Mijn baan

Gestart door Stefan Appelmans, 22 november 2010, 19:06:05 PM

Stefan Appelmans

Sinds een zeker aantal jaren gebruik ik al mijn vrije tijd (dus 24 uren per dag) aan mallen en gieten. Ik voelde me een beetje verder dan de rode lijn...Dat was geen modelbouw meer.
Mijn baan staat daar jaren: De rails punt aan de lijn. Toch roest geverft.8D

Vanaf vandaag inbegrepen is het (teminste) voor ??n jaar GEDAAN met mallen gieten.
-Het kleine electronica werkt perfect (keerlus enkelspoor)
-Morgen de laatste rail (speciaal) op mijn rollende schaduwstation.
-Overmorgen zal ik wel zien.:D

Dus waarschijnlijk andere soorten fotos in een zekere tijd.

stefan.

martintje

Als ik eerlijk ben, kan ik er geen touw aan vast knopen wat je zegt.
Of zijn het allemaal Belgische uitdrukkingen ??
Mvg Marty

Stefan Appelmans

Belgische uitdrukkingen...

Ik heb tot nutoe bijna uitsluitend voor de anderen gewerkt.[xx(]
Ik ben het beu.
Ik neem een jaar vakantie.[:p]

Verstaan?[:D]
stefan.

Stefan Appelmans

Dat is heelemaal niet vertaald met een...
Hop, die laatste is vlug geweest om zijn text te verwijderen.
stefan.

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Belgische uitdrukkingen...

Ik heb tot nutoe bijna uitsluitend voor de anderen gewerkt.[xx(]
Ik ben het beu.
Ik neem een jaar vakantie.[:p]

Verstaan?[:D]




[:D][:D]We verstaan en begrijpen  je best hoor Stefan.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

martintje

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Belgische uitdrukkingen...


Verstaan?[:D]




Nope, mijn geluidskaart is kaduk [:)]

maar kwartje is grotendeels gevallen hoor [;)]
Mvg Marty

Rochevalien

Ik begrijp wel wat Stefan wil zeggen : na 100x iets te hebben afgegoten voor jan- en-alleman heeft hij het wel even gehad met afgieten.
Ondertussen blijft de eigen baan gewoon liggen en gebeurt er niks aan.
Hij gaat nu gewoon lekker verder aan z'n eigen baan werken (en rijden).

Stefan is Franstalig maar heeft een goede kennis van het Nederlands maar die is niet 100% perfekt,maar dat kan je hier van meer mensen zeggen [:D][:D][:D]

Gerrit

ps :" eigen baan eerst!!" is ook mijn moto[:)]


Stefan Appelmans

Dank U Gerrit, dank U, je bent een vriend!![^]

Ik moet wel zeggen dat ik schrijf gelijk ik denk [:D]

Anders, mijn baan is analogisch (en zal het blijven) dus die kleine electronica, dat ik zelf pruts met wat ik ken, zou zeker onbruikbaar zijn op een digitale baan.
Alhoewel...

Een persoonlijke ondervinding:
Als je iets nodig hebt voor uw baan, kunt je dat aan een Electronicus (woordenboek...Ik zou zeggen electronieker) vragen, maar liever die ook modeltrein maakt. Waarom?
Een beroeps electronicus zal je waarschijnlijk iets "beter dan wat je vraagt" bouwen, dat is dus een specialist...Dat zal ingewikkelt zijn, ontploffen aan de eerste kortsluiting, en niet echt zijn wat je gevraagd had.

Ik heb het geluk gehad vroeger een kameraad te hebben, Roland Virdis, wel fameuse electonicus, maar die ook met modeltrein bezig was. Die jongen heeft me de "LM317" (zie google) leren kennen. HET ding.
Daarna toevallig op "Ptitrain", de "555" leren kennen. Tof!  http://www.ptitrain.com/electronique/meccano/pages2002/bst555.htm    
Dat is al mijn elecronica.
Maar een beroeps Elec...enz zou in de lucht springen als hij zou zien wat ik daar mee doe.....
Proberen. Het werkt? Prima!
Dat is het voornaamste.[8D]

Duidelijk?[:D]
Allee, ik ga het terug vertellen...
stefan.

Stefan Appelmans

Hier ziet je (achter de schroevendraaier) de laatste en definitieve toevoegsel aan mijn rollend schaduwstation. Eindelijk...[:D]
Dit is het elfde en laatste spoor, waar er aan de ingang (links) twee wissels aangebracht zijn. Dat geeft drie sporen. Op de eerste spoor plaats voor drie "551" afmeting motorstellen. Op de tweede spoor, plaats voor een lange, zoals een 620 , een franse ABJ of een duitse VT33 met aanhangwagen. Op de derde spoor, plaats voor drie "553" afmeting motorstellen.
Dus totaal 7 motorstellen, die anders elk de plaats van een volledige loc+wagons trein op de andere spoor neemt.
Elke motorstel stopt op een afzonderlijke sectie, en kan uit de andere kelder op de baan gebracht worden. De twee rechtse wissels (Peco Setrack) zijn vrij, zonder veer of niets; het doorgaande motorstel maakt zijn weg. Nu mijn kleine TCO in de andere kelder aanpassen (morgen)!

stefan.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Belgische uitdrukkingen...

Ik heb tot nutoe bijna uitsluitend voor de anderen gewerkt.[xx(]
Ik ben het beu.
Ik neem een jaar vakantie.[:p]

Verstaan?[:D]




Groot gelijk Stefan !!!
Word hogen tijd !
En begrijp kompleet wat u bedoelt.

Zelfs met uw beperkte kennis van electronica maakt u toch dingen die anderen verbazen.
Neem nu uw bewegend schaduwstation, chapeau pour ca.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

Vandaag gedaan met de "verborgen kant" en de TCO, en het werkt![^]
Dat heeft langer geduurt dat ik dacht.[xx(]
Eerst een foto met materiaal op het scaduwstation.



Nu een foto met wat men ziet van de "zichtbare kant.
De groene LED toont welk spoor tegenover de ingang/uitgang staat.
De gele LEDs tonen waar er materiaal gestopt staat.
De rode LEDs zijn de terugmelding van de wissels.



Nu kan ik aan de scenery beginnen!
Mar is dit de goede post om daarvan te praten?
stefan.

evan

Hoi Stefan,

Interessant.  Het was even puzzelen om het te begrijpen[;)](ligt aan mij hoor), maar dit belooft wat te worden.  Origineel idee trouwens dat schaduwstation!

Succes met je vervolg en geniet er van!

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stefan Appelmans

Ik heb nog iets verandert.
Het stuk om het schaduwstation goed tussen de twee boorden te leiden was te gevoelig. Niet bij het beweegbaar gedeelte niezen of hoesten, of het moest herregeld worden[xx(]. Dit gedeelte:



Ik heb dus dit gemaakt: Met een vierkant en een L aluminium profiel een gleuf maken van 19,3mm breed, bevestigd aan de linkse fixe kant.



Daar passen twee kogellagers in(van 19mm diam)??n van voor en ??n van achter, 63cm van elkander verwijdert, bevestigd aan de rollende brug. De 0,3mm opdat de kogellager nooit de twee kanten van de gleuf tezamen zou aanraken...



Alhoewel dit systeem zich op een zijkant bevindt, dus helemaal uit-center, werkt het perfect, heel zachtjes, en ik mag er nu op stampen[:D], alles blijft gelijnd!
Dit werkt nu dus perfect. Tevreden![^]

stefan.

Gerolf

Goed gevonden, Stefan [8D] Iedereen content [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Nu dat dit gedaan is en werkt, heb ik de bovenste keerlus terug op de "brug" geplaatst. Op die tweede keerlus blijft een trein stoppen, dat door de volgende "bevrijdt" word. Dat verandert een beetje het verkeer![^]



Nu ECHT aan het zichtbaar gedeelte beginnen, op mijn gemak deze keer![:D]

stefan.