Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

'in fase' meerdere transfo's

Gestart door Johan Poelmans, 17 november 2010, 21:45:25 PM

Johan Poelmans

Heyla,

Hier en daar zie ik mensen die testen of hun meerdere transfos wel in fase zijn. Je hebt een gemeenschappelijke massa, en als je transfos in 'tegenfase' zijn, dan zou je spanning tussen 2 transfos een slordige 36V zijn ipv 0V (bij 18V transfos).

Nu mijn vraag: is dit eigenlijk nodig bij DCC boosters? Want ik dacht dat de polariteit van de railsync ook iets te maken heeft met de polariteit van de DCC op de rails?

Dus kortom: als de enige verbinding tussen 2 transfos de common ground is, en de occasionele wielen van mijn treinen die de overgang tussen 2 boosters kortsluit, moet ik dan letten op de polariteit van de 220V stekker wanneer ik die in het stopcontact steek?

Groeten,
Johan
 

ysbeer

Nee ,de booster is een versterker (power) die gewoon op gelijkstroom werkt.
De wisselspanning die er ingaat via de trafo wordt gelijkgericht en dan is er geen probleem meer.
De soort (wisselspanning) die er uit de booster komt is de versterkte spanning uit de centrale.
2 kale trafo s parallel is zo ie zo al af te raden.

wim


INFO

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

moet ik dan letten op de polariteit van de 220V stekker wanneer ik die in het stopcontact steek?




Nee!!
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

Kort maar duidelijk antwoord, dank u ;)