Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Aansluitingen aan je sporen zonder solderen

Gestart door Geert, 28 november 2010, 22:38:19 PM

Geert

Ben je niet zo voor het solderen van draadjes aan uw sporen?

Hierbij een tip hoe je eenvoudig, goedkoop en ook zonder solderen een zeer sterke en degelijke elektrische verbinding kunt maken aan uw rails. (gebaseerd op schaal HO en Marklin K rails, voor andere schalen en merken gelden andere afmetingen??)

In de handel kun je koperplaat vinden van verschillende diktes en groottes. Wat we nodig hebben is koperplaat van 0,2mm dik, deze dikte laat zich het best bewerken voor ons doel.

Via een papiersnijder, of een gewone schaar kan je er reepjes van afknippen, zodat je een breedte bekomt die net past tussen de biels van de sporen (ongeveer 3 tot 5mm breed). De reepjes koperplaat zijn gelukkig niet scherp maar enige voorzichtigheid is wel aangewezen:

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r1.jpg/img

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r2.jpg/img

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r3.jpg/img



Met een punttang buig je eerst het uiteinde van ongeveer 1mm onder een hoek van iets meer dan 90?. De volgende 4mm buig je volledig terug  onder een hoek van 180?. Deze foto?s maken dit duidelijker:

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r3-1.jpg/img

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r4.jpg/img


Zowel de koperstrips als de rails waar het koper contact mee gaat maken kun je best eerst even reinigen met bijvoorbeeld een glasvezelborsteltje, met een fijn schuurpapiertje gaat het ook:

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r4-1.jpg/img



Het geplooide koperstripje steek je onder een rail met het geplooide 90? stukje omhoog. Bij voorkeur doe je dit vanuit de binnenzijde van de rails naar buiten toe, als je begrijpt wat ik wil zeggen? (zie foto)  De eerstvolgende handelingen zijn dan ook gemakkelijker uit te voeren zie verder.

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r5.jpg/img



Nu ga je voor de eerste keer ervaren hoe sterk deze verbinding zal worden. De zijde die onder de rail doorgestoken is, neem je vast met je punttang. Nu trek je ?zeer stevig? aan je tang naar buiten toe, terwijl je dit koperstripje naar boven draait over een hoek van 90?.  Wedden dat de grip van je punttang het eerder begeeft dan het opstaande stukje van 1mm aan de andere zijde van de rail!

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r6.jpg/img



Via een platte schroevendraaier druk je de opstaande stukjes koper langs beide zijden stevig tegen de rails aan:

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r7.jpg/img

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r8.jpg/img



Uiteindelijk hebben we een stevige verbinding die, hoe raar het ook klinkt, steviger wordt als je eens goed trekt aan het overblijvende stukje koperstrip. Ik heb testen gedaan door er gewichten aan te hangen. Bij 20kg begaf de verbinding pas!

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r9.jpg/img



De koperstrip kun je via een geboord gaatje doorvoeren onder uw basisplaat voor verbinding met een kroonsteentje (lusterklem) of wat soldeerwerk aan een draadje voor verdere elektrische verbindingen. Je kan de koperstrip eventueel ook samenvouwen zodat je een kleiner gaatje moet boren:

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r10.jpg/img



De Marklin K rail-ers moeten nu wel even opletten. Doordat de volledige onderzijde van je rails geleidend is t.b.v. de middenrail, moet je eerst de koperstrip deels isoleren, zoals op de foto, voordat je deze bevestigd. Dit om kortsluitingen te vermijden:

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r11.jpg/img



Een bijkomende tip voor de drie rail-ers, maar ook de twee rail-ers: indien je deze verbinding gebruikt om een contactrail te maken, dan is het best dat je de massa (bruine draad) zo dicht mogelijk aan het ander stuk rail bevestigd. Dit voorkomt dat de spanning (eigenlijk de schakelstroom) moet lopen via andere overgangen, zoals tussen diverse rails, die altijd verliezen en storingen kunnen veroorzaken:

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r12.jpg/img



De koperstrips zijn zo dun dat je ze ook bovengronds kan aanleggen. De volgende foto maakt duidelijk wat ik bedoel. Dit kan handig zijn als je een baan maakt op een tafel waar je geen gaten in mag boren. Of je moet nog een bijkomende verbinding maken op een bestaande baan, en je kan niet meer aan de onderkant van je tafel. Door er een tape over te plakken bekom je nu een uiterst dunne elektrische aansluiting (0,3mm inclusief tape). Je kan hiermee ook diverse hoeken maken door deze koperstrippen volledig de buigen over 180? en dit onder diverse hoeken. (iets minder duidelijk te zien op de foto, maar ik denk wel dat jullie weten wat ik hiermee bedoel)

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r13.jpg/img



Ook zeer handig is deze koperstrippen aan te leggen bovengronds tot onder een huisje. (bv. een aanpalend stationsgebouw) Hier kan je dan verder met gewone draad en ondergronds naar de voedingen enz. We worden allemaal ooit wat ouder en iets minder leniger, en deze techniek voorkomt dat we iets te veel onder een tafel moeten solderen, vijzen of wat dan ook.

En voor de drie rail-ers, je kan deze strippen ook schuiven tussen de verbindingslippen voor de middenaftakking. Hier kun je best geen trekkracht op uittesten! Maar de verbinding is zeer goed, en eenvoudig aan te brengen:

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/r14.jpg/img




Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

jacques timmermans

#1
Geert,

afgezien van een niet modelgetrouwe oplossing, heb ik over dit niet gesoldeerd contact toch mijn twijfels. Afgezien van enkele "wire wrap" verbindingen bij sommige elektronica toepassingen, ken ik geen enkel vakgebied in de praktijk, waar buiten goedkopere schakelaars, schuifcontacten als bedrijfszekere elektrische verbindingen  toegepast worden. Daarbij komt nog het feit, dat de plat geduwde contactlip aan de binnenkant van de spoorstaven ontsporingen kan veroorzaken. Alleen al het idee van corrosie doet mij huiveren!

Jacques Timmermans

Michiel

#2
Geert, je krijgt van mij 10/10 voor inventiviteit en initiatief. Maar mijn vrees is ook dat door corrosie (ik heb het niet over die dikke roestschilfers, maar een zeer dun isolerend laagje) na verloop van tijd ergernis zal opwekken met slechte kontakten, en dus haperende treinen.

Het enig wat nog ontbreekt om de verbinding permanent te maken is om deze te "lassen". Gebruikelijk wordt zoiets gesoldeerd, maar gezien je net een alternatief voor solderen aanbrengt, zou je je heil kunnen zoeken bij geleidende lijm met een capilaire werking dat mooi ertussen zou vloeien. 't Is maar een idee. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#3
Wel, misschien ongelofelijk, maar zo'n veertig-vijftig jaar geleden waren dit soort voedingsklemmetjes zelfs in de modelspoorhandel te koop.

ERVIN

#4
Zo lang is dat nog niet geleden Marc , Fleischmann heeft ze nog steeds in hun gamma.[;)]

ysbeer

#5
Ja geert wat zie jij eigenlijk voor voordelen.??
Het is duurder,meer werk,onbetrouwbaarder,dan solderen.

De nadelen staan hier boven en die zijn levens groot

Wat je zegt over bedrading onder de tafel,daar heb je gelijk in.
Ik heb zeker 50% van alle kebels (onzichtbaar) op de tafel gelegd,als je dat goed doet is graven echt niet nodig,dat gaat heel lang mee.

wim

marc goovaerts

#6
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Zo lang is dat nog niet geleden Marc , Fleischmann heeft ze nog steeds in hun gamma.[;)]


Bedankt Erwin, dat wist ik niet.
Het moet dan wel ??n van hun oudste nog koopbare producten zijn.
Mijn vader zaliger gebruikte dit op z'n Fleischmann-rails (met zwarte bielzen die het midden houden tussen karton en plastic) om af en toe eens een baantje te kunnen opzetten op zondag en het daarna weer af te breken.
Voor zo'n tijdelijk baantje was het wel handig materiaal.

Geert

#7
Ik begrijp dat solderen altijd een betere verbinding maakt, maar dan is deze meestal wel definitief.  

En als ik de meeste hun redenering volg, dan moet je in principe ook elke raillas solderen aan je sporen. Van fabriek uit zijn deze meestal geklemde verbindingen aan de ene zijde, waar je dan een ander rail inschuift.  Als je dit ook nog moet solderen om eventueel slechte contacten te voorkomen, dan ga je er eigenlijk van uit dat je uw baan nooit meer afbreekt.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ysbeer

#8
Nee, raillassen niet solderen,meestal gaat dat niet eens (roco is r.v.s)
Maar wel elke rails een aansluiting met draadjes solderen,dan is los maken niet meer zo een probleem,en 100% safe
Ik ga er vanuit dat jij dat nu ook al doet,want raillassen zijn niet betrouwbaar genoeg
Die onbetrouwbaarheid wordt wel erger als e ballast met lijm en zo aanbrengt
wim

Gerolf

#9
Geert, ik vind je fotoreportage leuk en interessant [8D]
Dat het niet (meer) voldoet aan de huidige modelspoorbouw-normen, heb je intussen wel begrepen, denk ik. [;)]
E?n ding vond ik vrij geestig aan je verhaal: de titel is "Aansluitingen aan je sporen zonder solderen", maar iets verder stel je "De koperstrip kun je via een geboord gaatje doorvoeren onder uw basisplaat voor verbinding met een kroonsteentje (lusterklem) of wat soldeerwerk aan een draadje voor verdere elektrische verbindingen" [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#10
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Geert, ik vind je fotoreportage leuk en interessant [8D]
Dat het niet (meer) voldoet aan de huidige modelspoorbouw-normen, heb je intussen wel begrepen, denk ik. [;)]
E?n ding vond ik vrij geestig aan je verhaal: de titel is "Aansluitingen aan je sporen zonder solderen", maar iets verder stel je "De koperstrip kun je via een geboord gaatje doorvoeren onder uw basisplaat voor verbinding met een kroonsteentje (lusterklem) of wat soldeerwerk aan een draadje voor verdere elektrische verbindingen" [:D]



Klopt van dat solderen. Aan de andere kant soldeer ik wel niet aan mijn sporen zoals vermeld in het draadje. Maar kom, ik ga het zo eens proberen op een testbaan. In het verleden deed ik het ook via zulke gelijkaardige verbinding (soms ook wel soldeerverbindingen). Nooit problemen mee gehad, met vervuilde sporen en slechte contacten daar dat wel?

Iedereen is er blijkbaar van overtuigd dat dit problemen gaat geven, hieruit besluit ik dat zij dit ooit al zelf hebben ervaren? Of hebben jullie dat van horen zeggen of gelezen op forums?
Ik zal bij deze het persoonlijk uitproberen en ervaren. Over enkele jaren zal ik verslag uitbrengen?

de koppigaard van dit forum,
Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Frank_N

#11
Toch nieuwschgierig.........
Geert, hoe is het verder verlopen met deze test?
Groet van Frank

Geert

#12
Test is nog steeds bezig...

Ondertussen nog wel wat testen bijgekomen die enkele jaren gaan duren.  Zo ben ik ook al een twee tal jaar bezig om na te gaan hoe lang Aluminium U-profielen stroom blijven geleiden op hun oppervlakte. M.a.w. blijft Aluminiumoxide elektrisch geleidbaar na jaren? Ik spreek hier over profiel van 10-20-10 of 20-20-20 en een dikte van 2mm. Binnenafstand tussen de twee benen =16mm (toevallig min of meer de spoorafstaand voor H0). Ook al eens aangehaald in een ander draadje in verband met ?C en fiddle Yard voor 3 railers.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

#13
citaat:
Iedereen is er blijkbaar van overtuigd dat dit problemen gaat geven, hieruit besluit ik dat zij dit ooit al zelf hebben ervaren? Of hebben jullie dat van horen zeggen of gelezen op forums?
Ik zal bij deze het persoonlijk uitproberen en ervaren. Over enkele jaren zal ik verslag uitbrengen?


Waarschijnlijk heeft er ooit iemand dit eens gezegd op een forum en de rest blijft dit herhalen. Er zijn zo nog van die mythes die niet uitsterven.

Krimpcontacten worden vaak (zelfs heel vaak) toegepast in de industrie. Maar daar zijn wel behoorlijk hogere drukken mee gemoeid, ook materialen die veerkrachtig blijven. En koper is daar niet bij. In fosforbrons en vertind zou dit misschien langer meegaan.

citaat:
Dat het niet (meer) voldoet aan de huidige modelspoorbouw-normen, heb je intussen wel begrepen, denk ik.


Wel, vergeleken met een 2.5mm? die met een dikke klodder soldeer op de (buiten)zijkant van het spoor geplakt is valt dit behoorlijk goed mee. Eerlijk gezegd, het voldoet voor mij zelfs beter.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#14
Ik denk dan aan faston stekertjes bv. Johan.
Maar, de gedachte over al dan niet vertint fosforbrons had ik inmiddels ook...
Geert geeft aan dat de test nog bezig is, maar niet hoe het er nu mee gaat/bevindingen?
Groet van Frank