Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

oorsprong elok type 120 (later reeks 20 en 28)

Gestart door Michiel, 27 oktober 2010, 14:03:37 PM

Michiel

Beste mede-modelspoorders,

ik had begrepen dat de NMBS het type 120 (later reeks 20, en nog later reeks 28) heeft gehaald uit Zwitserland. Ik vroeg me nu af, of deze locomotief een copij of afleiding is geweest van een bestaand Zwitsers voorbeeld, of dat onze "type 120" volledig nieuw ontwerp is geweest?

imghttp://www.belrail.be/media/images/traction/hle2801_fst_100274_pp.jpg/img
(foto: url=http://www.belrail.bewww.belrail.be/url)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sicco

Het ontwerp was deels op basis van een Zwitsers ontwerp, maar dan met name het type 121, de 120 en 101 zijn daar weer van afgeleid.

Michiel

Ha Sicco,

bedankt voor het duwtje in de rug. Net wat ik nodig had. Ik heb het antwoord gevonden! En ik kan niet zeggen dat het type 121 en de Ae 4/4 op elkaar trekken. Jammer!

Thanks! [;)]

(antwoord zie hier)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railman56

er staat een klein artikel in het boek van matrix "de reeksen 22, 23, 25, en 25,5" met 1 foto van de 120001
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Sicco

In grote lijnen misschien een beetje, maar niet voor de modelbouwer nee... [:)]

Gottardo

Hallo,

inderdaad heb je het antwoord zelf al gegeven [:D]

Inderdaad was de Zwitserse Ae4/4 van de BLS (Bern L?tschberg Simplon) min of meer het prototype voor onze NMBS-E-loks.

Meer nog: eigenlijk is deze onopvallende Ae4/4 (waarvan aan het eind van WOII overigens maar een 8-tal stuks gemaakt werden) een ?chte pionierlok: het is namelijk ter wereld de allerallereerste loop-as-loze E-lok, voorzien van draaistellen met daarin individueel aangedreven assen.  Daarmee is hij eenduidig de voorvader van ALLE moderne zgn BoBo's die ons intussen zo vertrouwd zijn.  

Deze lok heeft dus echt wel zijn plaatsje verdient in de gallerij van betekenisvolle lokomotieven (de wereldwijde "lokomotiefstamboom") [:)]

Gottardo


eve

citaat:
Geplaatst door Gottardo

Hallo,

inderdaad heb je het antwoord zelf al gegeven [:D]

Inderdaad was de Zwitserse Ae4/4 van de BLS (Bern L?tschberg Simplon) min of meer het prototype voor onze NMBS-E-loks.

Meer nog: eigenlijk is deze onopvallende Ae4/4 (waarvan aan het eind van WOII overigens maar een 8-tal stuks gemaakt werden) een ?chte pionierlok: het is namelijk ter wereld de allerallereerste loop-as-loze E-lok, voorzien van draaistellen met daarin individueel aangedreven assen.  Daarmee is hij eenduidig de voorvader van ALLE moderne zgn BoBo's die ons intussen zo vertrouwd zijn.  

Deze lok heeft dus echt wel zijn plaatsje verdient in de gallerij van betekenisvolle lokomotieven (de wereldwijde "lokomotiefstamboom") [:)]

Gottardo





De Ae 4/4 stamt van 1944/1945.
In 1927 bouwde de Oostenrijkse Bundesbahnen een loopasloze draaistellenlok met enkelasaandrijving : reeks 1170.

Erik

Dreha

@eve:
Maar zover ik kan terugvinden was de trek- en duw-inrichting bij de 1170 wel bevestigd aan de draaistellen welke ook onderling verbonden waren met trekstangen.
Dit was ook het geval voor de E44 van de DR uit de jaren 30.
Bij de Ae4/4 was de trek- en duw-inrichting bevestigd aan de lokomotiefkast en dat was nieuw.

Groeten Harald

eve

citaat:
Geplaatst door Dreha

@eve:
Maar zover ik kan terugvinden was de trek- en duw-inrichting bij de 1170 wel bevestigd aan de draaistellen welke ook onderling verbonden waren met trekstangen.
Dit was ook het geval voor de E44 van de DR uit de jaren 30.
Bij de Ae4/4 was de trek- en duw-inrichting bevestigd aan de lokomotiefkast en dat was nieuw.

Groeten Harald



Dat is juist. En dat weet ik ook. Maar dat schreef "Gottardo" niet.

Erik

ronny-vdv

Van de reeks 121 waren drie exemplaren die bediend werden vanuit de stelplaats Merelbeke.
Jammer dat er geen enkel exemplaar bewaard bleef.

ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Gottardo

citaat:
Geplaatst door Dreha

@eve:
Maar zover ik kan terugvinden was de trek- en duw-inrichting bij de 1170 wel bevestigd aan de draaistellen welke ook onderling verbonden waren met trekstangen.
Dit was ook het geval voor de E44 van de DR uit de jaren 30.
Bij de Ae4/4 was de trek- en duw-inrichting bevestigd aan de lokomotiefkast en dat was nieuw.

Groeten Harald



Hallo,

oei: zover ken ik de technische details niet.  Ik had enkel ergens gelezen dat de Ae 4/4 de eerste lok in z'n soort was, nl. met draaistellen en individuele asaandrijving en zonder loopassen.  Maar ik laat me inderdaad graag verbeteren: het zal dus de eerste draaistellok met individuele asaandrijving zijn met de trek-duw-krachtoverdracht via de lokkast.

Sorry voor de verwarring en dank je voor de verbeteringen !

Gottardo