Mythes over schaal N

Gestart door n/a, 04 september 2005, 16:16:20 PM

Roderik

citaat:
Soms een link naar een of andere site hierover? Dat wil ik toch wel eens zien.


Count me in !!! Is dat eigenlijk wel doenbaar? 1 misplaatst vogelpoepje of bloemblaadje op schaal G is geen probleem. Dat voelt je loc bijna niet maar als je dan schaalgewijs gaat kijken wat dat geeft in N: da's soms een hele hoop str*nt.
Ik denk wel dat het moet echt prachtig zijn om een vrij grote oppervlakte als een tuin te kunnen beslaan met N schaal. Denk maar eens aan de zeer lange slepen die zouden mogelijk zijn. Maar zijn de rails van bijvoorbeeld Peco hier op voorzien of zouden er speciale fabrikanten bestaan? Op wordt dat zelfbouw?
Always be modelling!

n/a

Ik zoek een link op. In het tijdschrift Model Rail ( Engels en  volgens mij het beste op de modelbouwmarkt )is er ooit een reportage ervan geweest. Ik weet alleen niet meer in welk nummer. Ik zoek het op. Ik denk dat ik ook een video over tuinbanen heb waar die baan te zien is.
Frans Peeters van de Rifra bahn http://users.telenet.be/rifra/
heeft hiervan een dvd. HIj kan je waarschijnlijk wel verder helpen.
Succes!

loco

H? Messing,
Deze link doet me plezier.
Mooie foto's.
't Is dan wel geen N, maar LGB kan toch oh zooo mooi zijn.

Loco

janjozef

Ge krijgt bijna goesting uwen hof te vernieuwen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Neem maar eens contact met Frans en als je die zijn tuinbaan ziet, nu die bijna klaar is, begin je te dromen van een een trein in de tuin. Ondertussen is Frans wel met een uitbreiding aan zijn baan bezig. Hij staat niet stil hoor!
Paul.

n/a

Sorry vrienden, maar ik heb de link nog niet terug gevonden van de tuinbaan in schaal N. Ik blijf zoeken. Ik heb wel al een dvd gevonden waar men schaal HO in de tuin heeft liggen.
In iedergeval heb ik de schaal N baan in de tuin gezien. Niet mijn ding, maar toch prachtig dat het kan en dat het feilloos functioneerde. Maar die Engelsen die kennen er wat van.
Groetjes,
Paul.

TrainTechnology

Ik vind dit een prachtig pleidooi voor schaal N, heb er zelf ook ??n en ander van, maar als fervente verzamelaar van Belgisch materieel voel ik me bij N toch wel een beetje in de steek gelaten door de fabrikanten. Met een handjevol verschillende Belgische modellen moet je het maar doen...

Absoluut geen afbreuk voor de schaal, maar als er niet voldoende Belgisch materieel beschikbaar is, dan neemt het aantal Belgische ge?nteresseerden natuurlijk ook meteen sterk af. Chapeau voor zij die alles zelf (om)bouwen !

Heeft iemand ergens een overzicht van welke Belgische modellen er nu eigenlijk gemaakt zijn door zeg maar 'de grote fabrikanten' in N ?

Groetjes,
Mattias

marctje

er waren in N 2 type's 59 uitgebracht van Roco, er is een type 26 met badkuiptender van minitrix, arnold had 2 type 81, er is een type 80 van minitrix, er is een bolle neus van minitrix, er zijn de modellen van MTE op fleischmann basis, er is een type s3/6 met rookgenerator van arnold ( welke ik trouwens nog te koop heb staan) er zijn nordwagons van minitrix, er waren eurofima's van arnold (nog te koop bij MTE dacht ik), verborgh had omgebouwde fleischmann wagons railtour, ls heeft M4 uitgebracht, fleischmann, arnold er Roco hadden en hebben nog europ wagens, AEOS , FALS en nog die ik waarschijnlijk vergeten ben
groetjes
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

ANDY

citaat:
Geplaatst door marctje

er waren in N 2 type's 59 uitgebracht van Roco, er is een type 26 met badkuiptender van minitrix, arnold had 2 type 81, er is een type 80 van minitrix, er is een bolle neus van minitrix, er zijn de modellen van MTE op fleischmann basis, er is een type s3/6 met rookgenerator van arnold ( welke ik trouwens nog te koop heb staan) er zijn nordwagons van minitrix, er waren eurofima's van arnold (nog te koop bij MTE dacht ik), verborgh had omgebouwde fleischmann wagons railtour, ls heeft M4 uitgebracht, fleischmann, arnold er Roco hadden en hebben nog europ wagens, AEOS , FALS en nog die ik waarschijnlijk vergeten ben
groetjes




Hoi Marctje,

LS Models heeft K4 wagons uitgebracht en geen M4 wagons [:)]
Verder kan ik ook nog melden dat Arnold ook nog een type96 al ooit heeft uitgebracht!

Groeten

Roderik

Als je gaat kijken op http://www.spurweite-n.de en kijkt bovenaan bij Spur-N-Datenbank. Op die pagina kan je alles ingeven wat je maar wil weten. De maatschappij, de fabrikant, het tijdperk, ... en je krijgt een lijst met alle modellen. Let wel alles is veel gezegd. De kleinere fabrikanten (zoals LS Models, en dan spreek ik op een internationale markt) staan er (nog) niet op vermeld. Het handige is zelfs de link naar Ebay. Als je een model kiest, staat er onderaan de geopende fiche een lijstje van modellen die op Ebay te koop staan.

Probeer het eens uit. Werkt heel goed.
Always be modelling!

n/a

Hoezo geen zelfbouw?
kijk maar op:

http:/www.lahntalbahn.info

Dit is een N-spoorbaan die vol zit met details die niet te koop zijn maar zelf gebouwd moeten worden.

Groet.

Frank_N

Heel erg laat misschien, maar toch meen ik een reactie te moeten plaatsen [8)]

In het modelspoor kun je net zover gaan als je zelf wil.
Er zijn banen op 1,5 vierkante meter die er "aanstekelijk" uitzien.
Ook zijn er grote banen die waarschijnlijk nooit "af" komen. Waar leg je je eigen "lat"
Dan is er nog de vraag of een aanschouwer van je inspanningen op een juist niveau de zaak in kan schatten. Het is me overkomen dat ik tegen iemand zei bezig te zijn met modelspoor. Zijn eerste reactie was: Digitaal he!! Persoonlijk denk ik dat digitaal een interessant onderdeel is van modelspoorderij, doch geen doel.
Het gaat er mi om, zinvol bezig te zijn met een hobby waarbij de beoefenaar van zeer veel markten thuis moet zijn. Of ermee bezig is zich de benodigde vaardigheden bij te brengen. De gebruikte schaal is dan ondermeer een onderdeel van die beslissing.
Persoonlijk denk ik dat je in  de H0 schaal beter gedetaileerde treinen kunt vinden en zelf dingen zou kunnen maken dan in de N schaal. Maar: Er zijn ook N freaks die erg fraaie dingen maken (zie bv: http://www.fine-scale.de/ Of wat dacht je van: http://martin3500.tripod.com/
Zelf bezig met een baantje van net ietsje meer dan 2 vierkante meter, heb veel info gevonden op dit forum en allerlei website's. Gisteren te Mechelen nog veel "lotgenoten" ontmoet, en erg fraaie dingen gezien.
Ik zie wel waar mijn N schip strand...........
Frank
Groet van Frank

n/a

helemaal mee eens ik vindt H0 wel de mooiste schaal maar heb niet genoeg ruimte dus de keus is N-spoor of niets nou dan maar N-spoor
en nou ik er mee bezig ben denk ik als ik meer ruimte heb nog steeds N-spoor hou (kan je nog meer bouwen)
Gr. Rob