Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Perronbrug

Gestart door marimon, 02 november 2010, 13:41:58 PM

marimon

Hebben metalen perronbruggen bestaan in Belgi?? Dus ipv via een tunnel naar de sporen te gaan.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

Zeker weten. Hove is alvast een voorbeeld.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Zeker weten. Hove is alvast een voorbeeld.



station net voor Berchem ook...antwerpen-dam?
Greetz

Thommy

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Thommy
station net voor Berchem ook...antwerpen-dam?
Antwerpen-Zuid misschien. Dat is het enige station "vlak voor Berchem" waarvan ik niet zeker weet dat er geen perronbrug is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Thommy
station net voor Berchem ook...antwerpen-dam?
Antwerpen-Zuid misschien. Dat is het enige station "vlak voor Berchem" waarvan ik niet zeker weet dat er geen perronbrug is.



ok, zuid dan...ben niet zo thuis in A'pen...
daar is er geen tunnel om van perron naar perron te gaan, ben ik zeker. Stap ik af om naar de boekenbeurs te gaan altijd
Greetz

Thommy

just4fun

citaat:
Geplaatst door Thommy

ok, zuid dan...ben niet zo thuis in A'pen...
daar is er geen tunnel om van perron naar perron te gaan, ben ik zeker. Stap ik af om naar de boekenbeurs te gaan altijd


Dacht van niet. Vanop de perrons van Antwerpen-Zuid gaat een trap naar de brug van de autoweg die daar net over de sporen loopt. Klopt dus dat je daar, om van het ene perron naar het andere te gaan, je via een brug moet gaan, maar dat is dus een gewone brug voor het autovervoer.
Hoe het vroeger was weet ik niet.
Paul

Michiel

De tunnel is heel gebruikelijk, maar de voetgangersbrug om van perron te wisselen is blijkbaar heel ongebruikelijk in Belgi?. Een overgang via de openbare weg is nog vrij courant (zoals te Etterbeek).

Ik heb tot nog toe maar 1 voorbeeld gevonden van een metalen overgang: Jogoigne. Ik herinner me visueel nog een foto, maar die vind ik nog niet terug.

en terloops: heel jammer dat de site "Oude postkaarten van Belgische stations" niet meer bestaat. (oude url :"http://stationspostkaart.wordpress.com/) [:(]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Michiel


en terloops: heel jammer dat de site "Oude postkaarten van Belgische stations" niet meer bestaat. (oude url :"http://stationspostkaart.wordpress.com/) [:(]




Inderdaad jammer, sommige geschiedenissites zouden beschermd moeten worden, net als hun onderwerp.
Een alternatieve site is: http://users.skynet.be/garesbelges/ , maar ik vind er Jodoigne niet dadelijk op terug

rixke rail

RRA al geprobeerd ?
Op deze link alvast 1 foto van Jumet halfmetselwerk/half metaal.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Ik heb de foto van Jodoigne terug gevonden, maar het blijkt een tijdelijke brug te zijn, en geen voetgangersbrug voor de toegang tot de perrons. Sorry!

(foto Jodoigne op Delcampe.be)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marimon

Als ik het zo begrijp is of was het eerder  zeldzaam dan regel. Behalve de noodbruggen dan.
Bedankt al voor jullie info.Ik blijf het volgen.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

vanmiegroet

Zover dat ik dacht zou er in Sourbrodt en Zele nog vroeger spoorbruggen zijn geweest, maar ik ben er niet zeker van.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

hobbyist

In Diest is er nog een in beton maar deze gaat van perron 1 boven de sporen naar de achterliggende steenweg

Michiel

In Belgi? blijkt zo'n stalen brug echt wel een curiosum. Ik heb honderden foto's doorgenomen, en maar op een enkele was zo'n brug te zien. Dus typisch Belgisch was zo iets in elk geval niet! En als bevestiging op de uitzondering zijn hier een paar voorbeelden:




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TreinTeLaat

Om kort te zeggen: ze verwoesten het verleden door alles af te breken, en in de plaats komen vaak levenloze abstracte stations (zonder echt nog een stationschef enzo, 'dankzij' de automaten enzo)...