Foto's stortgoedwagens

Gestart door Geert, 16 november 2010, 17:21:55 PM

Geert

Hoi,
ik heb me een hele reeks stortgoedwagens aangeschaft (schaal HO, welteverstaan). Ik wil deze vullen met kolen. Om de werkelijkheid te benaderen zou ik graag weten hoe die er uitzien nadat ze gevuld zijn. Heeft er iemand soms foto?s van gevulde kolenwagens in grootbedrijf?, mag ook in schaalversie natuurlijk.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

ysbeer

Zijn stortgoedwagens niet voor graan????????????
wim

Geert

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Zijn stortgoedwagens niet voor graan????????????
wim



Ik heb deze benaming overgenomen uit MSM 98. Dan zal het zeker wel juist zijn, hoop ik?  

Er staat zelfs een foto bij... (op de allerlaatste pagina)

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Geert

citaat:
Geplaatst door maxim

http://www.flickr.com/photos/andre_eindhoven/3929631574/



Bedankt maxim,

er staan nog meer mooie foto's op.

Nu even uitwerken in kleine schaal.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Willems

Dat dacht ik niet, wat te denken van schotter voor tussen de rails, de Fals met hun kolen en ijzererts enz enz.
alleen de Cita wagens de halfronde zijn graanwagens.[:D]

info:
http://www.google.nl/images?hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL368&q=graanwagons&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1003&bih=567
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

Geert

Lap zeg, via Google kwam ik op deze site uit. Dit onderwerp is al eens aangesneden op dit forum: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=10605

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Sicco

Dat is dus het nadeel van dat weer Duitse benamingen worden vernederlandst (no offence Geert, jij neemt ook alleen maar over). Wij noemen het gewoon zelf-, onder- of zijlossers [:)]

Sterker nog, vroeger werd de benaming stortgoederenwagen in Nederland wel gebruikt, maar dan voor gesloten wagens die gebruikt werden voor losse (pakket)zendingen.

Er zijn heel veel typen zij/zelf/onderlossers, waarvan meerdere typen voor verschillende goederen gebruikt kunnen worden, maar telkens niet voor alle. Heeft te maken met de viscositeit van goederen en het soortelijk gewicht.

doomslu

Er zijn een aantal woorden waar men niet bij stilstaat en waarvan men aanneemt dat ze correct zijn (mea culpa [:I]).
Ik heb er nu even de Van Dale en de offici?le woordenlijst bijgehaald.

onderlosser= vaar- of voertuig met kleppen in de bodem, waardoor de inhoud ineens gelost kan worden.

Dat is dus correct. Alle andere benamingen bestaan niet.
Stortgoed daarentegen bestaat wel: lading die gestort wordt.

Ik ga er dus gemakkelijkshalve van uit dat stortgoedwagen ook correct Nederlands is. [;)]

Vanaf nu in MSM enkel nog onderlossers of stortgoedwagens! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Sicco

citaat:
Geplaatst door doomslu
Ik ga er dus gemakkelijkshalve van uit dat stortgoedwagen ook correct Nederlands is. [;)]


In tegenstelling tot in de Duitse taal, mag je in het Nederlands niet zomaar woorden combineren om nieuwe woorden te maken (kan zij dat dat in het Vlaams anders is...). Maargoed, laten we die discussie niet voren, is volledig offtopic. [:D] Bovendien heb ik echt wel een beetje verstand van goederenwagens (ahum), maar is dit al vaker niet de plek gebleken waar dergelijke kennis gewaardeerd wordt.

citaat:

Dat is dus correct. Alle andere benamingen bestaan niet.


Hahaha als alle spoorse termen waar ik in mijn werk mee te maken heb maar niet in de Van Dale staan ineens niet zouden bestaan, zou mijn werk ineens een stuk gemakkelijker worden denk ik [:D]

doomslu

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor Sicco en je hebt geen ongelijk, maar voor een blad in de Nederlandse taal probeer ik het bij correct Nederlands te houden (ook al lukt dat niet altijd [;)]) en dus bij de offici?le lijst van Nederlandse woorden. Maar het is waar, we kunnen niet altijd omheen het vakjargon.

Allez, en nu weer on-topic.[:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

citaat:
Geplaatst door doomslu

Vanaf nu in MSM enkel nog onderlossers of stortgoedwagens! [:D]



Voor dit ontspoord, enkele rechtzettingen, verduidelijkingen enz?

ik verwijs in dit draadje naar ?stortgoedwagens?. Deze benaming heb ik overgenomen uit MSM 98. Ik verwijs ook naar een foto op de allerlaatste pagina van MSM 98, waar ook deze benaming vermeld staat. Nu is deze laatste pagina reclame van M?rklin zelf. Dus M?rklin zelf heeft deze benaming blijkbaaar bedacht?

Nu in hetzelfde MSM nr. 98 pagina 13 omschrijft de redactie van MSM deze wagens als ?ertswagens? en ?goederenwagens?

ik had eigenlijk deze benaming moeten gebruiken. [:I]

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

doomslu

Geen probleem, Geert. Iedereen heeft begrepen waarover het gaat en dat is het belangrijkste. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

poco loco

citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door doomslu

Vanaf nu in MSM enkel nog onderlossers of stortgoedwagens! [:D]



Voor dit ontspoord, enkele rechtzettingen, verduidelijkingen enz?

ik verwijs in dit draadje naar ?stortgoedwagens?. Deze benaming heb ik overgenomen uit MSM 98. Ik verwijs ook naar een foto op de allerlaatste pagina van MSM 98, waar ook deze benaming vermeld staat. Nu is deze laatste pagina reclame van M?rklin zelf. Dus M?rklin zelf heeft deze benaming blijkbaaar bedacht?

Nu in hetzelfde MSM nr. 98 pagina 13 omschrijft de redactie van MSM deze wagens als ?ertswagens? en ?goederenwagens?

ik had eigenlijk deze benaming moeten gebruiken. [:I]

Geert



...terwijl men in het Nederlands van een "tremelwagen" spreekt...

Sicco