvesten.  Daarom bouw ik maar op verplaatsing[:D]

@Paulogic

Wanneer beginnen we?[:o)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#43
Hoi allen,

Morgen is het weer bouwdag voor dit project.  Het stationsplein wordt verder aangekleed en heeft een boompje nodig.

Dus boompje maken[;)], maar ik ben niet echt helemaal 100% tevreden.  Toch ga ik hem meenemen en dan zien we wel wat het geeft.

Hier een verslagje en resultaat  (2 uurtjes werk)

Materiaal:


Assemblage van de Rodondendrontak en nog iets dat ik had liggen:


Extra vijsje:


De olmentakjes gemonteerd:


In de verf gezet:


Drybrush:


Vezeltjes en static grass:


Den beum:




Ik ben niet tevreden over de strooisel mix.  Het had zonder de fijne turf mogen zijn van de mengeling die ik had, maar het zal nog wel meevallen denk ik[:)]

Tot later voor het resultaat op de baan[;)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

#44
De vezeltjes hebben teveel "massa" waardoor je geen fijne vertakkingen kan zien. Ik zou het efkens herbeginnen Evan. Past niet bij wat we gewoon zijn van jou te zien... sorry![;)]