Reeks 28 in de problemen!!

Gestart door ERVIN, 05 november 2010, 23:24:37 PM

ERVIN

Deze link kreeg ik van Peterbrz , waarvoor dank.;)

Ik wil hem jullie niet onthouden...^

http://www.youtube.com/watch?v=ompLEFkM3yo&feature=player_embedded

jan77

Dat noemen ze slechte adhesie door het vallen van de bladeren en een schoon voorbeeld dat veel Pk's hebben niet altijd een voordeel is.
Grts jan

chef garde

Zoiets kun je perfect nabootsen met een locje van Lima en een zware sleep ...  [:D]

2012

gister (vrijdag 5/11) was verkeer in de ardennen nogal ontredderd door vallende bladeren na veel wind, allemaal slippartijen, zowel gesleepte treinen als stellen hadden er veel last van, vertragingen van 20 minuten tot uur en heel pak afgeschafte en ingekorte trajecten [:0]

Geert

Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

vanmiegroet

Tja, een loodzware trein vereist meestal sterk optrekken en dan slipt een trein.
Doe er dan nog maar wat blaadjes bij en je hebt het zitten.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

C.B.

citaat:
Geplaatst door jan77

Dat noemen ze slechte adhesie door het vallen van de bladeren en een schoon voorbeeld dat veel Pk's hebben niet altijd een voordeel is.
Grts jan


Een TRAXX heeft bij het aanzetten automatisch een beperking op het vermogen.
Ik denk eerder dat hier in dit geval de zandbakken leeg zijn.

het was afgelopen nacht ook dramatisch tussen Vise en Aachen West.
Het was al aanschuiven geblazen vanaf 19u30 gisterenavond in de richting van Aachen West.
Nadien is Hupac trein 40245 blijven hangen.
Ikzelf ben deze nacht vertrokken met de Ambrogio 40097 vanuit Muizen en werd opzij genomen te Tongeren.
De toestand verslechterde en bijgevolg heb ik de Ambrogio trein in Tongeren moeten immobiliseren en los met de TRAXX terug naar Antwerpen Noord.
Langs de andere kant in Tongeren stond ook een Crossrail met zijn containershuttle uitgeweken.
Het was zelfs zo dat er geen enkele trein meer mocht rijden richting Aachen West.
Aachen West en Montzen stonden vol.
Groetjes.
Claudio.

Sicco

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Tja, een loodzware trein vereist meestal sterk optrekken en dan slipt een trein.
Doe er dan nog maar wat blaadjes bij en je hebt het zitten.


Een trein hoeft niet perse zwaar te zijn: het gaat puur om adhesiegewicht. De VIRM-dubbeldekkers van NSR glibberen en glijden de laatste dagen op de rails vanwege hun lage adhesiegewicht. Ze zijn gewoon te licht dus.

Verder bewijst het filmpje dat het maar goed is dat treinen over ene juist berekend rempercentage dienen te beschikken!

vanmiegroet

Waarschijnlijk waren de 51'ers en de locs van de reeks 18 niet gaan glijden want dat zijn zware locs.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Sicco

Nou, de 51 heeft een asdruk van 19,5 ton per as, tegenover 21,5 voor een 28. En dan heeft de 28 ruim 3x zoveel vermogen te verdelen over de vier assen dan de 51 over zes. De rolweerstand van de 28 is dus aanmerkelijk groter.
De 51 was zelfs bagger rijden met nat weer en gladde sporen en met name helling-op.

Verder spelen nog tal van factoren mee. Modern materieel is b.v. uitgerust met ABS, wat ervoor zorgt dat de wielen niet blokkeren tijdens grote glijpartijen en dientengevolge grote schade ontstaat, gevolg is wel een langere remweg en eerder doorslippen.

Jurgen

Tja, komt ervan h?. Geen antislipbandjes! [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Bert Ossevoort

Sorry Sicco ,

maar wil toch even reageren op het verhaal van de Virm s in nederland ,over lage adhesie ?
Plan V volgens jouw meer ,jammmer die heeft een asdruk van ongeveer een kleine 11 ton en een virm een kleine 15 ton,
Dus dat verhaal klopt niet helemaal ,wat wel klopt is dat plan v het dubbele aantal assen aangedreven heeft tov een virm en dat een virm een hele snelle slip correctie heeft zodat dat het weg rijden bemoeilijkt ,regelt terug bij slip [spreek uit ervaring]
en omgekeerd remt de virm tot 5 km op z'n motoren 4 voor een 4 tje dus dat is ook wat anders dan bij het ouder materieel dat op alle assen de remblokken/schijven  heeft.
En veel vermogen heeft dus geen voordelen maar hoe het over tebrengen op de sporen ,dat is belangrijk ,en de verdeling .
Een ander nadeel tegenwoordig is de schijf en ed remmen ,dus geen schurende blokken tegen de wielen die het loopvlak schoon houden.
Bert.

Sicco

Hoezo? Ik vergelijk helemaal toch niet met plan V?? Het enige dat ik zeg is dat een trein niet zwaar hoeft te zijn om wel of niet te slippen en ik geef de VIRM - hoe je het ook went of keert ene relatief lichte trein met 15 ton asdruk - als voorbeeld. De vergelijking met plan V maak jij en jij alleen.
En dat het adhesievermogen belangrijk is en niet het vermogen, dat zei ik ook al....

ERVIN

@Re460 , zandbakken leeg , is het eigenlijk niet aan de treinbestuurder als die zijn dienst begint , om dat allemaal na te kijken?? Zeker als je weet dat je die richting ( Montzen etc.) uit moet??

Is maar een gewone vraag hoor, zeker geen verwijt , is er niet zoiets als een checklist zoals in de luchtvaart??[:I]

C.B.

citaat:
Geplaatst door ERVIN

@Re460 , zandbakken leeg , is het eigenlijk niet aan de treinbestuurder als die zijn dienst begint , om dat allemaal na te kijken?? Zeker als je weet dat je die richting ( Montzen etc.) uit moet??
[:I]



Bij aanvang dienst worden normaal gezien de zandbakken nagekeken.
Zolang het droog is , en/of de last is niet te zwaar kun je zonder verder.
Zonder zand in deze periode ... is echt om problemen vragen , zeker als we treinen meekrijgen tussen de 1800 en 2000T per lok (TRAXX 28) richting Aachen West.
Nu , is het dit jaar wel echt extreem slecht , er zijn al enkele treinen met HLE 28 EN MET ZAND stilgevallen tussen Vise Haut en Gemmenich en anderzijds tussen Aachen West en Gemmenich.
De zandvoorraad in Aachen is zo goed als op , bij ons in Antwerpen Noord is de nieuwe zandinstallatie nog steeds niet 100% in orde en we hebben soms de luxe niet om HLE's 28 buiten dienst te zetten om enkel zand bij te vullen in de werkplaats.
Ik zelf had deze nacht bij het buiten rijden van Muizen Goederen met de Ambrogio Shuttle (amper 1420T en 505m lang) trein moeite om op snelheid te geraken - dit is dan nog een vlakke lijn richting Aarschot.
Gelukkig ging het daarna wel veel beter. (tot Tongeren waar het eindigde voor mij - zie post boven[;)])
Groetjes.
Claudio.