Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

fotogrametrie voor plannen

Gestart door Havoc, 30 augustus 2005, 21:29:41 PM

Havoc

Zijn er hier aanwezig die ervaring hebben met fotogrametriefotogrammetrie? Dit is het omzetten van foto's naar plannen.

Zo ja, kunnen zij dan een uitleg geven.

Zo nee, dan ben ik bereid om daar eens wat tijd in te steken en een en ander bijeen te zoeken. Het is iets dat ik nog nooit gebruikt heb, maar wel al iets over gelezen. Dat zou dan een samenraapsel van:
- links naar sites hierover
- vertalen van info en bijeenvoegen
Verwacht dat niet morgen, ook niet volgende week, reken op enkele maanden. Maar als er interesse is laat iets weten. Voila, een stap is gezet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bert Ossevoort

#1
Johan,
De omzetting van foto naar tekening is alleen mogelijk ,denk ik met foto's zonder vertekening [ronding van de lens fish eye effect].
Die foto's zijn denk ik zeldzaam ,zelf gebruik ik wel foto's voor het maken van werk tekenigen ,gedeelte om iets te bouwen in de schaal welke nodig is ,en waarom zoveel tijd steken in iets waarvan er al tekeningen zijn ??? Want wat je nu nog kan fotograveren zijn ook tekeningen van?!

Havoc

#2
Een echte fish-eye is niet te kompenseren. Maar perspectief is tot op zekere hoogte met redelijk eenvoudige middelen weg te werken. Het is hetzelfde (vereenvoudigd) procede dat gebruikt wordt om van luchtfotos landkaarten te maken.

Het gaat er om om maten te kunnen nemen van fotos als er geen plannen zijn.

Het is maar een voorstel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

#3
Ik heb eens zoiets gezien op een Amerikaanse site, Johan! Op basis van de gekende wieldiameter van de lok heeft die brave man toen alle andere maten weer afgeleid en een goed gelijkend model kunnen bouwen.
Hij tekende een vierkant rond elk drijfwiel en gebruikte dat vierkant dan als referentie overal elders, o.a. voor het bepalen van de totale lengte, lengte en dia. van de ketel, hoogte van het machinistenhuis en ga zo maar door;
Zoiets bedoel je toch? Ik zoek die site zo snel ik kan en plaats hem in deze draad.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

#4
Stel jullie voor dat ik het gegeven interessant genoeg vond om die beelden op te slaan.










Kan deze werkwijze je helpen? Lijkt nogal rudimentair, maar blijkbaar werkt het wel!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

#5
Die site ken ik goed genoeg Tony, ze hebben een forum live-steam... Dat is wat ik bedoel, en je kan nog andere dingen doen ook. Maar dan moet ik ook terug op zoek gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

#6
Nu niet om vervelend te doen... maar bekijk die foto nu is goed. De fotograaf stond niet loodrecht tegenover zijn object... dus afwijking. Als ge aan de hand van deze foto berekeningen gaat maken, gaat ge steeds afwijkingen hebben. 't Is misschien ni veel, maar 't kan genoeg zijn.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

#7
Je hebt altijd vertekening. Tenzij je van de echt plannen kan vertrekken kon je daar niet onderuit. Maar als je ver genoeg van het object staat (dus zonder de fish-eye) dan valt dat goed mee. Tevens kan je perspectief corrigeren in 1 vlak tegelijk. Dan kan je in dat vlak alle maten bepalen. Uiteraard hoe meer je moet corrigeren, hoe groter de fouten kunnen zijn.

Als je de constructie op de tekening goed bekijkt, dan zie je (niet goed omdat de vertekening niet groot is) dat de gele kruisen kleiner worden naar mate hij verder naar de achterkant van de loc gaat. Er wordt in de contructie van de lijnen wel degelijk rekening gehouden met het perspectief.

Perfect zal het nooit zijn.

Daarom dat ik op zoek ben naar echte fotogrammetrie. Daar wordt dat allemaal gecorrigeerd door overlappende fotos vanuit verschillende zichtpunten. Een voorbeeldje van wat zo'n software kan bereiken: http://www.photomodeler.com/pmpro02.html Niet goedkoop, maar misschien is met eenvoudiger middelen en wat meer werk hetzelfde te bereiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#8
Dat soort software lijkt inderdaad bijzonder interessant. Ik kan je spijtig genoeg niet helpen, maar ik ben wel benieuwd naar je zoekresultaten!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#9
Is er hier soms een technisch fotograaf, aardrijkskundige, geoloog of archeoloog in het forum? Dat blijken de meest voorkomende takken waar die technieken gebruikt worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

kasteel

#10
probeer deze site even - misschien kan je daar wat bruikbaars vinden (oa download)
http://www.geronimos.be/oud/ew_.htm
groeten
Jan

Havoc

#11
Bedankt Jan. Dat is inderdaad wat ik zoek (van wat ik kan zien op de screenshots). Zien of ik dat op de een of andere manier aan de praat krijg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

#12
Voor diegenen die niet zo begaan zijn met Autocad-toestanden is de "Poor Man's Photogrammetry" toch wel een leuk item, niet??
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)