Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

NIEUWE NORMEN MODULES ( ADMINS)

Gestart door argilla, 30 oktober 2010, 11:44:54 AM

argilla

Nu bij de laatste editie van de forumbaan in Mechelen een rondloop van de baan mogelijk is, veranderen natuurlijk ook de module afmetingen.
Daarom het volgende voorstel:

1) laat iemand nieuwe normen opstellen dwz de afmetingen. Want door het verdwijnen van het "achterliggend omloopspoor" kan de modulebak ofwel smaller worden ( minder gewicht aan hout) of juist dieper worden (meer plaats voor landschapsstoffering)

2 )in dit item alles opruimen. Zeg nu zelf met titels als: normen, normen herzien, nieuwe normen enz... de kat verliest haar jongen in het nest ( of zoiets in die aard)
Een vasthoofd item bv ; normen module baan
           subitems bv - afmetingen
                       - elektriciteit
                       - mechanische verbindingen
zodanig dat je in ??n rubriek alles kan terug vinden wat je nodig hebt om volgende keer deel te nemen.
Commentaar en/of opmerkingen kunnen dan nog altijd in een ander item gegeven worden.

Let op ik wil geen kritiek geven op de outlook van de rubriek forumbaan enkel het gewirwar aan items en herzieningen bundelen tot ??n nieuw geheel.
Iedereen die wil instappen in de forumbaan kan dan met ??n klik alles terug vinden wat nodig is.

:)
Marc

deze vraag komt er omdat de module "val de fortis"  dermate beschadigd werd bij het huiswaarts keren (:(, dat ik een nieuwe module moet maken met de ( ver)nieuwde afmetingen. Dank U
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

#1
Beste Agrilla, je hebt volkomen gelijk.
Ik was al langer van plan om de normen nog even "gestroomlijnd" en zo duidelijk mogelijk te beschrijven in een mooi "artikel".
Vooral gezien de belangstelling na de laatste expo lijkt me dit wel nodig. Wellicht plaats ik ook nog een artikeltje in MSM.
Geef me wel even de tijd, ok? (*)

Voor alle duidelijk: we sleutelen niet aan de afmetingen, maar we moeten ons misschien wel beraden over het wel of niet weglaten van het achterste spoor.

(*) zopas de laatste hand gelegd aan MSM 98 en morgen vertrek ik voor een weekje naar Madrid. Braaf zijn intussen h?. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Paulogic

#2
citaat:
Geplaatst door doomslu

(*) ... morgen vertrek ik voor een weekje naar Madrid. Braaf zijn intussen h?. [:D]


Look who's talking ! De Madridse modelspoorwinkels zullen niet
veilig zijn me dunkt...[:D]
mvg,
Paul(ogic)

ToThePoint

#3
Aha heel goed want ik zou misschien een module maken tegen volgende expo.
Meer diepte geeft meer speelruimte.
De grondplaat verliest nu enkele centimeter door het omloopspoor.
Als de afmeting van de grondplaat hetzelfde blijft en het omloopspoor verdwijnt dan heb je meer diepte ?

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

vanmiegroet

#4
Maar die modules, Ik heb enkel maar 3-rail sporen.
Dus zouden ze met 3-rail rijders rekening kunnen houden.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

argilla

#5
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Maar die modules, Ik heb enkel maar 3-rail sporen.
Dus zouden ze met 3-rail rijders rekening kunnen houden.





dat kan. De editie in oktober ll. waren er 3 railers met M-flex van Marklin
Alles werkte prima op DCC.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

hobbyist

#6
klopt, maar toch werd er op alle edities met 2 rail gereden. Je zal je rails moeten aanpassen voor twee rail.

argilla

#7
citaat:
Geplaatst door hobbyist

klopt, maar toch werd er op alle edities met 2 rail gereden. Je zal je rails moeten aanpassen voor twee rail.





Juist Leon. Ik bedoelde er werden M-flex gebruikt en gelegd in de module, gereden werd met het DCC 2rail protocol.Alles werkte prima Waarvoor dank Leon [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

vanmiegroet

#8
Ik heb enkel C-rails.
Misschien kan ik een 2-rail module maken.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

hobbyist

#9
Met c rails zal het niet lukken. zie onderstaande tekst

3) SPOREN
Voor de Tweerail-modules kiezen we Peco code 100, voor drierailers M?rklin K-spoor.
We kiezen voor Peco omdat dit spoor toelaat met de meest verscheidene merken aan materieel te rijden, en omdat dit programma standaard uit flexibele sporen bestaat. De werking hiervan is zeer betrouwbaar en de levensduur is groot.
M?rklin K-spoor verdient ook weer de voorkeur omdat in dit gamma eveneens flexibele rails verkrijgbaar zijn.
Er wordt enkel met diesel- en stoommaterieel gereden, geen bovenleiding dus.

De bovenzijde van de spoorstaaf zal op 6mm boven het rijvlak liggen. Dit wordt bewerkstelligd door onder de sporen een ?zooltje? te leggen uit kurk of kunststof (Depron bvb).
Aan de rechter voorzijde van elke module moet een niet vastgemaakt stuk flexibele rail voorhanden zijn om het spoor moeiteloos met de buurmodule te kunnen verbinden. Deze verbinding wordt bewerkstelligd met railverbinders die bij het betreffende railmateriaal passen (Peco of M?rklin).
Aan beide zijden ligt het spoor over een lengte van minstens 20 cm recht (evenwijdig met de voorzijde), dit om moeiteloos aansluiten met de buurmodules te verzekeren.

vanmiegroet

#10
Ik snap het niet hoe ik marklin K-rails 2-rail moet maken.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

argilla

#11
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Ik snap het niet hoe ik marklin K-rails 2-rail moet maken.





Dit zijn de K-rails. Neem eens een kijkje op:
http://shop.conrad.nl/hobby/modelspoor/schaal-h0/h0-rails-bovenleiding/h0-marklin-k-rails/
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

vanmiegroet

#12
Ik weet ook wel dat dat K-rails zijn.
Dus als ik het goed begrijp moet ik ze gewoon aansluiten op 2-rail stroomsystemen?
Maar bij de regels van de forumbaan, zouden ze dat niet ietsje vereenvoudigen want ik begrijp er noga van?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

krispy

#13
Eventjes een vraagje ivm met die beruchte marklin rails

( stel die vraag omdat ik er echt geen gedacht van heb , rij 2 rail vandaar )

Is het echt zo dat bij de laatste generatie marklinrails de railsstaven nog altijd standard verbonden zijn of zijn deze gewoon ook als 2 rail bruikbaar ? Mischien een domme vraag , maar ik weet het echt niet vandaar !

Indien dit niet meer het geval is snap ik al die comotie rond welke rails gebruiken echt niet !
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ToThePoint

#14
Nog enig nieuws ivm de afmetingen ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI