Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Prijzen bij handelaars

Gestart door Geert, 29 oktober 2010, 14:31:29 PM

Geert

Ik ben sinds enkel maanden terug bezig met deze hobby en ben op zoek gegaan naar diverse locomotieven en wagons voor mijn baan. Ik hen al redelijk wat winkels in het Antwerpse en limburg afgegaan voor prijsvergelijkingen. Vermits ik marklin rijder ben heb ik me voorgenomen de prijs te vergelijken van een (Belgische) Locomotief en een (Belgische) wagonset.  De Loc kost catalogusprijs volgens marklin site afgerond 300?  Bij de goedkoopste kan ik hem kopen aan 220?. Enkele vragen wel 300?, maar geven dan bv. 20? korting.
De wagonset kost catalogusprijs afgerond 220?. De goedkoopste was 140? de duurste 260? (jawel U leest dit goed)
Iedereen is vrij een verkoopprijs op zijn producten te zetten, maar een tip aan de medeconsument: onderzoek toch eerst het aanbod van andere handelaars.
Wat ik persoonlijk al ondervonden heb is dat handelaars die hun prijzen on-line zetten meestal ook de goedkoopste zijn.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Net zoals bij andere producten is het logisch dat je prijzen vergelijkt en daar je voordeel uit haalt.
Ik hoop dat dit draadje niet ontaardt in een waslijst met winkeliers, want dan zal er zeer snel een slot op gaan [|)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Net zoals bij andere producten is het logisch dat je prijzen vergelijkt en daar je voordeel uit haalt.
Ik hoop dat dit draadje niet ontaardt in een waslijst met winkeliers, want dan zal er zeer snel een slot op gaan [|)]



Zo een waslijst loopt hier al rond meen ik.
Of is die verwijderd???????????,en ook ik zeg kijk goed(heel goed )rond voor je wat koopt.
Het aantal winkels die zichzelf uit de markt prijs door schandalig hoge prijzen is vrij groot.
Het wel zo dat in nederland vaak hele goede prijzen te maken zijn.
Slechts enkel belgische winkels maken dit ook waar.
wim

bellejt

De duitse winkels des te meer.Tot spijts koop ik veel via Duitsland.Scheelt dikwijls tot 25 %.In sommige gevallen 75% als het huisjes betrefd.Zelfs mijn vaste winkelier kan aan deze prijzen zogezegt niet aan.Als ik 4 stuks van hetzelfde bestel dan wil ik wel een prijs.Als dat in Duitsland kan en in Belgie niet dan is dat zo maar.Als voorbeeld had ik perronoverkappingen nodig.In Belgie 89 euro/stuk.In Duitsland 89 euro/4.Dan heb ik het wel gehad.De duitse worden dan ook nog aan huis geleverd en ik moet er geen 100 km voor rijden.

TreinTeLaat

Voor Märklin en vele andere benodigdheden van Scenery enzo, ben je in Duitsland veel beter af..., dat bespaart hopen geld!!

Stel dan eens de vraag of het wel zo milieuvriendelijk is en eigenlijk wel logsich dat je speciaal iets in Duitsland gaat kopen terwijl je het in België ook hebt, ..., maar ja, de verschillen in prijs zijn zo groot...


Wat je niet in Duitsland kunt kopen, zijn Belgische locs en rijtuigen (op enkele uitzonderingen na),
maar dan loont het in België nog steeds de moeite om rond te kijken....
Zo verkoopt de ene een loc voor 220 en de ander voor 235 euro
de ene verkoopt cobelfrets (in set van LSM) voor 162 euro, de ander gaat er naar de 179 voor, zelfs 1 tot 199 !!

Dat loont zeker de moeite, ook met rijtuigen...
En ook al schleet het maar enkele euro's tot enkele tientallen euro's...
>  Alles tezamen gerekend is dat een groot bedrag, waar je weer iets anders van kunt kopen...

ysbeer

Mijn ervaring is dat na 2009 de prijs van wagens en loks in nederland nog nauweljks verschilt van die in duitsland.
Soms is de prijs zelfs lager (reken ook de verzendkosten)
Met huisje boompjes beestjes heb ik minder ervaring,vorig jaar verkocht kibri alles uit en dat liep in duitsland wat goedkoper dan in nederland.
Maar mij ervaring na zeker 25 jaar uitsluitend in duitsland kopen is nu dat het niet meer loont om ,uitgezonderd een enkele aanbieding,in duitsland te gaan kopen.
Wie dat niet gelooft of goede ervaring heeft in duitsland mag(kan)dat per PM met mij delen.
Ik ben nooit te oud om te leren.
Dan wel merk/ type/ winkel  enz noemen.

wim

TreinTeLaat

Onlangs nog in Stuttgart een hele hoop Preiser-ventjes en sporen gekocht voor een veel lagere prijs dan hier in België.
Het verschil bedroeg meer dan 15 procent, wat toch niet zo slecht is...
Vervoer zit daar niet inbegrepen, maar ik was er toch op reis, dus dan is dat mooi meegenomen.

Wat wel opvalt is dat alles de laatste jaren flink gestegen is qua prijs. Ik houd dat zowat allemaal bij sinds 2007 en ik merk toch al een flinke stijging van de prijs tegenover 2007.

MAAR: Het wordt niet duurder, uw geld wordt gewoon minder waard !!!

Dat fenomeen heet "Devaluatie".
Wat betekent dat je voor hetzelde geld in je portemonnee minder kan kopen....
En dus is geld in een sok of geld op een spaarrekening niet echt zo goed, kwestie dat je slapend armer wordt...( geld op de bank is wel goed als reserve hè, maar je wordt gewoon armer...)

Devaluatie is eigenlijk een goed middel (voor de overheid), want in tegenstelling tot inflatie is devaluatie niet iets wat rechtstreeks gemeten wordt, en devaluatie zorgt ook niet voor de stijging van de lonen...
Ik kan nog veel vertellen, maar ik zal wel stoppen...[:)]

ysbeer

Trein te laat
Wellicht bedoel je het goed,maar je redenering is echt niet juist

Bij inflatie worden de prijzen hoger,nou dat is de laatste jaren echt wel gebeurt.
Dus bij inflatie wordt je geld niet minder maar om dat je meer moet betalen kun je minder kopen.
Dat wil zeggen bij inflatie (die niet gecorrigeerd wordt)zakt de koopkracht.
Bij deflatie zakken de prijzen,het geld dus niet(zeker niet in euro landen)
Deflatie krijg je als de industrie zijn spullen aan de straatstenen niet meer kwijt raakt.
Dan dumpt men onder de kostprijs.
Even niet slecht voor ons,maar wel voor de fabriek dus arbeiders er uit enz. enz.
Van deflatie is nu geen sprake.
Vroeger was het zo dat B.V de D.M of de GULDEN devalueerde ,rot voor de mensen uit dat land want alles wat geimporteerd werd was duurder.
Na de euro komt dit niet meer voor (in de E.U)
wim

Geert

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Onlangs nog in Stuttgart een hele hoop Preiser-ventjes en sporen gekocht voor een veel lagere prijs dan hier in België.
Het verschil bedroeg meer dan 15 procent, wat toch niet zo slecht is...
Vervoer zit daar niet inbegrepen, maar ik was er toch op reis, dus dan is dat mooi meegenomen.

Wat wel opvalt is dat alles de laatste jaren flink gestegen is qua prijs. Ik houd dat zowat allemaal bij sinds 2007 en ik merk toch al een flinke stijging van de prijs tegenover 2007.

MAAR: Het wordt niet duurder, uw geld wordt gewoon minder waard !!!

Dat fenomeen heet "Devaluatie".
Wat betekent dat je voor hetzelde geld in je portemonnee minder kan kopen....
En dus is geld in een sok of geld op een spaarrekening niet echt zo goed, kwestie dat je slapend armer wordt...( geld op de bank is wel goed als reserve hè, maar je wordt gewoon armer...)

Devaluatie is eigenlijk een goed middel (voor de overheid), want in tegenstelling tot inflatie is devaluatie niet iets wat rechtstreeks gemeten wordt, en devaluatie zorgt ook niet voor de stijging van de lonen...
Ik kan nog veel vertellen, maar ik zal wel stoppen...[:)]



Laten we de producten die de modelbouwers moeten aankopen mee opnemen in de indexbepaling. Modelbouwers eerst!  (ik verwijs hier aub niet naar een bestaande Vlaamse partij)

Weten jullie soms bekende politiekers die ook gepassioneerde  modelbouwspoorders zijn die ik hierover kan aanspreken?
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

vandomm

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Trein te laat
Wellicht bedoel je het goed,maar je redenering is echt niet juist

Bij inflatie worden de prijzen hoger,nou dat is de laatste jaren echt wel gebeurt.
Dus bij inflatie wordt je geld niet minder maar om dat je meer moet betalen kun je minder kopen.
Dat wil zeggen bij inflatie (die niet gecorrigeerd wordt)zakt de koopkracht.
Bij devaluatie zakken de prijzen,het geld dus niet(zeker niet in euro landen)
Devaluatie krijg je als de industrie zijn spullen aan de straatstenen niet meer kwijt raakt.
Dan dumpt men onder de kostprijs.
Even niet slecht voor ons,maar wel voor de fabriek dus arbeiders er uit enz. enz.
Van devaluatie is nu geen sprake.
Vroeger was het zo dat B.V de D.M of de GULDEN devalueerde ,rot voor de mensen uit dat land want alles wat geimporteert werd was duurder.
Na de euro komt dit niet meer voor (in de E.U)
wim

Cees .

vandomm

Ijsbeer : devaluatie is daling van de geldwaarde ,je verward devaluatie met deflatie , het omgekeerde van inflatie .
groeten.
Cees .

ysbeer

citaat:
Geplaatst door vandomm

Ijsbeer : devaluatie is daling van de geldwaarde ,je verward devaluatie met deflatie , het omgekeerde van inflatie .
groeten.


Helemaal gelijk,ik heb het bericht veranderd.Even over te termen zitten dromen van middag(sorry)
Maar als je deflatie leest op die plekken is de redenering wel juist,en die van trein te laat is absoluut onjuist.

gjvdz

Sinds wanneer heeft dit met modelspoorbouw temaken?
Mvg Giel-Jan

ysbeer

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Sinds wanneer heeft dit met modelspoorbouw temaken?



Dat is begonnen toen de modeltreinen niet meer gratis werden uitgedeeld.
wim

erik50

citaat:
Geplaatst door Geert

Ik ben sinds enkel maanden terug bezig met deze hobby en ben op zoek gegaan naar diverse locomotieven en wagons voor mijn baan. Ik hen al redelijk wat winkels in het Antwerpse en limburg afgegaan voor prijsvergelijkingen. Vermits ik marklin rijder ben heb ik me voorgenomen de prijs te vergelijken van een (Belgische) Locomotief en een (Belgische) wagonset.  De Loc kost catalogusprijs volgens marklin site afgerond 300?  Bij de goedkoopste kan ik hem kopen aan 220?. Enkele vragen wel 300?, maar geven dan bv. 20? korting.
De wagonset kost catalogusprijs afgerond 220?. De goedkoopste was 140? de duurste 260? (jawel U leest dit goed)
Iedereen is vrij een verkoopprijs op zijn producten te zetten, maar een tip aan de medeconsument: onderzoek toch eerst het aanbod van andere handelaars.
Wat ik persoonlijk al ondervonden heb is dat handelaars die hun prijzen on-line zetten meestal ook de goedkoopste zijn.

Geert




Tja dat is dikwijls zo, tot je een bestelling plaatst dan hoor of zie je dikwijls niets meer.
Ik vraag me af wat deze dozenschuivers eigenlijk echt in stock hebben...[:(]
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.