Beginner: Begrippen ??

Gestart door g4rc, 05 september 2005, 10:35:38 AM

Jurgen

citaat:
Geplaatst door g4rc

Ik denk wel dat voor mij het beste is dat ik klein begin.

En nadien naar iets groter overstap





Klopt. Altijd beginnen met een simpel ovaal (of cirkel). Eventueel met 1 zijspoor. Zo blijft het overzichtelijk.
Nadien kan je dan langzaamaan uitbreiden met nog een extra wissel, dubbelspoor, extra loc, overweg, enz...
Ik denk dat iedereen ooit zo begonnen is, ook ikzelf. Ondertussen heb ik nog steeds een ovaal, maar met een (in verhouding met mijn baan) groot station. En ja, soms vallen er ook nog wel gewonden op mijn baan. [:D][xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

svvander

Ik ben ook zo begonnen. Eerst simpel enkelsporig ovaal, dan een iets groter ovaal, een wissel met een zijstraat, een extra loc, nog een wissel en een zijstraat, een gedeelte dubbelspoor, heel de ovaal in dubbelspoor, nog groter, nog aftakkingen... en geen plaats meer![:D]

Voorzie genoeg ruimte en overweeg eerst wat je wil bereiken. Anders loopt het fout. Ik spreek uit ervaring.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Altijd beginnen met een ovaal ... sorry maar daar kan ik het niet mee eens zijn, jongens.
Een point-to-point baan is ook een mogelijkheid om klein te beginnen, maar laat niet toe om treinen op een eenvoudige wijze rondjes te laten doen, terwijl velen dat toch wensen.
Een gevouwen hondebeen lijkt mij - ook voor relatief kleinbehuisden - een mooie tussenoplossing: toch niet t? klein, uitbreidingsmogelijkheden zat, eerder realistisch, continu verkeer mogelijk, ... ik heb zo ooit een baan gemaakt in een ruimte van 2,5 op 4 meter, en dat zag er niet slecht uit.
Ik heb het hier al vaker gezegd, maar ik vind dat je altijd moet beginnen met tekenwerk - en daar RUIM de tijd voor nemen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Altijd is misschien niet de juiste uitdrukking akkoord. Beter beginnen met een ovaal, lijkt me een betere uitdrukking. Maar ieder zijn zin.
Een baan van 2.5 op 4, is al geen klein baantje meer he. Ik ben begonnen  op een multiplex-plank van 1 op 2. Nu zal het een baan worden van 3 op 3 , misschien niet zo groot, maar toch groot genoeg.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

De vraag is wat ge wilt doen treintje rijden of een modelbaan bouwen. Bij treintje rijden neem dan een ovaal of hondenbeen, kunt ge een trein op zetten en laten rijden. Als ge een modelbaan wilt bouwen is een segmentbaan iets makkelijker. Ge kunt klein beginnen en altijd blijven groeien, en ge kunt ten allen tijden overal vlot aan zoder op uw baan en overal tussen te moeten kruipen. Maar zoals gerolf zegt overdenk het eerst goed wat ge gaat maken.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mark7758

A.S. Zaterdag in Luik op het depot kan je zien wat er buiten is en praten met forum genoten, Mensen van andere clubs en spoorwegmensen.
Kan je met een kladblok en een glas cola discusieren wat de beste oplossing is voor je. Ideeetje?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Havoc

citaat:
De vraag is wat ge wilt doen treintje rijden of een modelbaan bouwen. Bij treintje rijden neem dan een ovaal of hondenbeen, kunt ge een trein op zetten en laten rijden.


Dus als ge interesse hebt in treinen die rijden, dan maakt ge geen modelbaan? Kom nou!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Voor mij is het simpel, een leuke baan, hoeft geen dure, grote of heel fijn uitgewerkte baan te zijn. Als ik me maar kan bezighouden met het verbeteren en het rijden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

Verbeten? Je bijt er toch niet in? [:D]

svvander

Sorry typfoutje... aangepast [;)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

een goede baan moet inderdaad niet groot zijn maar een baan is wel nooit af. Er kunnen altijd nog verfraai?ngen bij.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marimon

Ik heb de idee van Gerolf indertijd gevolgd. Eerst heb ik mij toch meer dan een jaar beziggehouden met het uittekenen van een plan. En wel met potlood en passer en gommen. Dat op zich was al een uitdaging. Ik ben dus niet begonnen met een ovaal maar had al een vaag idee in het hoofd hoe het er moest uitzien. Nu, met vallen en opstaan begint de baan stilletjes aan zijn vorm te krijgen. En nog steeds verander ik soms van scenery-gedachte op sommige plaatsen. Zo blijven we gezond bezig.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

svvander

Opgelet he; ik zeg niet dat het altijd zo begint (met een ovaal dus). Ik denk dat de meeste modelspoorders, het virus al vastkregen als kind. De meesten, zoals ikzelf, zullen toen niet de plaats en de centjes gehad hebben om er een hele baan mee te maken. Maar stilletjes aan, stukje per stukje...

Wat niet uitsluit dat ik soms nog, in het geniep dan, een ovaaltje leg om een nieuwe loc te testen! [:D][;)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

een ovaaltje is niet alleen goed om een loc te testen, een nieuwe loc moet ge ook steeds een half uurtje los rijden. Met een punt tot punt baan wordt dat iets moeilijker.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef

een ovaaltje is niet alleen goed om een loc te testen, een nieuwe loc moet ge ook steeds een half uurtje los rijden.
Om die reden heb ik ook een 'losse' ovaal op een aparte plaat. Daarmee test ik ook de snelheid van een loc bij een bepaalde spanning. Meestal rijden ze te snel, en zo kan ik de loc dan, indien nodig, wat temperen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw