Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Zwarte vlekken in ballast

Gestart door gjvdz, 26 november 2010, 22:49:19 PM

gjvdz

Mvg Giel-Jan

argilla

ooit al aan schimmelvorming gedacht ??
Verdunnen van houtlijm kan je ook met alcohol (bij de apotheker) en dan heb je geen "zwarte vlekken".
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

gjvdz

Ga ik eens proberen.
Als dit een schimmel is, kan hij kwaad voor de baan?
Bereid het verder uit?
Kan ik deze door de alcohol neutralliseren?
Mvg Giel-Jan

evan

Volgens mij is je ballast een mengeling van twee verschillende materialen.  Zelf gedaan of niet...?  Bij heel fijne granulaat of zand bv, wordt deze donker met houtlijm.  Dit is normaal.
De groffere deeltjes en waarschijnlijk ook een ander materiaal heeft hier geen invloed van.  Dit is duidelijk te zien op d foto dat er verschil in zit.

In alle geval laat even weten of het al dan niet een mengeling is en bovenal succes met je studies![;)]

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ysbeer

Welk merk ballast is dit,ziet er uit als gemalen kurk.
Begin met het kopen van kwaliteit ballast en goede lijm.
Schimmel lijkt mij niet zo voor de hand liggend
De zijkant van de rail zou ik ook doen,zo als het er nu naast ligt is het niet erg natuurgetrouw.
succes
wim

Willems

en niet alles heeft een schone grond verklaring, er is lang geleden daar een kolentrein dusdanig ontspoort dat de kolen alles vervuilt hebben, realistischer kun je het niet nabootsen[:D]
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn