opnieuw beginnen

Gestart door stp, 16 oktober 2010, 18:08:19 PM

stp

Hoi spoorders,

Vroeger had ik een spoorbaan, in H0 van lima. Ondertussen zijn we 15 jaar later en wil ik volledig opnieuw beginnen.
Ik heb dus zeer weining ervaring wat betreft de nieuwe ontwikkelingen en zit dus met h??l v??l vragen :)
Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.
Vandaag ben ik naar de beurs in Mechelen ( nekkerhal ) geweest om daar wat inspiratie op te doen. Het was best leuk, maar ik kreeg er alleen maar meer vragen door. Vooral voor de aansturing dan.

Daarom hoop ik hier een antwoord te krijgen :

1) wat is het verschil tussen digitaal en analoog? Ik bedoel dan fysiek aan de sporen, zien die er anders uit?
2) kan je sporen van verschillende merken met elkaar mengen op je baan? Of moet alles van bvb Marklin zijn?
3) kan iemand me zeggen wat je per lopende meter mag rekenen aan spoor?
4) moet je van in het begin kiezen voor digitaal of analoog, of kan je dat aanpassen nadat je sporen liggen? ( misschien weet ik het antwoord al na vraag 1.
5) koop ik best een beginnersset of niet? Sommigen hebben me dat al afgeraden, omdat dat "brol"zou zijn waar je maar de helft van effectief gebruikt.
5) kennen jullie een site waar je een complete uitleg kan vinden.?


Jullie zien het vast al: ik sta echt op het punt om te beginnen.

15 jaar terug had ik een baan van ongeveer 3 meter op 1.5 meter. Die heb ik toen volledig volgemaakt maar weggedaan.
Was toen wel tof maar had te weinig tijd.

Alvast bedankt om terug wat op weg te helpen....

ysbeer

Hallo welkom

1 er is geen verschil tussen rails voor digitaal of analoog
Wel is er verschil tussen MARKLIN en de rest.Marklin heeft een middenrail (puntjes)en de rest niet.
Er is dus verschil bij de manier waarop de lok zijn stroom bekomt.
MARKLIN de middenrail en de twee gewone rails
DE REST de twee rails(een heen en een terug)
2
De rails van de meeste merken zijn met elkaar te mengen(uitgezonderd MARKLIN)
3
Voor goede rail betaald je 4 a 5 euro de meter (beetje zoeken)
4
Nee ,de rails zij gelijk ,alleen de loks zijn verschillend.
5
Een beginnerset is zonder meer aan te raden,bij een goed merk houdt je weinig over wat nooit meer bruikbaar is (roco,piko zijn goede merken)
6
koop een goed boek,of zoek op onderwerp op internet.
Hier vind je ook veel tips en ervaring.
Let op zoek via internet Modelspoorforum + onderwerp en niet via de zoek functie hier die werkt slecht en moeizaam.

en vraag maar voor je koopt.
wim