Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

sporenplan

Gestart door stp, 14 oktober 2010, 20:10:08 PM

stp

Hallo allen.

Ik ben na 10 jaar opnieuw van plan om te beginnen. Vroeger had ik Lima, nu wil ik graag marklin of fleishman gaan gebruiken.
Ik heb een spoorbaan getekend maar vind niet meteen hoe ik die hier kan opzetten??
Ik zou toch graag willen plaatsen hier om jullie meningen te horen...
Kan iemand me zeggen hoe? Ik heb een plan getekend in een gekocht programma : 3D eisenbahnplanner..

Alvast bedankt.

Gerolf

- Opslaan als jpg of gif of ...
- "ergens" op het internet plaatsen
- de link ernaar toe in een bericht plaatsen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


stp

Voila, het heeft even geduurd.

Een woordje uitleg :

- schaduwstation kan je zien onder transparant platform.
- 2 sporen komen rechts bovenaan boven, na een stijging van 2.5 graden
- mijn plan is rechts boven een rotsachtig gebied te maken, vooraan een station en rechts op het uitsteeksel een dal met een meer... Links boven wil ik dan meer industrie maken.
- het is nog niet klaar, maar had graag geweten wat jullie hier zover van denken.

- voorlopig heb ik dus nog geen bovenverdiep, dat komt nog....

Alvast bedankt voor reacties.

PS: morgen ga ik naar de beurs in Mechelen en hoop daar nog inspiratie op te doen...



Michiel

citaat:
Geplaatst door StefanTrap

Zo,hopelijk kunnen jullie het nu zien...

Jammer genoeg niet, want alleen zij die lid zijn van de club kunnen je beeld zien.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Hoi,

ik krijg bij je link de volgende melding:



mogelijk zie jij enkel maar je plan omdat je automatisch toegang krijgt tot je faceboek pagina?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

stp

Ik probeer het nogmaals. Heb deze keer gebruik gemaakt van de website welke vermeld staat in het forum hier.
Maar ook daar moest ik een paswoord ingeven dus hoop dat het nu wel gaat....
http://s1231.photobucket.com/albums/ee507/Stefan_Trap/?action=view¤t=spoorplan.jpg

Michiel

Ah! Nu is het plan te bekijken, bedankt Stefan.

Je jebt een mooi ruimte om iets mee te doen. En ik zie dat je al iets hebt uitgezet, maar ik mis een beetje de uitleg van wat ik zie en van wat je zou willen bereiken met je baan. [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stp

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ah! Nu is het plan te bekijken, bedankt Stefan.

Je jebt een mooi ruimte om iets mee te doen. En ik zie dat je al iets hebt uitgezet, maar ik mis een beetje de uitleg van wat ik zie en van wat je zou willen bereiken met je baan. [;)]





Bedankt voor je reactie!


Een woordje uitleg :

- schaduwstation kan je zien onder transparant platform.
- 2 sporen komen rechts bovenaan boven, na een stijging van 2.5 %
- mijn plan is rechts boven een rotsachtig gebied te maken, vooraan een station en rechts op het uitsteeksel een dal met een     meer.Rond dat meer een heel dorp, zoals vaak in Oostenrijk is. Links boven wil ik dan meer industrie maken.
- het is nog niet klaar, maar had graag geweten wat jullie hier zover van denken.
- voorlopig heb ik dus nog geen bovenverdiep, dat komt nog....
- de ruimte die ik heb is de halve zolder, ik kan dus nog groter dan dit maar deze is 5 meter lang met een uitsprong van 2m50. Ik heb een max breedte van 1m25 gehouden, om er overal goed aan te kunnen. Om te beginnen lijkt me dat meer dan voldoende.
- ik heb niet echt een tijdschaal, wat ik wel wil is een realistisch plan, waar niet enkel sporen op te zien zijn. Ook natuur,industrie, huizen, verkeer wil ik evenveel ruimte geven als de sporen.



gjvdz

Lijkt me geen slecht plan. Dit was bij mij ook het originele idee.[8D]
Mvg Giel-Jan

stp

http://s1231.photobucket.com/albums/ee507/Stefan_Trap/?action=postupload

Wat denken jullie hiervan? Een woordje uitleg :

1) rechts boven komen de sporen boven uit een schaduwstation
2) Sporen komen boven in een groot gebergte
3) rechts onder, op het uitsteeksel, komt 1 spoor toe aan een industriezone. Daar komt dus volop industrie
4) Links komt een dorp, dat langzaam overgaat naar het midden toe waar een meer zal komen en een station vooraan.

Wat denken jullie van de sporen???

Graag reacties.

Oja, grootte van de plank is 5 m lang, met het uitsteeksel rechts een 2m50.

TRhanks

Gerolf

http://s1231.photobucket.com/albums/ee507/Stefan_Trap/spoorplan171010.jpg is een betere link [;)]

Mag ik enkele algemene tips geven?
- Gebruik in een eerste fase gewoon potlood en papier om te schetsen. Dat gaat veel sneller dan een specifiek programma.
- Tracht sporen zo min mogelijk evenwijdig met de baanrand te leggen
- Links heb je een keerlus. Bij een tweerailsysteem kan dit een probleem geven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Stefan,

Je bent perfectionist, je wilt vooruit, je bent bereid om bij te leren, en je hebt kennelijk al een behoorlijke dosis technische kennis betreffende het ontwerpen van een modelbaan. Rond de pot draaien, daar kom jij niet verder mee, vandaar mijn eerlijk antwoord.

Het ontbreekt je blijkbaar aan inspiratie. Een modelbaan ontwerpen gaat niet zozeer om het leggen van rails, maar om het creeren van een sfeer en admosfeer. Met een goed idee, komt de rails (bijna) vanzelf.

Vertrek van wat jij de basis vindt, de essentie waar het om draait. Je geeft al aan: Oostenrijk, bergen, industrie. Probeer dit te nuanceren, te detailleren. Oostenrijk is goed, maar waar? Aan de grens (met welk land)? Aan een rivier? Op een alpenwei?... Indstrie is ok, maar welke industrie boeit je echt? Bosbouw? Grindontwinning? ... Bergen zijn handig, maar stijle rotspartijen of eerder beboste hellingen? En dan natuurlijk het station, aan een stad of dorp? ...

Probeer je thema uit te diepen, en je zal merken dat het verhaal van het sporenplan ook vorm krijgt.

Practisch, gezien de ruimte zou ik opteren voor een dubbelsporige hoofdlijn dat in de vallei blijft en lust naar achterliggend schaduwstation, en met een enkelspoor dat hogerop slingert en (naar een buurland) verdwijnt in een klein schaduwstation. Integreer meteen landschappelijke elementen, zoals brug over rivier, korte tunnel, langs de rotswand,...

Probeer dit uit te werken, zonder meteen te denken aan industrieaansluitingen, depots en andere: de essentie. Eenmaal die ontworpen, kan je het verder gaan invullen.

Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gjvdz

Dit laatste lijkt op mijn baan [8D]
Mvg Giel-Jan