Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

siliconen mallen vullen

Gestart door vandomm, 13 november 2010, 17:11:02 PM

vandomm

Vandaag begonnen met het gieten van hars in een 2 delige siliconen mal . In het uitgebreide artikel van Dhr. Appelmans over dit gieten wordt echter geen enkel woord besteed aan de luchtgaatjes en het vulgaatje .

Anderen zeggen ; in de mal (3)  gaatjes boren en dan afvullen . Echter als ik gaatjes boor van 3 mm dan kan er niets ingegoten worden omdat de gaatjes zich sluiten .

Wat doe ik fout en wat is de oplossing ? Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord .
Cees .

Gerolf

Het gat moet er al zijn op het moment dat je de mal giet ...
Dus: de zogezegde gietnaden moeten ook aan je moedermodel hangen.

Dit inspireert je misschien:



Die koperen cilinder is een "verdeeldoos" voor de vier afgietsels als je metaal giet. Hier kan je een gat naartoe snijden als je twee malhelften klaar zijn.

Ook de luchtuitlaten kan je meteen in je mal gieten door dunne draadjes in je malhelft te leggen tijdens het gieten van de siliconen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vandomm

Gerolf , bedankt voor je antwoord ( weer de eerste en enigste ) .

Maar heb het opgezocht  op het net maar dan spreekt men van pijpjes boren na het maken van de mal , dus voor het gieten .

Ik kan je wel zeggen dat het boren in siliconen echt niet gaat .

Een pijpje (bv. een rietje )  plaatsen voor het gieten dat zou dan moeten gaan ? Wordt dan het moedermodel niet beschadigd ?

Nogmaals bedankt.
Cees .

Gerolf

citaat:
Geplaatst door vandomm
Een pijpje (bv. een rietje )  plaatsen voor het gieten dat zou dan moeten gaan ? Wordt dan het moedermodel niet beschadigd ?
Als je geen te straffe lijm gebruikt niet, nee. Denk er aan dat je dat op de scheiding van de malhelften aanbrengt.
Je kan ook, nadat je de twee siliconenhelften hebt gegoten, een sleuf - of beter, een "trechter" - snijden naar je holte toe.
Vergeet de luchtuitlaat niet (ook op de scheiding van de twee) - het is de bedoeling dat de lucht in je holle ruimte langs onderen kan ontsnappen.
Die luchtuitlaat kan best erg dun zijn, een v-vormig geultje van 1mm breed in ??n malhelft is al heel wat. Een te brede uitlaat, en al je resin (of gips) loopt door je mal terug naar buiten...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

Beste Vandomm,
weer de eerste en enigste...
Bedankt voor de anderen.
Je denkt toch niet dat iedereen hier non stop paraat zit te wachten om je binnen de 2 uur een antwoord te geven. Hou ook rekening dat niet ieder forumlid iets weet over jouw onderwerp.
SpGr[;)]
Marc

CiteerGeplaatst door vandomm

Gerolf , bedankt voor je antwoord ( weer de eerste en enigste ) .
....

"I have a train riding in my brain"

Stefan Appelmans

Beste vandomm, een beetje laat want ik was nogal "off" de laatste dagen[:(]

Ik spreek daar niet over omdat ik dat niet gebruik.
Giet en luchtgaatjes gebruikt men als men een vacuum pomp gebruikt, en dat heb ik niet, dus ik werk anders.

Met een twee delige mal zoals jij dat uitlegt, hoeft men in feite maar een grote trechter (of reservoir) boven het subject aanbrengen (Dus alvorens de silicone te gieten, zoals Gerolf het uitlegt) De reservoir moet groot genoeg zijn om 2X de nodige hoeveelheid resine te bevatten (anders vliegt de helft van de resine er uit als men vaacumt). De hoeveelheid resin wordt daar in gegoten, 3 seconden in de vacuum klok en het is klaar. Laten verharden.
Je moet ook zien WAT je gaat mallen, de vorm, de details dat uitsteken, enz, om eventueel luchtgaatjes bij te voegen als het nodig is.

Met mijn werkmanier heb ik dat allemaal niet nodig, maar, ja, dat is MIJN werkmanier.[:D]
stefan.

stevend

Ik ben ook begonnen met "leren" afgieten. Alles weet ik er ook niet van. Maar de manier van Stefan kan ik wel gevolgen.
Wat die luchtkannalen betreft zal boren zeker NIET helpen!
Je kan eventueel ze uit SNIJDEN met een dunne ronde buis (zoals ze
reveteren in riemen of kledingstukken). Het is wel zo dat je geen rechte opening zal hebben maar eerder een "vuvuzela" vorm zal hebben.
Dus in de midden nauwer, let daarop dat daar een opening is hoe klein ook.
Dit alles is me gezegt van de verkoper.
Maar nog eens de mehtode "Stefan" vind ik niet de slechtste[;)]
Wel even diep adem halen en hop...

Mvg Steven

Stefan Appelmans

Goed ademen...[:D]
Ja, natuurlijk moet men dat eerst testen. Het beste -als het mogelijk is met de vorm te mallen- is een van de twee halve mallen dieper maken dan de andere, dus het ding niet echt half-half mallen.
Eerst een beetje hars in de platste halve mal, bijna vol, en als het niet meer echt vloeit, de diepste goed vullen, een beetje bij de eerste toevoegen en dan de eerste, hop, op de diepste draaien.

Een echte "Pro"zal dat waarschijnlijk waanzinnig vinden...Maar een Pro heeft al het nodige materiaal om anders te werken.
Ik heb nooit veel geld gehad voor de hobby, ik heb dus moeten doen met wat ik had, en het werkt niet slecht![^]
stefan.

vandomm

Allereerst dank voor jullie antwoord . Echter als ik "voorlichtingsites " zoals bv. vam Vosschemie en anderen wordt er altijd gesproken over een giet- en een afvoerkanaal(tje) . Alleen wordt er niet aangegeven hoe, waar en wat de afmetingen moeten zijn .

Let wel , dit is voor velen van jullie gesneden koek maar voor een beginner zijn er toch nog probleempjes .

Cees .

stevend

Nee, voor mij is dit ook geen gesneden koek.
Wel merk ik op dat m'n verkoper (van vosschemie)me
weinig echte info geeft, enkel het nodige!
Een voorbeeld hiervan;'k ben gisteren nog om een lossingsspray geweest; dan vertelde hij pas dat ze het ook gebruiken en eigenlijk beter was voor de silicone.
Dus kan men er maar modellen in gieten.
Ik heb daarnaar gevraagt omdat onze vriend Stefan het bespreekt en dit uit z'n ervaring.
Hijzelf ( verkoper) giet dus ook ,dit tegen betaling uiteraart.
Vandaar waarschijnlijk de karrige info.

vandomm

Gelukkig heb ik bij Vosschemie betere ervaringen . Alles werd netjes uitgelegd en zeer klantvriendelijk.
Cees .

Stefan Appelmans

Voor de silcone is geen lossingmiddel nodig, de silicone is zelf-lossing. Of dan om de tweede helft van een dubbele mal op de eerste helft te gieten...Maar in dat geval heb ik liever vaseline.
stefan.

stevend

Da's waar, voor silicone te gieten niet.
Maar ik zit met een eenvoudige "open" silicone mal en dus moet ik een stuk pvc of een vlak stuk plaat gebruiken om het hars er uit te persen.
Vooraleer dit te doen zou ik deze "raakvlakken" bespuiten met een lossingsspray, vandaar.
Het was trouwens op aanraden van de verkoper.
Ik heb dus m'n moedermodel in 2 gesneden, om later aan elkaar te plakken[:D]

Mvg Steven

Stefan Appelmans

Ik plaats de antwoorden in, "mallen gieten"
stefan.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans
Of dan om de tweede helft van een dubbele mal op de eerste helft te gieten...
Heb ik ooit een serieuze "farce" mee gehad, maar dan met de "vuurvaste" rode siliconen. Ik kon mijn origineeltjes uit een blok rode siliconen trachten te halen ... [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw