Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wat ? verd........

Gestart door argilla, 22 november 2010, 13:16:51 PM

argilla

Iets vreemd.
Heb 2 locs van de reeks 77 nml de 7747 en de 7738. Beide van fabriek af DCC en sound.
Beide staan in de Multimaus : 7747 op adres 12/ 28 steps.
                             7738          15/ 28

Nu het is een prachtig zicht als beide geschakeld rijden ( in paar)
Daar heb ik nu het volgende aan de hand
Ik verwijder beide uit de BIB van de MM. ( loeschen ? OK)
Terug beide op het programeer stuk. New .... adres 77 ( het meest logische..reeks 77 adres 77)  In de MM aageduid als RE ( van reeks) 77 step 28.
Niks nada.... geen mm te rijden geen verlichting. Hoe kan dit nu. Terug de stappen herhaald ..niks.
Ik plug de oude  (grijze)maus 2 in de slave ... SP 77. Alles oke
Terug de slave uitgetrokken en de MM herprogrammeerd op 77 Niks....
terug de maus 2 in slave... alles oke. Ik probeer de MM als master alles te laten overnemen.... niks.
Ik programeer beide afzonderlijk op de MM en alles werkt perfect. Enfin om een lang verhaal kort te maken . Ik herhaal en herhaal telkens de verschillende stappen opnieuw met het zelfde resultaat.


En nog iets: ondanks dat beide van fabriek af uitgerust met dezelfde decoder zijn , vertrekt (met de grijze maus 2 ) loc 7738 vroeger dan de 7747. Tiens ..ik heb niks verandert aan de CV's. Ik ga naar een collega die CV kan uitlezen ( met MM kan dit niet alleen veranderen) maar allebei staan de locs op dezelfde CV waarden. Dus van die kant ook geen eieren.

Doe ik iets verkeerd, of wat is hier aan de hand ??Wie kan helpen
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Paulogic

#1
Dat beide locs niet echt even snel reageren is logisch.
Ook al zijn het dezelfde machines met zelfde motor en decoder,
toch zal er altijd wel een miniem verschil zitten in de electronica
en de motor en zo. Ik heb dit ook met mijn 77 (3-rail).
Enkel wat geknutsel met optrek en afremvertraging kan hier soelaas
bieden. Wat het programmeren betreft zou het nieuwe nummer toch
moeten overgenomen worden door de slave. Misschien eens proberen
programmeren via een andere centrale bij een vriend of zo, zoals je
zelf ook al dacht.
mvg,
Paul(ogic)

argilla

#2
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Dat beide locs niet echt even snel reageren is logisch.
Ook al zijn het dezelfde machines met zelfde motor en decoder,
toch zal er altijd wel een miniem verschil zitten in de electronica
en de motor en zo. Ik heb dit ook met mijn 77 (3-rail).
Enkel wat geknutsel met optrek en afremvertraging kan hier soelaas
bieden. Wat het programmeren betreft zou het nieuwe nummer toch
moeten overgenomen worden door de slave. Misschien eens proberen
programmeren via een andere centrale bij een vriend of zo, zoals je
zelf ook al dacht.





Het is juist de slave die gaat bepalen of de locs reageren op adres 77. Dit terwijl de MM als master is ingeplugd. Normaal is dit niet is dit niet temeer als je de master uittrekt de slave wel werkt, en als de slave uitrekt er niets gebeurt.
Kort gezegd de master reageert niet op de slave.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

LokSound

#3
citaat:
Geplaatst door argilla

Iets vreemd.
Heb 2 locs van de reeks 77 nml de 7747 en de 7738. Beide van fabriek af DCC en sound.
Beide staan in de Multimaus : 7747 op adres 12/ 28 steps.
                             7738          15/ 28

Nu het is een prachtig zicht als beide geschakeld rijden ( in paar)
Daar heb ik nu het volgende aan de hand
Ik verwijder beide uit de BIB van de MM. ( loeschen ? OK)
Terug beide op het programeer stuk. New .... adres 77 ( het meest logische..reeks 77 adres 77)  In de MM aageduid als RE ( van reeks) 77 step 28.
Niks nada.... geen mm te rijden geen verlichting. Hoe kan dit nu. Terug de stappen herhaald ..niks.
Ik plug de oude  (grijze)maus 2 in de slave ... SP 77. Alles oke
Terug de slave uitgetrokken en de MM herprogrammeerd op 77 Niks....
terug de maus 2 in slave... alles oke. Ik probeer de MM als master alles te laten overnemen.... niks.
Ik programeer beide afzonderlijk op de MM en alles werkt perfect. Enfin om een lang verhaal kort te maken . Ik herhaal en herhaal telkens de verschillende stappen opnieuw met het zelfde resultaat.


En nog iets: ondanks dat beide van fabriek af uitgerust met dezelfde decoder zijn , vertrekt (met de grijze maus 2 ) loc 7738 vroeger dan de 7747. Tiens ..ik heb niks verandert aan de CV's. Ik ga naar een collega die CV kan uitlezen ( met MM kan dit niet alleen veranderen) maar allebei staan de locs op dezelfde CV waarden. Dus van die kant ook geen eieren.

Doe ik iets verkeerd, of wat is hier aan de hand ??Wie kan helpen




welke sounddecoder zit er in de ene loc en in de andere loc?
Voorbeeld in de eerste zit een LokSound V2, in de 2de misschien een LokSound V3... dat kan het verschil maken.
Verder ook: staan de cv instelling identiek (als het dezelfde decoders zijn).
edm.

LokSound

argilla

#4
citaat:
Geplaatst door LokSound

citaat:
Geplaatst door argilla

Iets vreemd.
Heb 2 locs van de reeks 77 nml de 7747 en de 7738. Beide van fabriek af DCC en sound.
Beide staan in de Multimaus : 7747 op adres 12/ 28 steps.
                             7738          15/ 28

Nu het is een prachtig zicht als beide geschakeld rijden ( in paar)
Daar heb ik nu het volgende aan de hand
Ik verwijder beide uit de BIB van de MM. ( loeschen ? OK)
Terug beide op het programeer stuk. New .... adres 77 ( het meest logische..reeks 77 adres 77)  In de MM aageduid als RE ( van reeks) 77 step 28.
Niks nada.... geen mm te rijden geen verlichting. Hoe kan dit nu. Terug de stappen herhaald ..niks.
Ik plug de oude  (grijze)maus 2 in de slave ... SP 77. Alles oke
Terug de slave uitgetrokken en de MM herprogrammeerd op 77 Niks....
terug de maus 2 in slave... alles oke. Ik probeer de MM als master alles te laten overnemen.... niks.
Ik programeer beide afzonderlijk op de MM en alles werkt perfect. Enfin om een lang verhaal kort te maken . Ik herhaal en herhaal telkens de verschillende stappen opnieuw met het zelfde resultaat.


En nog iets: ondanks dat beide van fabriek af uitgerust met dezelfde decoder zijn , vertrekt (met de grijze maus 2 ) loc 7738 vroeger dan de 7747. Tiens ..ik heb niks verandert aan de CV's. Ik ga naar een collega die CV kan uitlezen ( met MM kan dit niet alleen veranderen) maar allebei staan de locs op dezelfde CV waarden. Dus van die kant ook geen eieren.

Doe ik iets verkeerd, of wat is hier aan de hand ??Wie kan helpen




welke sounddecoder zit er in de ene loc en in de andere loc?
Voorbeeld in de eerste zit een LokSound V2, in de 2de misschien een LokSound V3... dat kan het verschil maken.
Verder ook: staan de cv instelling identiek (als het dezelfde decoders zijn).
edm.

LokSound



@Loksound. Bedankt voor de reactie. Beide zijn Locsound V2.

Maar het probleem is nu opgelost. Bij een collega modelbouwer is gebleken dat de MultiMaus stuk is. Misschien raar maar het kan dus . Hoe ??? weet ik niet. Maar zoals in veel gevallen zal het wel gelegen hebben aan het manneke dat de Maus bedient. Kan niet veel anders zijn [:(]

Ga er nu van profiteren om een MultiMaus Pro aan te schaffen ( ja die blauwe)
Of hebben jullie betere voorstellen ??




Bedankt alvast voor de reacties tot hier toe.[;)]

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Paulogic

#5
Een Ecos he...[:D][:D]
mvg,
Paul(ogic)

Michael

#6
Ecos mooi maar geen loconet, als je dat wil gebruiken kan je kiezen voor de intellibox van Uhlenbrock[8D][8D]
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154