Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een bocht in verkanting

Gestart door Binco, 01 november 2010, 10:47:51 AM

Binco

Hallo,

Deze keer is het een vraag naar een Tip/trick.
Hoe leg je bogen in verkanting?

En moet er dan met speciale voorwaarden rekening gehouden worden...?
Het is voor een projectje dat zal aansluiten bij de overweg die ik aan het bouwen ben (topic in "scenery" , binnenkort update)

Gerolf

Kijk eens in de NEM-normen voor de hellingshoek, Stephen [;)]
Voor de praktische werkwijze: Zelf leg ik een elektriciteitsdraad onder de buitenste rail. Met isolerende mantel voor de krappere delen van een boog, gestript voor de overgangen naar de rechte gedeelten.
Met strips styreen of lagen plakband, kan je een gelijkaardig resultaat bekomen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Kijk eens in de NEM-normen voor de hellingshoek, Stephen [;)]
Voor de praktische werkwijze: Zelf leg ik een elektriciteitsdraad onder de buitenste rail. Met isolerende mantel voor de krappere delen van een boog, gestript voor de overgangen naar de rechte gedeelten.
Met strips styreen of lagen plakband, kan je een gelijkaardig resultaat bekomen.


Merci,
zeer nuttige informatie
nog een vraagje,
die lagen plakband,styreen of draad ,... in welke volgorde best gebruiken?

-rails
-plakband,styreen of ...
-kurk

of

-rails
-kurk
-plakband,styreen of ...

Metpetergaathetbeter

Wij bij da AMSAC gebruikten stukjes karton onder de buitenkant bocht,mogelijks zijn er nog mogelijkheden, wanneer je je rail inkapseld met spoorbedding is dit toch niet meer zichtbaar!
Groeten Peter[;)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Binco
die lagen ... in welke volgorde best gebruiken?
Dat maakt niet zoveel uit.
Streef ernaar om het vlak onder de rails zo egaal mogelijk te maken. Met plakband heb je nauwelijks bobbels, dus die kan tussen kurk en rails. Materiaal met meer "overgangsverschillen" zou ik onder de kurk leggen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

@Peter & Gerolf

Mercii h? mannen,[;)]
we gaan de manier met de plakband eens proberen.
Foto('s) komt dan wel bij het topic van het "uit de hand gelopen diorama" [:D]

Klaas Zondervan

Ik leg de verkanting al in de ondergrond, dus in de triplex strook waar het spoor op ligt. Dan kurk en dan het spoor. Hoef je niet te prutsen met draadjes of strookjes.

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik leg de verkanting al in de ondergrond, dus in de triplex strook waar het spoor op ligt. Dan kurk en dan het spoor. Hoef je niet te prutsen met draadjes of strookjes.


Klaas wij gebruikten karton omdat het gemakkelijk kon aangepast worden.Je hebt misschien zelf ervaren als je baan 100% volgens de werkelijkheid wil leggen dat dit juist niet voldoende was?Die indruk hadden wij toen toch!
Groeten Peter[;)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Je hebt misschien zelf ervaren als je baan 100% volgens de werkelijkheid wil leggen dat dit juist niet voldoende was?
Wat de verkanting betreft is het niet mogelijk om een modelspoorbaan 100% volgens de werkelijkheid te leggen.
Bovendien is verkanting in model puur cosmetisch. Als je de natuurkundige principes die gelden voor verkanting in het grootbedrijf zou toepassen op de modelbaan, dan zou er iets heel anders uit komen.
De grootte van de verkanting kies ik dus op het zicht, en die schuinte bouw ik in in de onderbouw.

Paulogic

Ik dacht aan de gekleurde 'paslatjes' te gebruiken die
men bij houtbewerking gebruikt. Die zijn volgens kleur
1mm, 2mm, 5 mm en combineerbaar he... kosten echt bijna niets.
Ook handig om kleine hoogteverschillen van huisjes en zo te maken.
Qua grootte zijn die gelijk kauwgumlatten en makkelijk kleefbaar
met houtlijm he.
mvg,
Paul(ogic)

janjozef

het kan ook simpeler, leg jesporen uit en duw er in de bochten, langs de buitenkant van de bocht, een electriciteitsdraad onder van de dikte die je wenst dat je bocht verkant, gewoon instrooien en alles zit vast

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem