Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

B-diesellocs van 'den andere kant'

Gestart door marc goovaerts, 18 november 2010, 15:41:41 PM

marc goovaerts

Gevonden op het broeder/zusterforum van TTM, vanwege 'kiou09':

bonjour a tout les N'istes
je me lance dans la confection de loco Diesel Belge vu que notre march? est relativement pauvre en ce domaine!
et de fil en aiguille je me dis: est ce que cela vaudrai la peine de se lancer,a petite ?chelle bien sur (Jeu de mots Maitre Capello )dans une production! il est clair que pour l'instant le tout est en ?tat de projet ... Papier! mais une ?tude de march? ne coute rien!
et donc je voudrai vous (et me) poser quelques questions
1) combien sommes nous? assez pour une production de 10,20,30,...1000 exemplaires?
2)Quels sont les modeles (la j'ai d?ja une petite id?e) mais bon!
3)quels budgets vous seriez pret a accorder pour une loco
4)Le digital en N est-il r?pandu?

Voila; un petit r?f?rendum qui ne coute rien mais qui pourrait me d?cider a accorder un + grand soin au modele que je voudrai cr?er pour mon utilisation personnel!
merci de vos r?ponses


Vertaling:

Dag N-isten !
Ik ga beginnen met de bouw van Belgische diesellocs, gezien de markt op dit terrein relatief pover is.
En daarbij vroeg ik me af of het de moeite zou lonen om er een productie van op te starten, op kleine schaal natuurlijk. Laat het duidelijk zijn, op dit moment gaat het enkel nog maar om idee?n op papier. Maar een kleine marktstudie kost niks !
En dus wil ik jullie (en mezelf) enkele vragen stellen:
1) Met hoevelen zijn we ? Genoeg voor een productie van 10,20,30,... 1000 stuks ?
2) Welke modellen zouden jullie interesseren ? (Ik heb zelf al een paar idee?n, maar goed)
3) Welk budget zou u aan zo'n lok willen besteden ?
4) Hoe ver staat het met digitale N ?

Ziezo, een klein referendum dat niks kost, maar dat me ervan zou kunnen overtuigen wat meer zorg te besteden aan het model dat ik voor mezelf wil bouwen.
Bedankt voor uw antwoorden !

Ik dacht dat het bovenstaande ook heel wat Vlaamse N-liefhebbers zou kunnen interesseren. Dus, als je het nog niet gedaan hebt, inschrijven op ons broeder/zusterforum ! Het is er wat rustiger dan op dit forum, maar er is ook heel wat unieks op terug te vinden. Enkel je schoolfrans terug omhoog halen... of 'naar de prentjes kijken' :)

Michiel

Marc, goed idee om deze oproep ook hier te zetten, want het zal al moeilijk worden om aan aantallen in de tientallen te geraken vrees ik. Desalniettemin een lovenswaardig initiatief.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ON6KN

Hoi Marc,

Inderdaad is een zeer goed idee, alleen.....TTM zegt mij niet veel, google ook niet, kun je hier misschien een link of een klein beetje meer uitleg posten....

Bedankt, vriendelijke groeten, Swa

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Johnnytrein

TTM is toch de franse versie van MSM [:)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

TTM is toch de franse versie van MSM [:)]


Inderdaad, maar het TTM-forum is niet de franse versie van het MSM-forum

doomslu

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

TTM is toch de franse versie van MSM [:)]


Inderdaad, maar het TTM-forum is niet de franse versie van het MSM-forum

Euh, eigenlijk wel, Marc.
Het TMM-forum is de franstalige versie van het MSM-forum, maar het is geen vertaling, zoals TMM dat wel is van MSM! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Da's dus wat we wilden zeggen.
In ieder geval help Dominique eens voort via het forum of PM,want de reactie is precies nogal lauw (enkel extra-actieve Michiel tot nu toe)

doomslu

Blijkbaar is de N-markt in ons land h???l klein...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door doomslu

Blijkbaar is de N-markt in ons land h???l klein...


In het reageren ja...

Maar dat firma's zoals LS en anderen het ook nu toch de moeite vinden om nog nieuwe dingen uit te brengen in N wil ook wat zeggen. Terwijl hun producten dan nog maar gezocht zullen worden door liefhebbers van een bepaald tijdperk (en door mensen met een bepaalde beurs soms).

N in Belgi? is dus allerminst h????l klein. Wel v????l te stil.

railrunner

Marc,

Goed initiatief.  Ik denk dat ik kan en mag spreken voor de hele ploeg van N160.  Als het model dat je wilt vervaardigen gemaakt kan worden aan de hand van een veel voorkomend type lok op de Belgische spoorwegen (en zo verschillende nummers), de kwaliteit van een goed niveau is en als de prijs betaalbaar zou zijn, dan denk ik dat er heel wat leden van de vereniging geinteresseerd zullen zijn. En de andere clubs ook natuurlijk en al de Belgische N-rijders die zich niet laten horen.  In ieder geval van ons uit heb je de meeste kans met een diesellok of een stomer.  Ik zit zelf al met een voorontwerp van een type 60, maar momenteel nog te veel werk met het vervaardigen van allerhande huisjes.  Die type 60 zal voor daarna zijn.

In ieder geval succes en hoop dat je slaagt.

Gr. Jim.

www.N160.be

Driesel

Dag mede N-liefhebbers,


Het initiatief is lovenswaardig.

Het probleem is inderdaad dat er maar weinig n-spoorders actief zijn op dit forum.
Wat de realisatie van een Belgische locomotief in N betreft: hier opteer je dus best voor een model dat ook in de buurlanden inzetbaar is/was en dat ook nog niet geproduceerd is (al dan niet door een kleinserie-producent). Best is ook een model te maken die in veel kleurvarianten heeft rondgereden.

Na ook het Franse en Duitse N-forum wat te volgen, denk ik dat er toch, een weliswaar kleine, markt is voor Belgische locs. Op deze beide sites is er oa vraag naar de electrische loc CC 40100 van de SNCF en de Belgische variant Reeks 18. Een model van de eerste bestaat reeds, maar is veel te duur.

Maar er is hier sprake van diesellocs, en dan denk ik dat een model van de reeks 51 in N haalbaar moet zijn:
- Het is een imposante en bij velen geliefde loc (ook in de buurlanden)
- Veel nummer en kleurvarianten
- in verschillende tijdperken in te zetten
- De loc werd ook grensoverschrijdend ingezet
- De loc is nog niet in kleinserie gemaakt
- Later kan men van het model misschien een proto 60 afleiden

Op gebied van stoomlocomotieven spreekt het type 12 natuurlijk tot ieders verbeelding, maar daar zijn niet veel varianten van te maken.

Groeten,

Dries



Michiel

Beste N'ers,

het is inderdaad opvallend dat er niet 1! reactie is op de oproep![:0] Ik heb ook zitten nadenken, en een beetje tot hetzelfde besluit gekomen dat, als je een model op de markt brengt, je niet moet rekenen op een belangrijk Belgisch aandeel. Het is dus mikken op de modellen die het inderdaad ook in het buitenland een beetje doen.

De dooddoeners (onder de diesels) zijn nogmaals een "V60" of "Nohab" uitbrengen. Alle andere Belgische diesels zijn ofwel maginaal in aantal en inzetbaarheid (vb de "V36"), ofwel een puur Belgische product. Het type 51 lijkt dan uiteindelijk inderdaad geen slechte keuze.

Onder de stomers zie ik al helemaal geen voordeel. De productie is veel complexer en amper publiek. Elektrisch zou een reeks 15 of 16 kunnen, maar wie rijdt er in N met (Belgische) bovenleiding???

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Voor elektrische Belgische locs is inderdaad de Belgische bovenleiding in N het tere punt. Hoe mooi zulke locs ook mogen zijn. Wat ook dadelijk bijna automatisch van Belgische N-banen historische banen maakt, door ons te beperken tot diesels en stoomlocs.

Dat het voor een Minitrix & Co heel wat hoofdkrabben kan kosten om een typisch Belgisch model uit te brengen kan enigszins verdedigd worden (hoewel voor sommige Belgische modellen toch gevochten wordt op e-bay). Maar wat kiou09 beoogt is een artisanale, kleine productie. Geen internationale goudmijn. Ik denk dat er voor een mooi klein Brosseltje bijvoorbeeld wel genoeg gegadigden kunnen zijn voor een 'kleinserie'.

De enigen die een zinnig antwoord zouden kunnen geven op de oorspronkelijke vaag, zullen de grotere fabrikanten zijn die nu reeds Belgische N aanbieden. Hoeveel hebben LS, MTE & Co van hun Belgische N-modellen verkocht ?
Als ze ergens hier tussen de forumleden zitten, dan zou het iedereen plezier doen indien ze dit aan ons zouden laten weten. Het aantal verkochte exemplaren kan toch niet echt het belangrijkste 'fabrieksgeheim' zijn ?

Michiel

Op het Franstalige forum is nog steeds geen reactie op de oproep. Een Brossel lijkt me ook geen slecht idee. Een onderstel van een Schienenbus, en een combinatie van wit-metaal dak en messing wanden en opzetstukken (dakradiatoren, spiegels,...), een nieuw interieur en glaswerk. Of zou het afgieten in hars of epoxy beter zijn? Zijn er nieuwere technieken die meer detail waarborgen? Ik weet het eigenlijk ook niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)