Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

fietspaden op oude spoortrace's

Gestart door Klaas Zondervan, 01 september 2005, 17:46:11 PM

Klaas Zondervan

De komende twee weken ga ik een fietstocht maken door Belgi?.
Ik weet dat daar veel fietspaden zijn die zijn aangelegd op de plek van voormalige spoorlijnen. Een aantal van die paden heb ik al gevolgd, maar het is vaak zoeken waar die zich bevinden.
Daarom ben ik op zoek naar een overzicht waar al die fietspaden worden opgesomd. Bestaat zo iets?

(ik heb dit bericht maar onder grootbedrijf gezet omdat ik geen betere rubriek wist te vinden)

Gerolf

Op Het Groot Belgisch Treinen Forum hebben ze het daar eens over gehad:

http://www.hgbtf.net/forum/viewtopic.php?t=2392
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Hallo Klaas,kijk hier eens : http://ravel.wallonie.be/_private/r0/nlR0menu1.asp?LG=nlDat is de afkorting voor   Reseau autonomme de voies lentes en dat zijn dus afgedankte spoorlijnen waar fietspaden van gemaakt zijn,al kan je daar ook wandelaars,skaters,joggers en zelfs ruiters op tegenkomen.Ik heb er zelf al een paar "afgereden" en dat is gewoon een sublieme ervaring, de rust en de stilte die je daar vindt....
Lijn 38 is mijn beste ervaring tot nu toe,en ik ga daar zeker nog eens terug,maar dan m?t een fototoestel.

Gerrit

Ps:je moet daar wel wat fysiek voor hebben hoor,dat is ginder niet "le pays-plat"

Klaas Zondervan

Bedankt zover. Ik heb al een lijstje gemaakt. Nu eens kijken of ik ze op de kaart allemaal kan terugvinden.
De routes in Walloni? zien er mooi uit, maar ik was niet van plan zo ver zuid te gaan.
Het reisplan is voorlopig:
Vanuit Zeeuws Vlaanderen onderlangs Antwerpen naar As (Kolenspoor)
Dan vandaar onderlangs Brussel naar Calais en dan langs de kust weer noordwaarts, op huis aan. Wie er nog goede idee?n heeft op die route, laat maar horen. ik wil proberen zo veel mogelijk kilometers op oude sporen af te leggen.

Steven86

In Ramskapelle kan je fietsen langs een oude spoorlijn (de Frontzate) die tijdens WO 1 werd verwoest en midden in de frontlijn lag. Langs dit fietspad zie je ook enkele oude gebouwen uit de loopgravenoorlog. Geen al te lange route, maar het ligt wel in het kustgebied.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramskapelle

Klaas Zondervan

De meeste genoemde fietspaden heb ik op de kaart terug kunnen vinden.
Er is er ??n die mij niet duidelijk is. Er wordt ergens in die link van Gerolf gesproken over een trac? bij Dendermonde, op lijn 53. Maar volgens mijn kaart zijn alle spoorlijnen door Dendermonde nog in gebruik. Over welk stuk zou dit kunnen gaan?

Jurgen

Hier bij Aarschot is er ook zo'n fietspad.
Ze vertrekt in Ourodenberg, vlakbij Aarschot, en loopt door tot Morkhoven. Daar moet je even je weg zoeken via de gewone wegen en dan kan je doorfietsen tot Olen.
Het kan ondertussen veranderd zijn, want de laatste keer dat ik tot in Morkhoven gereden ben, was men daar aan't werken.
Welke lijn was dit ook alweer? Lijn 29?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Steven86

In Ramskapelle kan je fietsen langs een oude spoorlijn ............ Geen al te lange route, maar het ligt wel in het kustgebied.

Hier raakte ik even in de war, totdat ik erachter kwam dat ik bij het verkeerde Ramskapelle aan het zoeken was.
Degene die je bedoelt ligt langs de route Nieuwpoort-Diksmuide, en dat is toch nog een aardig stukje.

Inmiddels heb ik al heel wat van deze fietsroutes op mijn kaart gemarkeerd. Het onhandige is dat de meeste dwars liggen op de route die ik wil gaan volgen, dus dat wordt heel wat kilometertjes extra rijden.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Steven86

In Ramskapelle kan je fietsen langs een oude spoorlijn ............ Geen al te lange route, maar het ligt wel in het kustgebied.

Hier raakte ik even in de war, totdat ik erachter kwam dat ik bij het verkeerde Ramskapelle aan het zoeken was.
Degene die je bedoelt ligt langs de route Nieuwpoort-Diksmuide, en dat is toch nog een aardig stukje.

Inmiddels heb ik al heel wat van deze fietsroutes op mijn kaart gemarkeerd. Het onhandige is dat de meeste dwars liggen op de route die ik wil gaan volgen, dus dat wordt heel wat kilometertjes extra rijden.




Aha, ik wist zelfs niet dat er twee Ramskapelles waren.

Die extra kilometers, die zijn wel goed voor de conditie en de gezondheid :-)

Het lastigste op de fietsroute Ramskapelle (Diksmuide-Nieuwpoort) is die polderwind. Dat kan best een uitdaging zijn als je wind tegen hebt :-)

guy holbrecht

Klaas,

Het trac? bij Dendermonde is wellicht het fietspad van Aalst naar Gijzegem, op de oude lijn 57 (Dendermonde-Aalst). Je kan fietsen van Aalst naar Gijzegem, maar daar houdt het fietspad op. Je zal dan via 'normale' wegen naar Dendermonde moeten verder fietsen. Lijn 57 gaf indertijd aansluiting op lijn 53 in het station van Dendermonde. Er is overigens nog een mooi fietspad in de buurt, namelijk de Leirekensroute. Deze gebruikt oude trac? van Aalst, via Opwijk, naar Londerzeel. Verder heb je nog een mooie, weliswaar kleine route van Lokeren naar Moerbeke. Deze houdt echter ook op als fietspad enkele km voor Moerbeke (en daar zitten we dicht tegen de Nederlandse grens)

Veel fietsplezier,
Guy

n/a

beste,
vanuit turnhout lag er ooit een treinlijn richting tilburg, met tussenstation in weelde (daarom heet die wijk daar: weelde-station)enfin, nu is het een fietspad en echt prachtig. als bij het kanaal vertrekt dan kom je op een gegeven moment bij een bouwwerk dat het kanaal versmalt. dat was de vroegere ophaalbrug waar de trein toen over kwam. de heuvel affietsen en je komt aan fietsknoopunt 1. daar is een steil padje naar beneden en even later weer rechts (gewoon knoopunt 2-bordjes volgen) en dan heb je een prachtige fietsroute waar vroeger een trein over reed. als je goed kijkt staat er ergens nog een oud 'verkeersbord' van het trein-trac?. als je de lijn blijft volgen kom je op een gegeven moment aan bij een groot .. perron? helemaal begroeid met gras: het vroegere goederenstation van weelde!
veel succes!
retour-ticket van arne

Klaas Zondervan

Alle informatie is op de kaart aangetekend. Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga zo vertrekken. Tot over 2 weken.

tonycabus

Goeie reis, Klaas! En ik hoop je in St. Ghislain te ontmoeten!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

Ben vandaag rond het middaguur thuis teruggekeerd, net op tijd, gezien de omslag van het weer.
Heb heel wat oude spoorbeddingen gevolgd, zo veel dat ik het even niet uit mijn hoofd kan opnoemen.
Ben ook in St. Ghislain geweest, op zondag. Daar liepen alleen maar gezichten rond die ik niet kende, en er werd veel Frans gesproken, niet mijn sterkste taal. Dus Tony, het kan zijn dat we er tegelijkertijd waren, maar aangezien ik niet weet hoe je er uit ziet heb ik je ook niet herkend.


Johnnytrein

Klaas dan heb je zeker zijn foto nog niet gezien in zijn profiel. Opgelet voor nachtmama paardjes nadien. [:I] Johnny (nachtmeries)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about