ERES containerterminal (gateway)

Gestart door railman56, 16 november 2010, 21:16:29 PM

railman56

Een poosje geleden heb ik jullie al om raad gevraagd omtrent gegevens voor een spoortafel. Ik heb toen ook beloofd jullie op de hoogte te zullen houden. Helaas lukt het mij niet om zelf foto's op dit forum te plaatsen maar Marc is zo vriendelijk geweest om zijn hulp aan te bieden zodat ik jullie tenminste iets kan laten zien.

Waar ben ik dus mee bezig?. Ik heb een voorliefde aan het spoorgebeuren in het diepe Zuid Duitsland daar waar de DB, OBB, SBB en SNCF samen werken met alles van Duitsland naar Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk v.v.

Maar als ik dan geografisch ga nadenken dan zit je in feite in een punt waarbij Tjechi? en Italie dan niet ver meer daarvandaan liggen maar dan ligt Hongarije ook dichtbij. Dan ga je denken ga je dan niet te ver en is het dan niet beter om op een bepaalde kern te blijven zoals DB, Raillion, OBB, SNCF en SBB. Maar goed dat alles is dan voor een later probleem.

Mijn terminal zal een containerterminal worden of zoals men tegenwoordig mag zeggen een Gateway. Het is een poort van het noorden naar het zuiden met vele faciliteiten in het spoor. Een centraal punt dus waarbij vele facetten van mogelijkheden per spoor aanwezig moeten zijn. Ik heb vaak op de websites van Hupac zitten kijken wat precies hun hoofdactiviteiten zijn. Daarbij is dus een hoofdtaak de containers en ook het rollend materiaal.

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/spoortafeloverzicht_320x240.jpg/IMG

Onder rollend materiaal versta ik dus de bekende 12,60 huiftrailers en truck met trailers. Ik wil dus een import en export stack gaan maken, dan een tweetal sporen voor het rollend materiaal voorzien van een portaalkraan en op het spoor van de containers komen dus de bekende containerkranen te staan.  Omdat ik zelf uit  de containerscheepvaart afkomstig ben weet ik dat wij op diverse spoorterminls ook een stack hadden met empty containers. Wij konden indien noodzakelijk deze direct op het spoor zetten naar vele bestemmingen. Ook was er om een bepaalde tijd een re-positioning. D.w.z. dat men alle terminals/stackplaatsen gingen herindelen en dat men van alles van het equipement " op voorraad" had .

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/spoortafelmetwerkplek_320x240.jpg/IMG

Daarbuiten komt er een kleine mogelijkheid voor stuffen en un stuffen van containers. Dit zullen dan groupage containers zijn maar dit in een heel beperkte hoedanigheid.

Hierbij dan alvast een klein overzicht waar ik dus nu mee bezig ben. In de bocht van de L vorm komt nog een schuin stuk zodat ik met grotere bochten kan werken. De L vorm wordt nog verlengd met circa 50cm en dan moet ik mijn baan cq spoortafel zover klaar hebben en verder kunnen gaan met het leggen van de rails.

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/containerspoor1_320x240.jpg/IMG

De portaalkraan die jullie zien staan is van Vollmer, een hele stabiele kraan maar helaas met veel te weinig details. de cabine is gewoon open maar heb ik simpel kunnen dichtmaken zodat het iets meer aangekleed is. een beetje meer aandacht had Vollmer wel mogen schenken aan deze kranen

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/containerkraanmetwagons_320x240.jpg/IMG

Ik hoop jullie een indruk te hebben kunnen geven en ieder kommentaar in welke vorm dan ook is welkom daar leren we van

wim
wat is het fijn om een beetje kind te zijn