Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 98

Gestart door doomslu, 07 november 2010, 15:15:14 PM

Kees-Jan

Kijk. Al weer iets geleerd.

Dat het zo laag was of is verbaasd me eigenlijk niets. Het is en blijft een bijzondere hobby met bijzondere mensen (dat merk ik dagelijks in mijn mailbox van het werk wel).

Blijkbaar is er een grote niet te mobiliseren groep hobbyisten die ws erg solitair hun hobby (willen) beleven.

Deze groep ??nlingen zoekt blijkbaar zijn eigen weg buiten het internet en via het geschrevene om.  

Dat de groep groot zal zijn dat moet wel gezien het aantal abonnees en bijvoorbeeld mensen die rondloopt op beurzen en bijeenkomsten.  

Vraag blijft: moet je die groep dan idd willen betrekken bij de inhoud van een blad of op een forum actief deel laten nemen?

Kees-Jan

Peter

Het is en blijft een moeilijk onderwerp. Als je in Duitsland, met zijn vele beurzen, vele tentoonstellingen die 6 dagen van de week open zijn en zijn groot aantal clubs, de modelspoorders niet kan mobiliseren om iets envoudig als een een antwoordlijst in te vullen, dan kan je bij enquetes moeilijk over de "doorsnee" modelspoorder praten. Ik weet niet wat de oplage van MSM/TMM is maar wel dat die van de MIBA, E-J enz vele malen groter is. Dus modelspoorders zijn er toch nog veel. Maar het zal zijn zoals Kees-Jan zegt, de meesten beleven hun hobby solitair of zijn niet geneigd hun mening of ideen kenbaar te maken.
Met vriendelijke groeten
Peter

René

Als 10% van de lezers reageert heb je toch al een leuk resultaat. Dat wil zeggen bij een redelijke oplage. Bij een landelijke enquete in Nederland nemen ze 1200 personen. Dat zou al representatief moeten zijn voor de bevolking van dit kikkerlandje.
Als je zelf mag reageren bij een verzoek aan alle lezers krijg je nooit een representatieve afspiegeling. Je hebt dan alleen de mensen die echt hun mening kenbaar willen maken en er zelf (een klein beetje) moeite voor moeten doen. De zwijgende massa blijft zwijgen.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Stefan Appelmans

Ja, Ren?:
2876 gelezen en 92 reacties!
De zwijgende massa, dat is wel waar.
stefan.

erik50

Terug een beetje basicmodelbouw zou ik graag zien.
Voor mij zijn 80% van de artikels toch boven mijn mogelijkheden.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

just4fun

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

... 2876 gelezen en 92 reacties ...


Deze gegevens kloppen wel, maar weerspiegelen niet de 'zwijgende massa'.
Ik lees bijna dagelijks dit forum, maar reagieer bijna nooit. Dit wil zeggen dat ik dus bijna dagelijks dit draadje opentrek, om de laatste melding te lezen. En dat wil dan weer zeggen dat, sinds  het opstarten van dit draadje op 7 november, ik hier nu dus zo dikke 20 keer ben bijgeteld als 'gelezen'. En dit geldt vast niet voor mij alleen, maar voor alle lezers van dit draadje, die hier dus meerdere keren bij het aantal 'gelezen' zijn geteld.
Om te reageren op de voorgestelde enqu?te, moet er natuurlijk ook wel eerst een enqu?te zijn [;)], doen, zou ik zeggen, maar dan op papier (met eventueel een internetmogelijkheid met login, ofzo). Al krijg je maar 10% reacties, da's meer dan niks.
Paul

Geert

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Ja, Ren?:
2876 gelezen en 92 reacties!
De zwijgende massa, dat is wel waar.



Je moet met die getallen opletten. Dit draadje heeft ondertussen 7 pagina?s. Als ik elke pagina eerst lees, dan telt de teller ?gelezen? 7 keer bij. Nu plaats ik deze ?reactie?, en deze teller gaat maar 1 omhoog.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

coalminer

Ik koop praktisch elke maand MSM in de krantenwinkel ,
alhoewel ik alleen met amerikaanse modelbouw bezig ben .
Voor mij moeten er dus echt geen buitenlandse banen instaan.
In MSM hebben al meermaals interessante artikels gestaan , die
ook voor niet-belgische modelbouwers leerrijk zijn .
De laatste tijd mis ik wel bv.sporenplannen .En foto's en artikels
over niet afgewerkte banen zou moeten kunnen .Een groot gemis ,
vergeleken met amerikaanse en engelse bladen ,is het vermelden van de prijs bij het beschrijven van nieuwe modellen .Of toch tenminste een door de fabrikant bepaalde richtprijs .Want een productbespreking is alleen nuttig als men de prijs weet . Ik verwacht nu eenmaal meer van een loc van 400 euro dan een van 100 euro .Ik moet zeker vaststellen dat na ongeveer honderd nummers , de
trend van spaanderplaat op poten , ijslands mos en spagettisporenplan en centrale bedienig ,toch stilletjesaan aan het
ombuigen is naar de meer modernere (nou ja , wat is modern , ik ben geabboneerd op ModelRailroader van 1978 ,en dat was toen daar al de norm)uitvoeringen .Een helix is hier tegenwoordig ook al bekend . Een magazine zoals MSM was hier wel echt nodig !
 

conducteur

Ik zal mijn mening hier dan ook maar eens zeggen zeker. Ik heb een abonnement van mijn ouders cadeau gekregen van 1*1jaar en nu loopt er nog een abonnement van 2 jaar. Heb alle nummers vanaf nummer 73 en nog enkele die ik extra heb aangekocht.
In het begin had ik moeite om het boekje uit te lezen voor het volgende aankwam, en nu moet ik eerlijk toegeven dat ik binnen de 20 minuten het boekje heb diagonaal doorbladerd, en het daarna bij 'den hoop' vliegt.

Ik zou zeer graag meer kortere praktijk-artikels (tips bv... hoeft geen pagina lang te zijn) van lager niveau die op bijna elke modelbaan wel zijn nut zou kunnen hebben zien. De rangeerheuvel van Gerolf van enkele nummers terug is daar een mooi voorbeeld van: dat waren twee artikels van toch wel redelijke grootte over een rangeerheuvel, wel eens tof om te lezen, maar zou dat dan eerder als een reportage van een bladzijde of twee invoegen. Wil Gerolf dan een beschrijving maken hoe het werkt dan heeft hij nog altijd zijn website waar naar verwezen kan worden in het boekje. Zo kunnen de pagina's in msm volgens mij een betere opvulling krijgen.
In de boekjes die ik bij Michiel gekocht heb (zie te koop) staan een paar leuke elementaire schakelingen die bijlange zo moeilijk zijn als enkele die reeds verschenen zijn in kis: bv hoe je de verschillende soorten treinen kan detecteren (bv om een onderscheid te maken tussen de treinen die mogen doorrijden in een station en die die moeten stoppen). En tips ivm landschapsbouw...

Een special zoals het laatste nummer is een leuk idee, echter zou ik dat dan spreiden over meerdere nummers. Bv 3 of 4 nummers per jaar over een speciaal onderwerp. Bijvoorbeeld in de 4 nummers in de plaats van een gewone H0 baan een smalspoorbaan. Zo zal iedereen content zijn: Er staat smalspoor in het boekje en er is nog plaats voor andere artikels.
Als smalspoor en banenreportages je niet echt interesseert moet je nu een maand lang wachten eer het volgende arriveert, terwijl indien zo'n special verspreid word over enkele nummers er elke maand voor elk wat wils in staat.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum