Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Stroomgeleidende smering?

Gestart door Gerolf, 30 augustus 2005, 17:25:43 PM

Gerolf

Ik vroeg me af of dit bestaat: een (synthetische?) olie of zacht vet dat toch niet elektrisch isoleert. Ik kan me voorstellen dat de NASA zoiets ooit ontwikkeld heeft en dat het intussen ook voor de gewone sterveling te koop is.
Dit zou een oplossing kunnen zijn voor sleepkontakten die teveel de wielen afremmen.

Heeft er iemand ervaring met dergelijke produkten van Kontakt Chemie?
(Kontakt Gold 2000, Kontakt 61, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#1
Is silcone spray daar niet voor te gebruiken?
Het is vuil en vochtwerend en een antihecht smeermiddel.
En voor zover ik weet werkt het niet isolerend.

Erik

tonycabus

#2
Ik dacht net dat siliconen erg GOED ISOLEREN, of ben ik nu z? verkeerd?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

#3
Ik was ook eerder het idee toegedaan dat siliconen isoleren. Ik heb hier trouwens een bus isoleerolie op siliconenbasis van Kontakt Chemie (silicone 72).

De Kontakt reeks van Kontakt Chemie (60, 61, 40, 2000 en WL) zijn cleaners waarvan er sommige een beschermlaag achterlaten. Maar smeren -in de zin van olie- doen ze niet. Dat wil niet zeggen dat ze niet nuttig kunnen zijn. Door de contacten goed te reinigen kan zowel de weerstand voor beweging als electriciteit afnemen. Wel oppassen voor de plastic, styreen kan aangetast worden.

Ik denk dat je eerder iets op basis van grafiet of koper/zilver zal moeten zoeken. Maar hoe goed dat smeert is iets anders.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

eric

#4
Ik heb ooit eens silicone spray (Xilicone 100 van Novatech)via de gaatjes achterin van een slechtlopende Roco moter gespoten, dus over de koolborstels weg. (Lukte niet bij een Fleischmann moter.)
Met de gedachten ?baat het niet, dan schaadt het niet?.
Het resultaat was dat de moter liep zoals een nieuwe.
Nu 4 ? 5 jaar later loopt deze moter nog perfect.
Dus denk ik niet dat siliconespay isoleert.
Achteraf heb ik het product ook nog gebruikt om wielassen en dergelijke te smeren en heeft dit gegarandeerd ook de stroomafnemers geraakt zonder dat dit de stroomafname heeft beinvloed.


Groetjes,

Eric

Gerolf

#5
Silicium en grafiet zijn chemisch verwant (beide halfgeleiders), dus siliconen zouden elektrisch geleidend kunnen zijn, zoals grafiet.
Volgens hun website is Kontakt 60 een reiniger, 61 een "nabehandeling" als smering. Gold 2000 zou daar dan een veredelde versie van zijn.
Misschien moet ik het gewoon eens proberen, ? la 'baat het niet, dan schaadt het niet' - wie weet staan er dan nieuwe wielen onder mijn treinstel [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

#6
Gerolf,

misschien zijt ge iets met deze link: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/800000-824999/813982-in-01-de-Kontakt_Gold_2000.pdf ? Deze vond ik op de site van Conrad.

Kontakt Gold 2000 wordt in Belgi? ingevoerd via:
CRC Industries Europe N.V.
Touwslagerstraat 1
9240 Zele
Tel.: 052/45.60.11
hse@crcind.com
www.crcind.com
Volgens mij moet ge daar zeker de nodige info kunnen krijgen.
Ook denk ik dat een hersteller van cassetterecorders, videotoestellen en DVD-lezers misschien info kan verstrekken?

Groeten,

Paul

Gerolf

#7
Bedankt voor de link, Paul. Ik moet binnenkort toch e.e.a. bestellen bij Conrad, en ik denk dat ik die 'Gold' eens ga proberen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#8
Ik gebruik de sileconenpray van CFS te koop in de gamma.
Wat ik ook gebruik is kontaktspray van CFS vooral voor de spoelmagneten van wissels en dergelijke. Dus ook te gebruiken voor slepers en dergelijke. Ik poets er zelfs mijn rails mee.
Als je kontaktspray gebruikt
voor een motor wel eerst de koolborstels verwijderen.

Erik

Havoc

#9
De spullen van Kontakt Chemie zijn zeker in elke electronica zaak vermeld in de KIS topics te vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.