Perronbrug

Gestart door marimon, 02 november 2010, 13:41:58 PM

marimon

Whauw, wat een mooie postkaart ('ansichtkaart' vind ik zo'n mottig woord in onze nederlandse taal). Dit namaken zal een uitdaging worden. Gezien ik over geen etsmateriaal beschik (een keuze) zal dat dus in styreen moeten gebeuren.[:p]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

ysbeer

Ik heb op mijn baan een soortgelijke brug,gebouwd uit een POLA brug
Is niet helemaal gelijk natuurlijk ,mar wellicht heb je er wat aan.
De pola doos is nog hier en daar (b.v op ebay) te koop.

[/img]

[/img]

wim

Gerolf

Dit soort perronbruggen kwam in Engeland vaker voor, dacht ik.
Ik zou eens snuffelen op Britse sites, mogelijk vind je een messing-bouwpakketje [;)]
In de buurt van halte Hoboken-Polder zou er ook ??ntje staan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

citaat:
In de buurt van halte Hoboken-Polder zou er ook ??ntje staan.


Dat Klopt Gerolf. Zelf heb ik er niet aan gedacht en ik woon er amper een Km van[:D]  Deze ligt halfweg tussen de Krugerbrug aan de krugerstraat en het station Hoboken polder.  Ik weet ook dat aan de zijkanten vd trappen een U-profiel zit dat dient als goot om je fiets naar boven te duwen.  Deze brug verbindt immers twee fietspaden en is de verbinding tussen Hoboken en Polderbos.
De brug van Ysbeer heeft er idd wat van weg.

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vanmiegroet

Nu herriner ik mij een fietser brug in de buurt van Merelbeke.
Ik weet niet of deze oot moets dienen voor perrons maar er zitten zeker U-profiels in.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

hobbyist

Heb zo juist de nieuwe auhagen cataloog eens doorgenomen en daar is nog een perronbrug terug te vinden onder nummer 11363 (pag 36 )kostprijs 15,90 euro

marimon

Naar het voorbeeld van Woluwe, maar hier voor een overbrugging van drie sporen.

[/img]
't is nog niet af natuurlijk[:o)]
[/img]
[/img]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

MOOI, Marc [:0] Zelfbouw? Welke materialen? Vertel eens iets meer [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

een bouwwerk met een ziel... dat kan alleen maar zelfbouw zijn!

een geodetische constructie is zeker niet gemakkelijk! ziet er super uit...

Stefan Appelmans

Ja, heel fijn werk, Bravo[:p]
stefan.

just4fun

Schitterend mooi!
Paul

Peter

Mooi gedaan. Graag wat meer uitleg aub.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

ziet er inderdaad knap fijn uit,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marimon

[:I]bedankt.
De gebruikte materialen zijn strips van evergreen en soepele spanbanden van een verpakking.
De dimensies overbrengen van een postkaart naar 1:87 was een moeilijke berekening tot er een lichtje ging branden om het z?veel eenvoudiger te maken. Geloof het of niet, Gerolf was de inspiratie[;)], all?e zijn modelbouwwerk dan toch! Ik heb mij laten inspireren door zijn perronbouw en daarvan de maten afgeleid. Dank u Gerolf[:)].
Alles werd eerst op m/m papier uitgetekend en dan werden alle deeltjes aan de hand van een lat en een driehoek (dus geen snijmachine) gesneden. Onvermijdelijke miskleunen werden aan de kant geschoven.
Voor de trapondersteuning werd profiel 273 gebruikt. De treden werden gemaakt uit profiel 104 en 120 welke laatste als verstevigingsbalk van een trap moet zorgen. De steunpilonen van de trappen en de brug zijn gemaakt uit profielen 274 en 103.
Het tussenbordes en het loopvlak van de brug, gemaakt uit een spanband van een verpakking, is gelijmd op een ondergrond van 0,25 m/m.
Voor het raster werd gebruik gemaakt van profielen 102 en 262. Hiervoor werd boven en onder de tekening schilderstape aangebracht met de kleefzijde naar boven. Daarop kwamen de profieltjes die dan onderling verlijmd werden en, nadat alles goed uitgehard was, losgemaakt werden van de de tape. Dan kwam zowel onder als boven het 262 profiel. De versteviging van het raster bestaat ook uit profiel 262 zowel binnen- als buitenzijde. Aan de buitenkant werd er een driehoekig profieltje, gesneden uit een stukje plasticard van 0,25 m/m die als verbinding van de onderliggende beschermplaat moet dienen, ingelijmd. De beschermplaat is 0,5 m/m dik.
Voor de trapleuning, die op 45? staat, werden profielen 100 en 120 gebruikt. Ook weer dezelfde methode voor de verlijming: uitgetekend op m/m papier, tape boven en onder de tekening en verlijmen (en prutsen[}:)]).
De veiligheidsbogen zijn 4m/m breed en er werden 8 gleuven van 2 op 4m/m uitgesneden. De bogen zijn verbonden met een profiel 274.
De totale overspanning is 220 m/m, de trappen zijn 22 m/m breed, de rasterleuning is 14 m/m hoog. De onderkant van de loopbrug ligt 66 m/m boven het perron.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

neos

Te Kontich Kazerne lag er vroeger ook zo'n metalen voetgangersbrug. Heb die honderden keren overgestoken toen ik gekazerneerd was in de kazerne van Kontich.

Greetz,

Marc