Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bouwplannen op schaal

Gestart door Minerva, 30 augustus 2005, 13:31:25 PM

Minerva

Anex

Een bouwplan.

Je vertrekt inderdaad van een prachtige tekening van de heer DeBleser op schaal 1/87. Je stapt een copiecenter binnen en je neemt een copie op
200%  schaal 0
272%  schaal 1
300%  schaal 1/29
386%  schaal 1/22,5 (niet overal mogelijk maar het komt

vrg
Hans

svvander

citaat:
Geplaatst door Minerva

Anex

Een bouwplan.

Je vertrekt inderdaad van een prachtige tekening van de heer DeBleser op schaal 1/87. Je stapt een copiecenter binnen en je neemt een copie op
200%  schaal 0
272%  schaal 1
300%  schaal 1/29
386%  schaal 1/22,5 (niet overal mogelijk maar het komt

vrg
Hans



Zijn deze dan nogaltijd correct? Ik weet ervaring, dat sommige zaken erg vervormen. Zouden het eens moeten proberen he!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Minerva

Sven,

Ik heb het op deze manier gedaan , nagemeten en gerekend.
Ik heb geen afwijking vastgesteld.
Laat dit doen door een machine die 200% en 300%  in ??n keer aankunnen.

Het enige struikelblok is de lijndikte die zich 3 maal verdubbeld.

Met een beetje logica en een beetje inzicht is dit op te lossen.

vrg
Hans

Havoc

Kopieermachines zijn nooit correct en mogen dat wettelijk niet zijn! Of wij daar wat van merken is een andere zaak, doch dit terzijde.

Of nog anders: je scant de boel in. Dan gebruik je ofwel GIMP (www.gimp.org) ofwel pixelruler (www.mioplanet.com/products/pixelruler) en dan kan je op je scherm in pixels meten. Als je in een voldoende hoge resolutie gescand hebt, dan kan je vertrekkende van een gekende maat in pixels en van het plan de "pixel-schaal" van de tekening berekenen en dus ook al de rest (regel van 3).

Voor de machines die elke factor aanvaarden:
193% voor 0
272% voor 1
300% voor 1/29
1/22.5 is voor smalspoor, daar heb je met die plannen niet veel aan, de verhoudingen van det materiaal is helemaal anders.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bert Ossevoort

Johan,
leuk dat nu wel 300 procent  schaal 1/29 tekenigen ontstaan ,in een erdere discussie was 1/87 x 3 niet juist??!!
Leuk  als die schalen en tekenigen,zelf vindt ik het makkelijkste een tekening die voorhande is ,en daaruit werktekenigen /schetsen te maken met de maten in welke schaal je gaat bouwen ,waarom investeren in een grote tekening die praktische niet bruikbaar zijn door alle afwijkingen .succes met omrekenen!

Havoc

citaat:
leuk dat nu wel 300 procent schaal 1/29 tekenigen ontstaan ,in een erdere discussie was 1/87 x 3 niet juist??!!


Dat 1/87 x 3 = 1/29 heb ik nooit bestreden, wel dat dat 1/29 = spoor1 is. Lees de hele discussie maar eens na. Maar daar is het hier niet om te doen. We zijn het eens dat iedereen zelf kan bouwen wat hij/zij wil in de schaal die hij wil. (ik ga die zij overal laten vallen tenzij er zij-en zijn die bezwaar aantekenen)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hobbyist

op de site van harzquerbahn kunt u nu een bouwbeschrijving downloaden van een stoomloc op schaal 1/22.5

http://www.harzquerbahn.tmfweb.nl