Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

mallen maken

Gestart door stevend, 11 november 2010, 17:16:55 PM

stevend

Beste modelspoorders

Naar aanleiding van m'n treinbelading (het moet niet altijd even simpel zijn ), ben ik genootzaakt om mallen te gebruiken.
Toch wil ik info over deze mallen.
Vooreerst heb ik gekozen voor giethars (Axson technologies F 31)om m'n modellen te gieten. Daarvoor was mij aangeraden om een silicone mal te gebruiken , niet alleen door de verkoper maar ook door ons lijfblad ( msm 41-42).
Nu is m'n eerste vraag, moet je moedermodel behandelt zijn zodat het makkelijk uit je silicone mal lost na uitharding?
Een tweede vraag : moet je silicone mal "ingesmeerd" zijn voor het gieten van het hars?
En een derde vraag: je uiteindelijke harsmodellen moet je ontvetten voor de beschildering, volstaat daar een sopje lauw water met toevoeging van afwas middel of heb je echt een silicone ontvetter nodig? En welke ontvetter gebruik ik het best?

Nogal veel vergeten te vragen aan de verkoper! Maar het blijft een verkoper nietwaar?

Mvg Steven  

marc goovaerts

Stevend,

Je vragen horen eigenlijk thuis onder het hoofdstuk 'gereedschappen en materiaalverwerking' wat verder op dit forum, waar je dan ook een uitgebreid draadje over mallen maken en resin gieten kan vinden en waar alles prachtig en uitgebreid uitgelegd wordt door Stefan Appelmans.

stevend

oei, rats overgekeken[B)]
Bedankt Marc

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Stevend, alvorens te verven, eens goed poetsen met "CIF" en tandborstel. Goed spoelen en goed laten drogen.
stefan.

stevend

Waarvoor ik u dank, Stefan.
Want silicone laat volgens mij toch altijd een zweem achter.

Mvg Steven