Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

nieuw dus

Gestart door stp, 16 oktober 2010, 18:20:40 PM

stp

Hallo allen,


Ik ben hier dus ook nieuw en zal mezelf even voorstellen.

Ik ben Stefan, 30jaar en al een hele tijd gestopt. Ik zou nu heel graag de draad terug oppikken en volledig opnieuw beginnen.
Ik heb op dit moment amper ervaring met de nieuwst technieke en mogelijkheden.
Al mijn sporen van vroeger heb ik enkele jaren terug helaas weggesmeten ( een heel kapitaal :( ) Maar dat geeft me wel de kans volledig van 0 te beginnen.

Ik heb nog niets aangekocht omdat ik hier eerst wat kennis hoop op te doen.

Een programma om de baan uit te tekenen heb ik wel al aangeschaft.

Ik hoop te kunnen beginnen in H0, heb daarvoor een ruimte van 5 meter lang, met een uistprong van 2.5 meter, een L vorm dus...
Ik wil vooral een realistisch plan maken waarbij niet mijn hele ruimte vol sporen ligt, maar ook veel aan wegen, huizen, industrie, bergen, natuur gedacht wordt.

Ik ben nogal fanatiek in afwerking en zal dus ieder kleinste ding va, verlichting en dergelijke willen voorzien.

Tot zover mijn droom.... lol


Ludwig

Hoi Stefan,
Welkom op het forum en veel plezier met de hobby.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Metpetergaathetbeter

Stefan,

Ik heb de eer en het genoegen om U als eerste te mogen begroeten.Ik wens U veel succes in het bouwen van een nieuwe baan en veel plezier in het herondekken van een vroegere hobby. Wij hopen nog veel van U te mogen vernemen en kijken uit naar berichtjes of reacties van U. Groeten Peter[;)]

Sorry als tweede!![8D][;)]

Gerolf

Welkom, Stefan
citaat:
Geplaatst door StefanTrap
Ik ben nogal fanatiek in afwerking en zal dus ieder kleinste ding va, verlichting en dergelijke willen voorzien.
Prima houding [8D]
Via dit forum, en uiteraard door zelf dingen te doen, kan je heel wat bereiken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ook ik wens je van harte welkom, Stefan! [:)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Welkom hier.

Ook dit is een uitstekende keuze:
citaat:
Geplaatst door StefanTrap


Ik heb nog niets aangekocht omdat ik hier eerst wat kennis hoop op te doen.
...

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

railman56

welkom op het forum stefan, eens gebeten altijd gebeten door het treinvirus [:D]
hoe meer vragen hoe beter (kunnen wij zelf ook nog van leren)
heel veel modelbouwplezier en laat ons meegenieten met je werkzaamheden
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

dirkkerckhofs

En je bent al naar de expo in Mechelen geweest. Ook een goede zaak!

Ik heb een L-vormige vaste baan met een been van 3,5 meter en een been van 2,5 meter en meer dan een meter diep en ook ik vind de afwerking, de scenery belangrijk. Maar dat is een pak werk ... Ik ben dus al meer dan 10 jaar bezig en mijn baan is nog niet af, want ja een mens moet ook nog gaan werken en soms eens aan vrouw en kinderen denken niewaar. Ik werk nog altijd met veel plezier aan mijn baan, maar moest ik herbeginnen, ik zou een kleinere modulebaan maken.
Als je een echte techneut bent, kan je inderdaad best eens goed nadenken over welk systeem je gaat gebruiken. Maar anders is de technologie die in de digitale startsetes zit voldoende.  
Al moet ik zeggen dat ik ook geen startset zou kopen. Alleen al door het feit dat de gebogen sporen onrealistisch korte bochten maken. En het rollend materiaal is ook niet super afgewerkt.
Ik heb heel goede ervaringen met nieuw en tweedehands materiaal afzonderlijk te kopen op E-Bay of beurzen zoals Mechelen, Houten (NL) of beurzen van clubs. Elke weekend is er wel ergens ??n.

Succes!

Dirk

TreinTeLaat

Welkom !

Heb je al enig idee welk tijdperk en welk land je gaat rijden?

In ieder geval raad ik je aan om de baan te tekenen en te leggen en voor de scenery stukje voor stukje te doen..., want je hebt een grote baan eh...:)

stp

Bedankt allen voor de reacties.
Het tijdperk ben ik nog niet echt uit. Ik heb eerlijk gezegd nog niet echt door wat tijdperk III of IV of V juist wil zeggen. ( dom he )

Ik ben vooral aan het puzzelen aan mijn baan op dit moment. Daar wil ik enkele dingen in verwerken : een mooi, groot station( ik heb daar de plaats voor denk ik) een klein schaduwstation, een gebergte met zijn dal, een industriezone en een varierend spoor.
En dat blijkt niet simpel. Ik krijg dikwijls mijn baan niet mooi aangesloten, terwijl ik wel al weet hoe ze er ongeveer moet uitzien. Maar dat moet echt 100% zijn wat ik wil, eerder begin ik niet.

Eens mijn plan klaar wil ik de sporen gaan kopen ( liefst 2de hands ) en dan echt gaan beginnen aan het opbouwen.

Mijn mening is : beter een half jaar later beginnen dan na een half jaar herbeginnen :)

Ludwig

Hoi Stefan, kijk even naar volgende link, daar vind je alles over de normen voor modeltreinen,rails,tijdperken enz.
Veel opzoekplezier.[;)]
http://wiki.modelspoorwijzer.net/uploads/d/da/NEMNormenNederlandstalig.pdf
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Paulogic

Welkom Stefan,

Eens een treinliefhebber, altijd een treinliefhebber...
Onvermijdelijk.

Laat maar horen en zien wat je doet en of we je kunnen helpen.
mvg,
Paul(ogic)

Ludwig

Ik heb even de link verandert, de Belgische tijdperken beginnen van bladzijde 95.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Alain

Van mijn kant ook welkom op dit leerrijke forum Stefan.

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem