Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

gletsjer

Gestart door gjvdz, 24 oktober 2010, 11:38:35 AM

gjvdz

Hey, kan iemand mij uitleggen hoe ik een gletsjer kan maken?8D
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Met erg veel ijs [}:)]
... en nu serieus:
- kijk hoe een echte gletsjer er uitziet
- ruw modelleren met gips of ...
- afwerken met ...

Wat ik hiermee wil zeggen: waar heb je een probleem ?
- de vorm bepalen ?
- sneeuw immiteren ?
- ... ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

Enkele idee?n die ik als wintersporter krijg:

* Een gletsjer is altijd egaal aan de bovenzijde. Dus de ruwbouw is een redelijk strak afgestreken gipsmassief. Uiteraard wat ophellend aan de kanten van je bergmassief enzo.

* In de winter is die nagenoeg volgesneeuwd. Dus normaal kan je met in de handel verkrijgbare sneeuw-oplossingen een heel eind komen: enkel het relief verraad dat je te maken hebt met gletsjergebied. Eventueel kan je zogenaamde 'sneeuwruggen' over de gletsjerspleten nabootsen (en eventueel een reddingsoperatie van een snowboarder die nog nooit van dit fenomeen gehoord heeft). Moet je wel even opzoeken hoe je sneeuwruggen herkent: zelf weet ik hier het fijne niet van, enkel dat ze er zijn, en dat je op een gletsjer dus vooral op de piste moet blijven...

* In de zomer heb je hier en daar kale plekken. Dit is blauwig ijs met dunne scheuren loodrecht op de vallijn. Hoe imiteer je dit, want dat ijs is dus niet helemaal opaak... dun laagje hars eventueel? Als je het ijs gemaakt hebt kan je nog aftoppen met wat smeltende sneeuwresten.

* Een gletsjer is links en rechts altijd door steile bergflanken omhuld. Daar ga je dan weet in normaal berglandschap over.

Ik ben wel benieuwd naar het opzet. Op die hoogtes rijden geen treinen meer. Maar skiliften bewegen ook [8D] (en die smiley is tegen sneeuwblindheid [:o)])
 

Michiel

Hallo Giel-Jan,

je begeeft je hier op glad ijs. Ik vrees dat niemand hier al een gletsjer heeft nagebouwd. Je bent hier waarschijnlijk met een primeur bezig. Ik kan je alleen maar aanraden:

- documenteert je, raadpleeg foto's en observeer aandachtig.
- probeer op proefstukjes een aantal technieken uit, en weest streng voor jezelf.
- laat je proefjes oordelen door derden, om te zien of zij er ook een gletsjer in zien.

Voor de rest wens ik je veel succes toe, en hoop hier het resultaat te mogen aanschouwen met een fotootje of zo... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Even googelen doet soms wonderen h?...[^]

http://knackweekend.rnews.be/nl/life-and-style/reizen/de-tien-mooiste-gletsjers-ter-wereld/article-1194566775257.htm

En er is nog veel meer beeldmateriaal te vinden van dit mooi fenomeen.[;)]

gjvdz

Ja onder andere in fotoalbums van mijn 10 vorige reizen.[:D]
Ik heb wel al wat ideetjes maar ik hoopte dat iemand me al voor geweest was.
Ik ga beginnen met deze fototjes eens rustig te bekijken en 'analyseren'
(die van engels zegt dat leerlingen uit IW daar goed in zouden moeten zijn [:p])
En daarna een paar proefjes maken. Ik hoop dat er mensen deze zullen becommentarieren en dat er hieruit een mooie gletsjer voortkomt. [8D]
Voor degenen die 'het verzonnen land' soms eens bekijken, hij komt op het gedeelte onder het schuine dak achter de berg. Oorspronkelijk wou ik er een bos van maken maar een gletsjer leek me spectaculairder [8D]
Mvg Giel-Jan

Gerolf

citaat:
Geplaatst door gjvdz
Oorspronkelijk wou ik er een bos van maken maar een gletsjer leek me spectaculairder [8D]
Een gletsjer is pas spectaculair als hij GROOT is. 20cm breed is niet overtuigend [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw