Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Breedte spoorbanen

Gestart door marbut, 27 november 2010, 12:15:57 PM

marbut

Ik ben begonnen met de bouw van een treintafel. Ik ga voor de open opbouw-constructie. Het frame is al af.
Mijn belangrijkste probleem op dit moment is de breedte van de spoorbanen. Ik heb ergens gelezen dat die 4,4 cm breed zijn. Daarop zou dan een kurklaag van ca. 2,2 cm komen en daarop het eigenlijke spoor.
Is die waarde van 4,4 cm correct of is dat te breed?
Is kurk een goede geluidsisolator? Ook na verlijming?

Gerolf

Die 44mm duidt waarschijnlijk op de breedte van een enkelsporige bedding, met ruimte voor een eventueel looppad. Ik vermoed dat dit klopt.
Kurk is prima, mits je het goed lijmt: Geen spul dat opgezogen wordt en uithardt tot in je kurk (zoals houtlijm), maar bvb contactlijm.

Succes met de bouw, en toon af en toe een fotootje, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Ik heb rubber gebruikt en verlijmt met het lijmpistool.
De lijm uit het lijmpistool is na aandrukken van het rubber onmiddelijk koud en dus hard. Het verlijmen van rubber in bogen is een makkie erdoor.
De lijm blijft ook flexibel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Hoi Marbut,

ik kan je 3 documenten aanraden in verband met het bouwen van een spoorbed:

1 - In het document "Le Ballast, Les Traverses, Les Rails, Les Appareils de la Voie, Virage et Translation" vind je in het begin een dwarsdoorsnede met maten van een Belgische spoorbed. (bron: site van Patrick Tassignon)

2 - De NEM-normen, meer in het bijzonder NEM 102, 103, 111 en 112.

3 - Handige tips i.v.m. geluidsisolatie van rails.

Als je de combinatie maakt van bovenstaande 3 documenten, dan denk ik dat je al een heel eind bent. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)