Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Software

Gestart door n/a, 24 november 2004, 12:20:53 PM

n/a

Ik zoek mensen die het zien zitten om aan mijn project mee te werken op een of andere manier.  Het betreft een digitale besturing van een (grote) modelbaan, en dit met meerdere pc's. Dit kunnen heel oude zijn. Met een eenvoudig netwerkje (TCP-IP) en een MySQL databank. Kijk eens op mijn website: urlhttp://train.ghoti.be/url
Ik zoek testers, maar ook programmeurs.

Frederik De Kegel
www.ghoti.be

Mitakuye Oyasin.

tonycabus

#1
Dag Fred
Ik heb de link ff verbeterd, zodat de lezers er ook naar toe kunnen. Ik ga eens loeren!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#2
Fred,

Op je site zeg je dat je nergens gratis client-server besturingssoftware kunt vinden, terwijl je ook naar ons aller onvolprezen Koploper linkt. Maar Koploper heeft toch ook een client-server variant? Vraag het anders eens aan Paul Haagsma.
Om in het Nederlandse taalgebied nu opnieuw het wiel uit te vinden lijkt me niet echt nodig. Of je moet natuurlijk gewoon willen programmeren als hobby.

n/a

#3
Koploper heeft een 'lastige eigenschap'. Je mag maar 1 keer registreren. Dit is een belemmering voor sommigen. Uiteraard doe ik het ook als hobby, en is het in de toekomst de bedoeling dat dit ook werkt op Linux. Vandaar dat ik zelf een programma heb geschreven.  Koploper werkt ook niet met een relationele databank. Ik vind Koploper trouwens wel een degelijk programma.[;)]

Frederik De Kegel
www.ghoti.be

Mitakuye Oyasin.

n/a

#4
citaat:
Geplaatst door FredjeEland

Koploper heeft een 'lastige eigenschap'. Je mag maar 1 keer registreren.

Dat is alleen maar per PC, meer heb je ook niet nodig. Als persoon kun je zo vaak registreren als je PC's hebt.
Voor de rest snap ik wat je wilt, succes met dat zeer uitdagende project.

svvander

#5
Hey,

Ik snap het niet helemaal... komt waarschijnlijk omdat ik nog een newby ben in het vak. Bestaat er zoiets als: "Digitale modelbaanbesturing voor Dummy's???".

Maar zowieso, ook van mij uit; veel succes!
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

#6
Dummy's doen het met een PC[;)] [;)] [;)] [:p]

Die doet het werk voor h?n. Die kan logisch redeneren. Panikeert niet. Loopt vast n?t als je je mooie baan aan je vrienden wil demonstreren[:(!]

Allee kom, we mogen toch wel eens grappen zeker?

Er bestaat zoiets als "digital for dummies" (of waar denken jullie dat ik zelf mee bezig ben?).
Ik weet alleen niet meer waar ik het haalde: mijn PC was kapot, weten jullie nog? Al mijn favorieten zijn foetsjie...
Maar ik zoek nog wel wat!

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#7
Sven, Heb op m'n site (http://home.hccnet.nl/henk.funk/funkyrail/index.html) een hoofdstuk Digitaal opgenomen, denk dat dat hetgeen is wat je zoekt.
Het heette eerst het digi-dummy document.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Henk

tonycabus

#8
Dank je, Henk! (Funky)
Ik had iets gevonden bij landgenoten van je die Amerikaans bouwen, ongeveer dezelfde stijl.
Als elektronikus heb ik persoonlijk niet zoveel eruit geleerd, daar heb je vakkennis voor. Maar een hoop typische dingen aan die materie heb ik intussen wel bijgeleerd. Ik zou ook iedereen die wil beginnen de sites van de "groten", "ESU","LENZ","UHLENBROCK","ZIMO" te bezoeken en user manuals [;)]down te loaden[;)].
Ik heb geen enkele merkvoorkeur, maar Vlaamse vond ik bij
http://www.modeltrainservice.com/

Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

#9
En nu Fredje:
Dat je al programma's geschreven hebt betwijfel ik niet.
Nu wil je een besturingsprogramma maken voor spoorbanen.
HAMVRAAG: Hoe ga je dat [?]DEBUGGEN[?]
Zonde, ik ken nog alleen SPS, Assembler, Autocoder, Cobol...[:(]
Ik hoop dat je nog steeds vertrekt van die gouwe ouwe Flowchart...

Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#10
Eindelijk terug.
Bedankt voor de reacties.[;)]
Het Debuggen gaat zoals altijd: properen en fouten maken!. Ik heb wel de beschikking over een schema om een pc om te bouwen naar een protocol-analyser.[}:)] (Dat kijkt mee op de seri?le kabel).
Ik gebruik Delphi, dus debuggen voor het programma zelf is er totaal geen probleem.[8D]

Ik zoek trouwens ook software voor macintosh. Dat mag voor een Classic 2 zijn. (System 6 of 7).[?]

Frederik De Kegel
www.ghoti.be

Mitakuye Oyasin.

Gerolf

#11
Fijn om iemand op het forum te ontmoeten die ook wat aan computer-programmering doet! De combinatie modelspoorder/programmeur lijkt me vrij zeldzaam. In mijn achterhoofd ben ik er ook mee bezig, maar voorlopig kom ik nog niet tot een goede keuze in verband met de interface. De Uhlenbrock en zo gaat over de link tussen digitaal en computers. Weet er iemand iets over een goede (mag ook zelfbouw-)interface tussen analoog en computer (serieel, USB, ...)?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dwizeno

#12
@FredjeEland

Ga eens kijken op http://www.vogt-it.com/OpenSource/DDL/ je zal prettig verast zijn (client/server). Interessant voor iedereen de de DCC-PC combinatie wel ziet zitten en van wat prutsen op computers houdt.

Delphi lijkt mij niet de juiste keuze indien je software wil maken die wat toekomst gericht is, dus zowel om Win32/Linux en Appel (OS X) eventueel andere zoals Solaris etc...? Ben niet zeker dat Borland Delphi voor Linux nog blijft ondersteunen...  Volgens mij ga je beter naar een oeroude taal die op quasi alle OS-en ondersteund wordt of op eventueel nieuwe ondersteund zal worden (vb C++).  Wil je de wat modernere toer op gaan kijk dan even naar Java, echt niet te onderschatten qua mogelijkheden hoor (jmri.sourceforge.net als voorbeeld?)


@tonycabus
Als je echt wat meer wil weten over digitaal rijden kan ik je de NMRA DCC standaarden aanraden, dat zijn de roots van het DCC rijden en echt niet zo moeilijk te snappen (zeker niet voor iemand met elektronica achtergrond zoals jezelf?).  Geloof mij er gaat niets boven de specs:
http://www.nmra.org/standards/consist.html#standards-DCC

@Gerolf
"De combinatie modelspoorder/programmeur lijkt me vrij zeldzaam" zou het? Ben zelf professioneel met IT bezig, lijkt mij met de introductie van DCC dat er een heleboel IT'ers wel eens HEEL veel interesse kunnen krijgen/hebben voor onze hobby.  Het digitaal rijden met alles wat het omringt is een hobby op zichzelf....
 

n/a

#13
Ik ga DDL eens van nader bij bekijken.

Delphi is inderdaad niet de taal bij uitstek voor multiplatform programmering (=voor windows, Linux, Mac, ...), maar ik ken Delphi zo goed dat het tijdverlies was om mijn eindwerk op een acceptabel niveau te krijgen, op 1 jaar tijd, als ik ook nog eens C++ moest leren.

Java heeft als nadeel (verbeter mij als dit niet zo is[?]) dat je de hardware (= compoorten) niet rechtstreeks kan aanspreken. Je moet in een andere taal een DLL schrijven die dat doet voor java. Dit is dan weer per bestuuringssysteem anders.

Frederik De Kegel
www.ghoti.be

Mitakuye Oyasin.

dwizeno

#14
Hoi,

Hardware aanspreken via Java gaat inderdaad via DLL's maar die hebben anderen reeds voor je gemaakt (JMRI is in Java en maakt gebruik van dergelijke DLL's om aan de seriele poorten te kunnen).  Als je daar meer info over wil kan je beter op Java fora je licht gaan opsteken.

MvG,
Dirk.