Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Tail Light ( sluitlicht)

Gestart door argilla, 12 november 2010, 14:34:57 PM

argilla

Voor 1/29 een vraagje:

Ik rij met DC analoog op de tuinbaan. Het einde van de trein gebruikt men in de USA  een zgn "tail light" . Dit is rood.
Hiervoor wilde ik een rode led inschakelen via een baterij van 1.5 V ( led 1.5 V)
maar dit is natuurlijk te gemakkelijk Waarom ?
Wel ik rij met de transfo nooit helemaal "open" 18V is het max.. Het is geen zicht om een steamer met TGV vaart over de rails te razen ( gemeten is 14.2 een aanvaardbare max snelheid).
Het sluitlicht wilde ik graag laten opladen bv tijdens het rijden en/of stilstand in het station. Dus de led brandt contunu op vol vermogen.
Maar ... of het nu bv bij 6V of 13.8 V is er moet steeds een laadstroom naar de bat. gaan. Dus contunu laden.

Is er iemand onder U die hiervoor ( liefst) een eenvoudige print ( europrint)tekening in zijn hoofd heeft of een tekening hiervoor ?
Of misschien een andere oplossing ?
Dank!
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

1,5 Volt is niet voldoende voor een rode led, je hebt dus minstens twee oplaadbare batterijen nodig.
Verder heb je een stroombron nodig om je batterijen te laden. Dat is op zich een eenvoudig schakelingetje. Deze stroombron moet ook afschakelen als de batterij vol is, en dat maakt het ietsje moeilijker.
Om zo lang mogelijk plezier te hebben van je batterijen, moet je naar de ideale laadcurve gaan, en ook regelmatig je batterijen ontladen.

Waar ik voor zou kiezen? Gebruik twee sets NimH (of zo) batterijen, die je oplaadt in een geschikt, degelijk laadapparaat. Eventueel kan je via je de rijstroom deze cellen via een diode en een relatief grote weerstand "druppel-bijladen" tijdens het rijden, maar in principe verwissel je de batterijsets wanneer je sluitlicht het niet meer doet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw