Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Grote kuis?

Gestart door Havoc, 28 augustus 2005, 20:40:45 PM

Havoc

Wordt het stilaan geen tijd om eens een kuis te houden in het forum?

In den beginne was er vrees dat er nieuwe topic bij zouden komen en het overzicht kwijt zou zijn. Toen hadden we 7 forums (enkele meer of minder). Nu zijn er 40...en dan nog:
- 2x fotos plaatsen
- agenda en activiteiten (lijkt me hetzelfde) + extra verwijzen naar de activiteiten
- "de Poll"... kan dat niet met een echte poll zoals op alle andere fora? Je hebt nu nog altijd geen idee hoeveel er nu met wat bezig zijn. En dan zouden de leden er ook eens een kunnen organiseren (met alle gevolgen van dien...)
- "algemeen", "denkpistes" en "faq" lijken me alle drie hetzelfde
- eigenlijk horen "praktijk" en "forum" ook bij de drie vorige...
- "nieuwe leden" lijkt een hoop werk voor Tony, maar ik heb niet de indruk dat de rest -laat staan de nieuwe leden- er veel aan hebben. Ik had eerder verwacht dat nieuwe leden zelf zich daar kenbaar zouden maken.
- "diorama" en "recordpoging" zijn ook niet direct broeihaarden van leven om een apart forum te zijn.
Er zijn nog andere dingen, maar die zijn toch wel het opvallendste.

Wat er ontbreekt is een "OT" forum. Waar je het kan hebben over dingen die maar vaag met modelbouw te maken hebben, maar waar blijkt dat er hier toch een aantal zielsverwanten zitten. (Alhoewel ik het idee heb dat hier zeer veel "puristen" zitten die dat niet kunnen apprecieren.)

Oh ja, en waar zitten die 30% forumgangers die nog nooit iets gepost hebben? Dus zelfs nog niet waar ze mee bezig zijn of interesse voor hebben. Dit is een enorm getal! Ik heb eens op enkele andere fora gekeken waar ik kom, maar 30% is zowat het record van niet-actieve leden. Waarom?

Ik ga hier weer serieus op mijn donder krijgen, maar dat went stilaan. Er staan nog 40h van hetzelfde te wachten...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Johan, ik kan u alleen maar bijtreden, maar hebt ge ook een harnas bij u om u te verdedigen.
30% heeft nog niet van zich laten horen, maar tot hoeveel denkt ge dat die 70% gereduceerd worden als ge alle "eendagsvliegen" er aftrekt, de "sporadische" bezoekers en geen enkel de regelmatige overhoudt ? 20% ?  Dat zou dus willen zeggen dat er "slechts 45 leden op dit forum zitten, wat een ongelovige daling is, maar dit forum wel reduceert tot zijn echte waarde.

Roland

Havoc

citaat:
hebt ge ook een harnas bij u om u te verdedigen.


Wel dik vel. Kan me niet schelen trouwens. "wat niet lachend gezegd kan worden is de waarheid niet" heeft ooit iemand gezegd; (wie de juiste referentie kent krijgt een kus van de juf en een bak vooruit)

Je kan de cijfers nog anders bekijken:
- er zijn 259 leden, daarvan hebben er 146 een bericht geplaatst in de poll (als je ervan uitgaat dat iedereen slechts 1 bericht geplaatst heeft zoals de bedoeling was)
- er is meer interesse voor het humor forum dan voor de poll of alle praktijk series en workshops (exclusief KIS) laat staan voor de agenda.
- 10% van alle posts zijn voor rekening van Tony (gevolg van zijn functie waarschijnlijk), 50% van alle posts door de leden op het eerste blad (als je op aantal berichten sorteert)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Mijne heren,we kunnen niet ontkennen dat dit forum altijd maar groeit en dat het ledenaantal(of moet dat LEZERSaantal zijn)ook toeneemt.Het aantal draadjes is dan ook al zo uitgebreid dat we stilaan het bos door de bomen niet meer zien.Begrijp mij echter niet verkeerd:dit stoort mij niet en deze draadjes worden wellicht nog door sommigen gelezen(en herlezen?)en hebben zo dan ook hun waarde.Maar misschien is het niet slecht om eens met dit forum naar de garage te gaan voor een groot onderhoud,en de zaken hier en daar wat bij te stellen,misschien zelfs wat te tunen?Ik zou hier wel niet t? ver in gaan want ik denk dat de meeste forumgangers het hier zo willen houden zoals het nu is,dit is dan ook maar een oppervlakkige kritiek.
Het is wel zo dat maar grosso modo 10% van de gebruikers van een forum er ook maar iets eraan toevoegd en nooit iets van zich laat horen. Ik vrees dat we daar mee zullen moeten leven.
Nog enkele opmerkingen: waarom krijg ik hier altijd een mededeling "er zijn geen nieuwe onderwerpen"als ik even een aangeboden link volg? en waarom is dat op het waalse forum niet????

Ik hoop dat hier niemand het in zijn hoofd haalt om een foto te gaan gebruiken als zijn handtekening (zoals op het franstalige forum) want dat is z??r vervelend en totaal overbodig.

Gerrit Qui vous a ?crit de Rocheval......a bientot!!



bartie

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
hebt ge ook een harnas bij u om u te verdedigen.


Wel dik vel. Kan me niet schelen trouwens. "wat niet lachend gezegd kan worden is de waarheid niet" heeft ooit iemand gezegd; (wie de juiste referentie kent krijgt een kus van de juf en een bak vooruit)

Deze uitspraak staat elke week op de voorpagina van het 'Pallieterke'! En waar moet ik juist zijn voor die kus?[:D]

Groeten Bart.



doomslu

Beste Johan, waarom denk je op je donder te krijgen ? Dat is toch nergens voor nodig ? Ik denk dat je opmerking terecht is. En ik ben er zeker van dat Tony dergelijke opmerkingen die bedoeld zijn om het forum te verbeteren apprecieert.

Dat er slechts 45 leden echt aktief zijn is misschien jammer, maar geen echt probleem voor mij. Het is de kwaliteit die telt en ik meen dat we hier al veel nuttige en interessante discussies gehouden hebben. Ik heb in ieder geval al veel opgestoken en ik vermoed veel van de "meelezers" ook. Zo helpen we mekaar met onze prachtige hobby.
Houden zo ! [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

citaat:
Deze uitspraak staat elke week op de voorpagina van het 'Pallieterke'!


Dat is het. Geleden van mijn studententijd dat ik dat nog gelezen heb. Het weekblad voor mensen met een goed hart en slecht karakter...

citaat:
en ik vermoed veel van de "meelezers" ook.


Zou het niet goed zijn dat ze dat dan eens lieten horen? Weten we direct beter waar mensen achter zoeken. Tevens nuttig voor MSM om te weten aan welke info er een gebrek is. "Zij die zwijgen hebben ongelijk" in dit geval.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Johan heeft eigenlijk overschot van gelijk.
Jochen heeft in den beginne naar bestvermogen een aantal basisrubrieken aangelegd.
En daar kwamen steeds weer varianten op. Dat is normaal want er zijn toch inderdaad wel 2/3 van de INGESCHREVEN mensen die hier of daar wel wat te vragen of te vertellen hebben.
Dat de zeer actieve leden daarvan slechts een deel zijn is ook waar. En overal zo...denk ik toch.
We zijn van ergens vertrokken en dank zij de ervaring die ik hier opgedaan heb heb ik het franstalige vorm iets kompakter kunnen maken.
Maar opkuisen is niet echt de oplossing. Archiveren doe ik af en toe wel, maar...de software heeft zo ook zijn nukken en hoewel ik een mededeling krijg dat de topics ge-archiveerd zijn blijven ze mooi staan.

De ZOEKFUNCTIE werkt echter z??r goed.

En tot slot nog dit: jullie inbreng dient wel degelijk ergens voor, want ik hoor van vele mensen dat zich inschrijven hun niks zegt, maar dat ze al lezend al veel bijgeleerd hebben. En daar mogen die actieve leden dan heel erg trots op zijn.

Ik ga wel nog eens met de webmaster aan tafel zitten binnenkort.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

citaat:
opkuisen is niet echt de oplossing
maar de indeling hier en daar aanpassen misschien wel ?
citaat:
ik hoor van vele mensen dat zich inschrijven hun niks zegt, maar dat ze al lezend al veel bijgeleerd hebben
Begrijpelijk, ik dank dat de vele 'leden' die nog niets gepost hebben mogelijk ook toevallige - of frequente - lezers zijn, of mensen die niet het idee hebben iets te kunnen bijdragen, of gewoon niets te vragen hebben omdat ze het via de - inderdaad prima - zoekfunctie al gevonden hebben
citaat:
Ik hoop dat hier niemand het in zijn hoofd haalt om een foto te gaan gebruiken als zijn handtekening (zoals op het franstalige forum) want dat is z??r vervelend en totaal overbodig.
ik hou ook mijn hart hiervoor vast, want dit is inderdaad erg storend daar.
citaat:
waarom krijg ik hier altijd een mededeling "er zijn geen nieuwe onderwerpen"als ik even een aangeboden link volg? en waarom is dat op het waalse forum niet????
Inderdaad storend, dat de mogelijkheid 'onderwerpen sinds laatste bezoek' nog steeds niet behoorlijk werkt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
maar de indeling hier en daar aanpassen misschien wel ?


Dat is ook wat ik bedoel. Het is nergens voor nodig dat er 2x hetzelfde staat enz. Ik heb het helemaal niet over posts/leden eruit te smijten, verre van. Maar eerder enkele topics samenvoegen omdat ze toch 90% hetzelfde zijn. Maar Tony schijnt daar ervaring mee te hebben, dat komt dus wel in orde. Het is inderdaad een continu proces.

citaat:
want ik hoor van vele mensen dat zich inschrijven hun niks zegt, maar dat ze al lezend al veel bijgeleerd hebben.


Het is natuurlijk moeilijk zo iemand te overtuigen, maar ze zouden dat toch beter doen. Al was het maar met een simpel berichtje dat ze hun antwoord gevonden hebben. Dat geeft namelijk aan dat er interesse is, en dat het antwoord op het forum valabel is. En het heeft ook tot gevolg dat je niet de indruk krijgt dat er hier maar 45 m/v is, maar dat het over een grotere gemeenschap gaat.

citaat:
Ik hoop dat hier niemand het in zijn hoofd haalt om een foto te gaan gebruiken als zijn handtekening (zoals op het franstalige forum) want dat is z??r vervelend en totaal overbodig.


Er zijn forums waar de gemiddelde handtekening groter is dan de berichten. Storend inderdaad...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

citaat:
Als alle kretiek en nutteloze antwoorden die niks te maken hebben met modelspoor er uit haalt, zal het toch wel een stuk overzichtelijker worden,


Daar gaat het helemaal niet over. Kritiek is deels gevraagd en deels nuttig. Nutteloze antwoorden zijn misschien storend voor jou, maar ze bevorderen wel de sfeer en dat maakt ook deel uit van het geheel.

Wat het overzicht meer problemen geeft is dat er 5 topics zijn waar eigenlijk geen verschil tussen is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dikken

citaat:
Geplaatst door Havoc

Wordt het stilaan geen tijd om eens een kuis te houden in het forum?





Ik kan johan enkel maar bijtreden. Hoe zat dat nu ook weer met die bomen en dat bos[;)].

voila, weer een post meer....
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

marimon

citaat:
Geplaatst door Havoc
Je kan de cijfers nog anders bekijken:
50% van alle posts door de leden op het eerste blad (als je op aantal berichten sorteert)



Dit lijkt mij meer dan normaal! Het zijn juist die leden die niet alleen gedreven zijn voor de hobby zoals al de anderen op de volgende bladzijden van het ledenbestand, maar het zijn ook z?j die over de meest technische bagage beschikken om hun hobby te "promoten" met hun kennis naar de beginneling en al de anderen. Dus is dit volgens mij een verkeerde instelling van onze Havoc. Sorry maid.

Dat er dan leden zij die liever lezen dan schrijven is een menselijk verschijnsel. Niet iedereen heeft de gave van of beschikt over de nodige kennis om over onze hobby te schrijven. Het is aan jullie, Havoc en doorwinterde hobbyisten van de eerste bladzijde, om niet alleen de schrijvers te vertroetelen maar z?ker ook de lezers. Ooit zullen deze laatste ook beginnen hun kennis en ervaringen door te spelen al schrijvend.

Ik hoop dat dit forum openstaat en openblijft voor zowel de beginnende als de ervaren hobbyist van deze mooie vrijetijdsbesteding die treinmodelisme toch is. Dus, als er eens een kwakkel staat die weinig of niets te maken heeft met onze hobby, wel puristen[;)], selecteer het geschrevene en duw dan op je 'delete'toets en weg is uw storend element. Goed h?!!!![:D]

Groeten,
Marc

ps: het is niet meer dan normaal dat er eens grote kuis moet gebeuren, dus ook hier.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

kasteel

ik ga akkoord met Gerolf Peeters - ik ben een zeer frequente 'lezer' van het eerste uur en heb al wat nuttige tips kunnen gebruiken - het soms oeverloos discussieren kan soms leuk om volgen zijn ( oa Roco story - train city - 2/3 rails systeem - digitaal/analoog ) en dit zonder dat ik er ook maar enige inbreng kan/wil in brengen.

groeten van een aandachtige 'lezer'

eibtrain

Aan allen,

Een actief forum als dit is leuk en boeiend. Dat hiervoor vele mensen en een harde kern nodig is lijkt me vrij normaal. Afhankelijk van ieders tijdsbesteding is hier meer of minder tijd voor. Zelf schrijf ik part-time om den brode, maar dit wil niet zeggen dat ik me geroepen voel om heel veel van me te laten horen: als ik een vraag heb, dan stel ik er een. Heb ik een mogelijke oplossing voor een probleem, dan deel ik die ook graag mee. En ik lees het meeste hier heel graag. Oplossingen "bevestigen" die in dezelfde draad al gesuggereerd zijn lijkt me niet zinvol en van sommige discusies gaan mijn tenen krullen[:(]

Kortom, ik zou de cijfers toch maar laten voor wat ze zijn: je kan er immers alles met bewijzen. Het belangrijkste is velen zich hier thuis voelen en niemand tot iets verplicht is.

eibtrain