Probleem met een Class 66.

Gestart door ERVIN, 01 november 2010, 11:04:59 AM

ERVIN

Enkele dagen geleden merkte ik bij mijn Class 66 van Rail4Chem plots een verbrand geurtje op , hij had die dag een erg lange rit achter de rug en dacht dat het mss daaraan zou kunnen liggen.

Maar na enkele uren , toen hij voldoende uitgerust was , had hij nog steeds dat geurtje , ik heb toen de kap even verwijdert en zag dat er wel degelijk iets ernstig aan de hand was , de SMD's aan de rechterkant hadden het begeven!!

Nu is mijn vraag aan de specialisten , hoelang gaan die dingen eigenlijk mee , want dit is de eerste keer dat ik zoiets zie , of is er , vanuit de fabriek , mss een probleem opgetreden met een slechte soldering van deze dingen??

Volgens een mede-forumlid is het probleem , gelukkig , goed op te lossen en zal deze loc volgende week terug ingezet kunnen worden in de goederendienst.

Maar dat het er erg warm is geworden zie je duidelijk aan de beugels waarin de verlichtingsplaat zit , die is zelfs krom getrokken!!:(

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen.jpg/IMG

Gerolf

Die smd's zijn niet noodzakelijk stuk, maar door de hitte lijkt de soldeerlas hersmolten.
Ze voeden je witte leds. Is de spanning die ze krijgen zoveel intenser dan die van de rode?

Het probleem is koeling. Weerstanden zetten stroom om in warmte, en die moeten ze kwijt kunnen. Ik zou er in elk geval na de herstelling voor zorgen dat er luchtcirculatie mogelijk is, en misschien de CV's in je decoder wat bijstellen zodat de witte smd's wat minder fel branden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bellejt

Ik zou deze vervanegn door gewone weerstanden en ze proberen naar de achterzijde te verplaatsen.Zitten ze zo krap niet en kunnen beter afkoelen.Tweede mogelijkheid is in de gemeenschappelijke leiding van de leds een weerstandje opnemen om de spanning wat te verlagen.
Wat ook kan is dat een ledje het heeft begeven en daardoor in kortsluiting is gekomen.

eve

Ervin,

Ik zou de R voor de witte LED vervangen door 2,2 k of zelfs 2,7 k SMD's.
Ik gebruik zelf 3,3 k. De helderheid van de witte LED's neemt daatbij amper af. Je reduceert daarbij de stroom en de warmteproductie tot de helft.
SMD R's van 3,3 k (332) zijn te koop bij Electromic in Geel.
Of breng je printje even binnen : ik herstel het wel.

Erik

ToThePoint

Even een boom opzetten waarom die zo heet worden dat u er model-eitjes op kan bakken.

Het getal op de smd weerstand is 152. Dat betekend dat het een weerstand is van 1500 ohm.

Ik ken uw baan situatie en weet dat in HO de dcc spanning oploopt tot +-26v.
Over de diode staat een spanningsval vam +- 3v soms 3.2v (alnaargelang het type witte led)
Neem ruwweg 26-3 blijft 23 volt over.

Even wat formules.

U = I x R  zijnde: de spanning is gelijk aan de stroom vermeningvuldigd met de weerstand.
Om nu de stroom te berekenen moeten we de formule omvormen, want de spanning en weerstand kennen we.

Het word dus : I = U / R zijnde: de stromm is gelijk aan de spanning gedeelt door de weerstand.

DUS  23v gedeelt door 1500 ohm is 0.015333333 Ampere

Om het vermogen te berekenen is de volgende formule van toepassing.

P= U x I  zijnde  Het vermogen P is gelijk aan de spanning vermeningvuldigd met de stroom.
DUS 23 x 0.153333333 is gelijk aan 0.35266666
Watt

Er wordt in die konfiguratie dus 365 mW vermogen gedicipeert.
Bij mijn weten is het vermogen van de grootste soort smd (1206) 1/4 watt of max 250 mw.
Het maximum toegelaten vermogen word in die opstelling met meer dan 50% overschreden !!!
Van een serieuze kemel gesproken !
Op zen minst 2k2 plaatsen zoals eerder aangegeven.

Even vlug rekenen.

I = 23/2200 ==> 0.01045
P= 23*0.01045 ==> 240 mW

Dat is ook op het randje, maar te doen.

Voila daar is uw antwoord waarom u dat al meerdere malen meemaakte.

Ow BTW smd weerstanden van een formaat kleiner (0804) zijn slechts 1/8 watt
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

INFO

citaat:
Geplaatst door ToThePoint



Ik ken uw baan situatie en weet dat in HO de dcc spanning oploopt tot +-26v.




Nou dat hoop ik niet voor Erwin, want dan zullen de decoders hem om de oren vliegen.

Max. zal zoals bij de meeste banen op 21V liggen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

Ik zie niet echt iets verkeerd in de schakeling.
Uitgaande van Info zijn 21 volt, wat ik erg veel vind...
Ik kom dan op 12mA door de led (=goed), en voor het vermogen 216mW (=ook goed)
Ik gok dcc-spanning op 18 volt. Mogelijk zijn de leds doorgeslaan, dan loopt er bij 21 volt 294mW (=slecht) en bij 18 volt 214 mW (=goed). Maar laatste betwijfel ik ten zeerste.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ERVIN

citaat:
Geplaatst door ToThePoint


Voila daar is uw antwoord waarom u dat al meerdere malen meemaakte.




Mooie formule , maar daar snap ik niet veel van , maar wat je daar in je bericht schrijft klopt niet h? JP [;)] , het is de eerste maal dat ik dit meemaak , er rijden hier locs rond die al 10 jaar dienst doen , zonder dat er iets is doorgebrand.

INFO

Conducteur,

Goed meten is weten.
Bij een trafo spanning van 16V ~ meet ik een railspanning van 20,2V
Het meest aannemelijke is dat dit ook de railsspanning bij Erwin zal zijn.

Bij een Trafo spanning van 15V is de railspanning 18,7V
Bij een Trafo spanning van 18V, wat de maximale trafo spanning is die je mag gebruiken voor de centrale, is de railspanning 22,5V

Dus uitgaande van de 20V is het vermogen wat de weerstand aan kan teveel voor hem.
De weerstand moet een type zijn welke minimaal 0,5 Watt aan kan, zeker over een langere periode.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

eric

Als er een lopi 3 inzit cv 113 en 114 op 8 of 120 instellen?

ysbeer

Nou dat moest geprobeerd.
Lok class66 op lenz digitaal 1 meter rails.
Lok stilstaand lampen aan.
Kap er af.
Na 2 uur is de weerstand NIET warm.
Na 5 uur is hij een heel klein beetje warm.

Mij idee is dat er ergens een kortsluiting is op getreden die de weerstand heeft vernield.
Zo warm kan volgens mij niet alleen van overbelasting,een overbelaste weerstand is na 5 min al bloed heet,niet na 2 uur.
Zoek na of er niet anders aan mankeert bij de leds in de buurt(draad klem gekomen
b.v)
wim

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door ToThePoint



Ik ken uw baan situatie en weet dat in HO de dcc spanning oploopt tot +-26v.




Nou dat hoop ik niet voor Erwin, want dan zullen de decoders hem om de oren vliegen.

Max. zal zoals bij de meeste banen op 21V liggen.





Just was de spanningsval over de diodebrug vergeten.
Soit met een T
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door INFO

Conducteur,

Goed meten is weten.
Bij een trafo spanning van 16V ~ meet ik een railspanning van 20,2V
Het meest aannemelijke is dat dit ook de railsspanning bij Erwin zal zijn.

Bij een Trafo spanning van 15V is de railspanning 18,7V
Bij een Trafo spanning van 18V, wat de maximale trafo spanning is die je mag gebruiken voor de centrale, is de railspanning 22,5V

Dus uitgaande van de 20V is het vermogen wat de weerstand aan kan teveel voor hem.
De weerstand moet een type zijn welke minimaal 0,5 Watt aan kan, zeker over een langere periode.



Erwin heeft boosters van Fleischmann met bijbehoren transfo.
Die leveren 18v ac en als de netvoeding goed genoeg is komt daar zelfs meer uit.
Dus ik zat niet ver naast de 23v.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Ook hier geldt: meten is weten (als je weet wat je meet)[;)]
Je kan er vanuit gaan dat de waarden die Info geeft gemeten waarden zijn.

INFO

citaat:
Geplaatst door ToThePoint



Bij mijn weten is het vermogen van de grootste soort smd (1206) 1/4 watt of max 250 mw.




Ik weet zeker dat dit niet het geval is.

Rectangular passive components (mostly resistors and capacitors):
01005 (0402 metric) : 0.016" ? 0.008" (0.4 mm ? 0.2 mm) Typical power rating for resistors 1/32 watt
0201 (0603 metric) : 0.024" ? 0.012" (0.6 mm ? 0.3 mm) Typical power rating for resistors 1/20 watt
0402 (1005 metric) : 0.04" ? 0.02" (1.0 mm ? 0.5 mm) Typical power rating for resistors 1/16 watt
0603 (1608 metric) : 0.063" ? 0.031" (1.6 mm ? 0.8 mm) Typical power rating for resistors 1/16 watt
0805 (2012 metric) : 0.08" ? 0.05" (2.0 mm ? 1.25 mm) Typical power rating for resistors 1/10 or 1/8 watt
1206 (3216 metric) : 0.126" ? 0.063" (3.2 mm ? 1.6 mm) Typical power rating for resistors 1/4 watt
1210 (3225 metric) : 0.126" ? 0.1" (3.2 mm ? 2.5 mm) Typical power rating for resistors 1/2 watt
1806 (4516 metric) : 0.177" ? 0.063" (4.5 mm ? 1.6 mm)
1812 (4532 metric) : 0.18" ? 0.12" (4.5 mm ? 3.2 mm) Typical power rating for resistors 1/2 watt
2010 (5025 metric) : 0.2" ? 0.1" (5.0 mm ? 2.5 mm) Typical power rating for resistors 1/2 watt
2512 (6332 metric) : 0.25" ? 0.12" (6.35 mm ? 3.0 mm) Typical power rating for resistors 1 watt
Alleen de waarheid ligt in het midden.